Hoppa till huvudinnehåll

Finnair har samarbetsförhandlat klart: Permitteringarna fortsätter fram till nästa vår

Kuvassa on Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Koneet ovat maassa koronaviruspandemian vuoksi.
Finnairs passagerarantal har rasat sedan coronapandemin var ett faktum. Kuvassa on Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Koneet ovat maassa koronaviruspandemian vuoksi. Bild: Silja Viitala / Yle COVID-19,coronavirus,Wuhan-coronavirus,undantagstillstånd,coronavirusutbrottet i Finland 2020,vår,2020,beredskapslag,ekonomi,Recession,Finnair,flygning,flygbolag,flygplatser,flygfält,flygplan,koronaviruspandemi,Helsingfors-Vanda flygplats,karantän,flygbilder,aerial photograph,Helsingfors,huvudstadsregionen,Finland,Finavia,Air Navigation Services Finland

Finnair fortsätter permittera sin personal fram till slutet av mars 2021, rapporterar Yle Uutiset.

I April uppskattade Finnair att ungefär 30 procent av det vanliga antalet flyg flögs, och uppskattar att man i slutet av året kommer komma upp till cirka 70 procent. I maj flög 26 700 personer med Finnair, vilket är 97,9 procent färre än vid samma tidpunkt i fjol.

På grund av passagerarraset är Finnair tvungna att fortsätta med sina permitteringar över vintersäsongen, alltså fram till månadsskiftet mars-april.

Permitteringarnas längd varierar beroende på enhet och arbetsuppgift, och de kan antingen gälla för en viss tid eller tills vidare, till exempel genom att ta i bruk en förkortad arbetsvecka.

– Det finns helt enkelt inte arbete för alla genast, eftersom det tar längre att återställa flygtrafiken, säger Finnairs kommunikationschef Päivyt Tallqvist.

Kabinperson behövs inte nu

Främst drabbas kabinpersonalen av permitteringarna, alltså flygvärdinnor och -värdar. Piloterna drabbas inte i samma utsträckning.

Enligt det finska förbundet för flygvärdinnor och stewardar, SLSY, kommer färre än hälften av Finnairs kabinpersonal vara utan arbete fram till mars.

– Personalen permitteras väldigt brett, och arbetsgivaren har gett en ensidig utredning om att permitteringarna inte fördelas jämnt mellan personalen. Arbetsgivaren väljer på basis av vissa kriterier vilka som ska permitteras, säger SLSY:s ordförande Jari Toivonen.

Flygvärdinnor och stewardar har redan tidigare förnärmats över att Finnair använder sig av utländsk - och billigare - arbetskraft på de rutter som återöppnas, medan den egna personalen är permitterad.

– De arbetar på billigare arbetsvillkor. Det handlar om prisdumpning. Vi önskar att arbetsgivaren skulle sluta använda sig av utländsk arbetskraft genom delprojekt. Då skulle Finnairs egen personal få mer arbete.

Finnair menar ändå att det inte handlar om att använda sig av inhyrd arbetskraft, utan att bolaget respekterar de underentreprenadavtal med tillhörande villkor som tidigare kommits överens om.

Fraktflyg sysselsätter piloter

Piloter har drabbats ojämnare av permitteringarna. En del plantyper och särskilda rutters piloter jobbar mer än andra, eftersom exempelvis fraktplan flygs också under coronakrisen.

Finnair gör ännu upp noggrannare planer och fattar beslut under de kommande veckorna. Dessutom förtydligar bolaget att ingen enskild i personalen har permitterats till slutet av mars 2021, utan att permitteringerna genomförs på basis av hur arbetssituationen just då ser ut.

Finnair samarbetsförhandlade klart under fredagen. Samarbetsförhandlingarna gällde ungefär 6 100 arbetstagare i Finland.

Artikeln är en bearbetad översättning av Yle Uutisets artikel
Finnairin yt:t päätökseen: lomautukset jatkuvat ensi kevääseen asti skriven av Jenni Frilander. Artikeln är översatt av Josefin Flemmich.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes