Hoppa till huvudinnehåll

Att cykla är nödvändigt - ny bok sprider cyklandets glädjebudskap

Cykelambassadörerna Martti Tulenheimo och Sanna Ojajärvi poserar vid sina cyklar.
Martti Tulenheimo och Sanna Ojajärvi sprider cyklandets glädjebudskap. Cykelambassadörerna Martti Tulenheimo och Sanna Ojajärvi poserar vid sina cyklar. Bild: Petter Lindberg/Yle cykling,cyklar,Cykeltrafik,Martti Tulenheimo,sanna ojajärvi

Cykling är glädjefyllt och passar alla, säger Sanna Ojajärvi, men förutom cyklandets glada budskap vill hon och medförfattarna till boken Pyöräilyn ilo slå ett slag för en mångsidigare cykelkultur.

Cykling hör numera alla årstider till. Cyklandet inskränker sig inte heller till en viss aktiv åldersgrupp eller en särskild miljö. Stadscyklar, lådcyklar, elcyklar och fatbikes har bidragit till att allt fler klivit upp i sadeln och insett att cykling är både hälsosamt, roligt och ett smidigt sätt att ta sig fram.

– Den här våren har det varit glädjande att se hur människor i alla åldrar aktiverat sig.

Sanna Ojajärvi gläder sig också över att människor tagit sina gamla cyklar till heders och att det ökande antalet cyklister bidragit till en mångsidigare trafikkultur.

Ur en cykelentusiasts synvinkel har mycket blivit bättre, men läget är långt ifrån perfekt, säger Martti Tulenheimo, som tillsammans med Sanna Ojajärvi och Matti Hirvonen står bakom boken Pyöräilyn ilo.

Pyöräilyn ilo (bokomslag)
Den nyutkomna boken redogör hur cykling kan främjas. Pyöräilyn ilo (bokomslag) Bild: Minerva kustannus cykling,cyklar,Martti Tulenheimo,Cykeltrafik,facklitteratur,Matti Hirvonen,sanna ojajärvi

– Visst finns det lysande exempel så som Uleåborg, Jyväskylä och Joensuu där infrastrukturen hörsammar cyklisternas behov och verkligen uppmuntrar stadsbor att kliva upp i sadeln, men på många andra håll är läget inte lika gynnsamt.

En stillsam cykelrevolution

Miljöaspekter och ett begränsat utrymme i storstäderna har ändå fått stadsplanerare att tänka om och favorisera cykelvägar och cykelleder, framom motorleder och parkeringsplatser.

– Ju fler det är som cyklar, desto självklarare framstår det för alla. I en fungerande stad samsas fotgängare, cyklister och bilister, säger Sanna Ojajärvi.

Ett mångsidigare utbud av cyklar har även gjort det lättare att välja ett fortskaffningsmedel som exakt möter behovet - om det så gäller landsvägsturer, utmanande cykelfärder i terräng, transport av barn till dagis eller dagliga resor till och från jobbet.

Rakenteilla oleva pyörätie Hervannassa
Nybyggda vägar ska locka till cykling. Rakenteilla oleva pyörätie Hervannassa Bild: Antti Eintola / Yle cykelvägar,Hervanta,cykling,Tammerfors,trafik

I sin bok riktar Sanna Ojajärvi och Martti Tulenheimo också blickarna mot cykelmetropolerna Köpenhamn och Amsterdam, där cyklarna i årtionden varit ett självklart inslag i gatubilden.

– Man ska ändå komma ihåg att den fungerande infrastrukturen i Holland inte skapats över en natt, säger Martti Tulenheimo.

Den dagliga trotjänaren

Bakom cykelframgångarna i Holland och Danmark finns en medveten strategi och ett omfattande planeringsarbete. Målet har varit att cyklister oberoende av ålder och skick ska känna sig välkomna. På den punkten ligger holländarna och danskarna långt före oss, tillägger Martti Tulenheimo.

– I Finland håller vi först nu på att bli medvetna om att människor vill röra på sig och ta sig fram så smidigt som möjligt, även på cykel.

Tiotals cyklister trängs i en korsning i Köpenhamn på 30-talet.
Cykelkulturen har länge varit livskraftig i Danmark. Tiotals cyklister trängs i en korsning i Köpenhamn på 30-talet. Bild: Ullstein bild - Imagno/ All Over Press Köpenhamn,cykling,Danmark,danskar,cykelkultur

Cyklandets konkreta fördelar kan enligt Sanna Ojajärvi sammanfattas med orden enkelhet och snabbhet. Att tvåhjulingen är ett snabbt och smidigt fortskaffningsmedel verkar vi äntligen ha förstått, liksom cyklandets gynnsamma hälsoaspekter.

Nu skulle det gälla att följa Hollands och Danmarks exempel och göra cyklandet till en självklar del av vardagen, säger Sanna Ojajärvi.

– Finländarna cyklar flitigt på sin fritid, men vardagens resor till och från arbetsplatsen, dagiset eller butiken kunde i högre grad skötas med hjälp av en cykel.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje