Hoppa till huvudinnehåll

Lobbningen för kustbanan fortsätter: ''Inte alls klart att den nya Åbobanan via Lojo blir av''

Vy från nya expresståget mellan Åbo och Helsingfors
Sommaren 2019 beviljades kustbanan 60 miljoner i regeringens tilläggsbudget. I år gynnas bland annat bangården i Åbo och stadsbanan i Esbo. Vy från nya expresståget mellan Åbo och Helsingfors Bild: YLE/Andy Ödman vr,lok,tåg,Kustbanan

Finansieringen är oklar och det behövs flera utredningar. Både minister Thomas Blomqvist och riksdagsledamot Johan Kvarnström tror att det dröjer länge före Lojoborna kan ta tåget till jobbet.

Det att regeringen i sin tilläggsbudget lovar pengar till tågtrafiken, bland annat till att utveckla Åbo bangård och stadsbanan i Esbo, betyder nödvändigtvis inte att den snabba tågförbindelsen mellan Åbo och Helsingfors via Lojo blir av.

Så tolkar riksdagsledamot Johan Kvarnström (SDP) från Ekenäs nyheten om att regeringen reserverar kring 500 miljoner euro för olika banprojekt.

- Det här är jättebra, för det gäller de delar av förbindelsen som gynnar kustbanan och därmed Västnyland. Såväl förespråkare som motståndare till vad vi bör kalla 75-minuterståget är positivt inställda till stadsbanan i Esbo. Även bangården i Åbo vinner alla på att utvecklas, anser Johan Kvarnström.

Inne på samma linje är också minister Thomas Blomqvist (SFP) från Tenala.

- Det är förståeligt att man är nöjd i Åbo. Bangården där behöver pengarna och stadsbanan i Esbo behöver byggas. Vi som förespråkar en förbättring av kustbanan har också nytta av stadsbanan. Den ökar kapaciteten på kustbanan märkbart, men den kan också vara en del av en ny sträckning mellan Åbo och Helsingfors, säger Thomas Blomqvist.

Kvarnström tillägger att det endast är den del av projektet, där rälsen skulle gå från Esbo till Salo, via Lojo, som han är kritiskt inställd till.

Två män i slips och kostym ler mot kameran.
Eniga västnyländska rikspolitiker, Thomas Blomqvist och Johan Kvarnström. Dessutom flitiga tågresenärer på kustbanan. Två män i slips och kostym ler mot kameran. Bild: Nicole Hjelt / Yle riksdagsledamöter,Tenala,Karis,Svenska folkpartiet i Finland,Finlands Socialdemokratiska Parti,thomas blomqvist

Enligt Kvarnström är det alltså inte alls klart att den nya Åbobanan via Lojo blir av.

- I sommar vet vi vilka delar av hela projektet som får EU-stöd för planeringen Men oavsett hur planeringen får stöd kvarstår faktum att nya banan via Lojo kostar miljarder och först den dag då de pengarna finns och det fattas beslut om dem är saken klar.

Förutom brist på pengar hänvisar riksdagsledamot Johan Kvarnström också till en ny miljökonsekvensbedömning och att politikerna kanske kommer fram till att satsningen sist och slutligen inte är så klimatvänlig.

- Det är klart att den nya sträckningen fortfarande finns med i regeringsprogrammet och diskussionerna, men det krävs en hel del utredningar, konsekvensanalyser och finansieringen är oklar, säger Thomas Blomqvist.

Fortsatt lobbning för kustbanan

Det jobb som gjorts i de västnyländska kommuner som gagnas av kustbanan bör fortsätta, säger minister Thomas Blomqvist.

- Det är bra att komma ihåg att ett av de första anslag som den här regeringen beviljade var faktiskt 60 miljoner till kustbanan, säger Blomqvist.

Pengarna räcker inte till för att göra allt som de västnyländska kommunerna har önskat under årens lopp och därför är det, enligt Blomqvist, viktigt att framhäva vikten av att kustbanan finns och att den utvecklas.

Johan Kvarnström berättar att de västnyländska kommunerna längs kustbanan har varit aktiva och samarbetat bra.

- Nyligen hade vi distansmöte med kommunministern och nästa vecka har vi distansmöte med kommunikationsministern. Det viktiga är att regionen har en faktaspäckad presentation om kustbanans fördelar och vikten av att utveckla den. Det är garanterat den enda tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo i minst tio till femton år till, möjligtvis för alltid, säger Johan Kvarnström.

- Det är bra att påminna sig ibland att kustbanan faktiskt är den enda räls som finns mellan Åbo och Helsingfors. Det låter ibland som att den inte skulle behövas, men det finns ingen annan järnväg, säger Thomas Blomqvist.

I början av veckan (2.6) slog staten och kommunerna i de stora stadsregionerna, bland dem Helsingfors och Åbo, fast ett nytt avtal om markanvändning, boende och trafik.

I det här nya MBT-avtalet nämns att utvecklingen av bangården i Åbo och stadsbanan i Esbo utgör en del av helheten för ett entimmeståg mellan Åbo och Helsingfors.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland