Hoppa till huvudinnehåll

På Kimitoön kan du beställa närproducerad midsommarmat via nätet – ger transparens och mer pengar till bonden

En person sitter på huk i potatislandet och en traktor kör längre bort.
För bonden är det mer lönsamt ju kortare det är från jord till bord. En person sitter på huk i potatislandet och en traktor kör längre bort. Bild: Matti Myller/Yle potatis,åker,mat,livsmedelsprodukt,Luomu,lantbruk

Att plocka ihop sina matvaror via nätet har blivit bekant för många i och med coronakrisen. På Kimitoön lanseras nu också en variant där man kan beställa en lokal midsommarkorg - eller plocka ihop det man önskar helt enligt tycke och smak.

- Vi har försökt att få in ett så brett sortiment som möjligt och se vad som fungerar, vilka varor det finns stor efterfrågan på och hoppas kunna bredda utbudet allteftersom, säger Stella Törnroth som tillsammans med partnern Jonas Bergström utvecklat synligheten för den närproducerade maten på Kimitoön i två års tid.

Eller helt på tu man hand har det förstås inte gått; producenterna har varit den väsentliga delen i det hela och Jonas Bergström upplever att inställningen bland jordbrukarna ändrats under arbetets gång.

Annika Järvinen-Wikström och Stella Törnroth står mitt bland blommor och växter.
Annika Järvinen-Wikström visar upp årets nyheter, bland annat en krydda med colasmak. Annika Järvinen-Wikström och Stella Törnroth står mitt bland blommor och växter. Bild: Amanda Vikman/Yle växthus,stella törnroth

- Det nätverkas mer än tidigare mellan producenterna och trots att de jobbar på egen hand på sina gårdar 12, 14 eller 18 timmar i dygnet så har många hittat en gemenskap som jag inte sett tidigare och en växande stolthet över de rena och fina produkterna vi har här på ön, säger han.

Plattformen förverkligades genom leaderprojektet ”Närmat i samarbete”. Förutom tillgängligheten är en huvudpoäng att bonden får mer i handen än om man handlar i mataffären.

- Vi har jobbar på transparens. Om man ser på till exempel korven här så får man dels information om produkten, till exempel att det är mangalizagrisar och ekologiskt. Men vi har också skrivit ut exakt vad bonden får i handen av det totala priset, säger Törnroth.

Vad ska hamna i korgen?

För tillfället finns närmare 100 produkter som fisk, grönsaker, örter, honung, saft, bröd och sylt - men bara en köttproducent är med än så länge.

- Vi har tagit med dem som kunde nu och det här är en bra början. När vi kommit igång och ser hur det fungerar, och då producenterna själva ser hur det fungerar, så tror vi att fler kommer med och breddar utbudet, säger Stella Törnroth.

Det var inte det enklaste att plocka ihop varorna som skulle ingå i "midsommarkassen", men man utgick från de populäraste produkterna.

Skärmdump av närmatswebbsidan med lokala grönsaker.
Skärmbild av webbsidan. Skärmdump av närmatswebbsidan med lokala grönsaker. Bild: Skärmdump skärmdump

- Men vi har till exempel också tre potatisproducenter, så vi jobbade hårt för att det skulle bli så rättvist som möjligt. Sen har vi lämnat det till kunden att fritt välja vilket bröd, kött och fisk man vill ha, säger Törnroth.

Annika Järvinen-Wikström är med i projektet och driver ett växthus i Nivelax ganska mitt på Kimitoön. Hon ser många fördelar med den nya nättjänsten.

- Dels är synligheten A och O och det är behändigt att kunna hämta allt från samma plats. Sedan har jag märkt att kunderna speciellt de senaste åren är allt mer intresserade av varifrån växterna kommer ifrån och hur de odlas, säger hon.

Stella Törnroth med partnern Jonas Bergström i ett växthus omgivna av grönt och blommor.
Stella Törnroth och Jonas Bergström har tillsammans med matproducenterna försökt göra lokal mat mer lättillgänglig. Stella Törnroth med partnern Jonas Bergström i ett växthus omgivna av grönt och blommor. Bild: Amanda Vikman/Yle person,jonas bergström

Även om det finns många fördelar med att få alla varor samlade tror hon ändå att många också gärna besöker gårdarna.

- Det är bra för kunden att kunna besöka och se platsen där till exempel persiljan eller tomaterna odlas. Men å andra sidan kanske det här öppnar upp ögonen för nya gårdar och platser att besöka, säger Järvinen-Wikström.

Hoppas konceptet fortsätter

Jonas Bergström tror att många uppskattar smidigheten med plattformen. Hämtningen kan göras antingen på torsdag eller fredag innan midsommaren.

- Du har kanske jobbat en lång arbetsvecka och då orkar du nog inte på fredag kväll åka runt till alla olika platser för att plocka med dig en vara från varje ställe. Gårdarna är utspridda och alla har inte öppna försäljningsbodar heller, säger han.

Stella Törnroth tittar ner på närmatsappen på mobilen.
Maten går att beställa både via telefon och dator. Stella Törnroth tittar ner på närmatsappen på mobilen. Bild: Amanda Vikman/Yle mobilapplikation,närmat

För Stella Törnroth är midsommaren bara början, och hon berättar att mer utdelningstillfällen kommer att ordnas.

- Idealet vore ju om det fungerade året runt, men åtminstone hoppas vi kunna få igång det sommartid då befolkningsmängden ökar här. Mot slutet av sommaren ökar dessutom utbudet och produkterna, säger hon.

För tillfället får man stödpengar för att projektet ska gå runt, men man hoppas att det ganska snabbt ska kunna stå på egna ben.

- I Nyland finns samma system och där rullar det på av sig själv. Bönderna levererar sina varor till utlämningspunkten och kunden kommer in med hjälp av en kod via telefonen, man plockar med sig det man beställt och åker hem med sina lokala varor, säger Törnroth.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland