Hoppa till huvudinnehåll

"Kronobyflyget behövs för att vi ska kunna sälja"

En man sitter i en stol med mätapparatur i famnen
Högteknologi, som den här temperaturkalibratorn säljer man bäst genom personliga möten, säger Jan-Henrik Svensson som är vd på Beamex. En man sitter i en stol med mätapparatur i famnen Bild: Mårten Wallendahl / Yle verkställande direktör,kalibrering,högteknologi,jan-henrik svensson

Frågorna kring flygtrafiken till Karleby-Jakobstad flygplats är ännu många. När börjar flygen gå igen efter pausen? Eller blir det alls någon nystart? Vilka avgångstider gäller? Fortsätter de illa omtyckta triangelflygningarna - och till vilket pris?

Denna vecka möter representanter för regionen Finnair, för att förhoppningsvis få tryggande besked. Utan flygtrafik, blir det katastrof, säger man från det regionala näringslivets sida.

De senaste månaderna har varit utmanande för försäljare och exporten i Österbotten.

Flygstoppet har hindrat bolagen att både skicka ut säljare och servicepersonal - men också stängt ute kundbesök från utlandet. Affärerna har rullat på, men nu märks det uppdämda resebehovet retroaktivt.

För lång paus redan

På företagen kring Karleby-Jakobstad flygplats hoppas man att flygfritt inte blir det nya normala.

Finnair har paus i trafiken till Kronoby, men överväger nu om, hur och när man återupptar rutten. Ett försiktigt löfte om att inleda trafiken från november gör inte exportbranschen speciellt förtröstansfull.

- En enkät utskickad till de lokala företagen visade klart att de flesta behöver flygförbindelsen senast i september-oktober, säger Jarl Sundqvist, som är vd på Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia och visar upp resultaten.

Business kräver mänskomöten

Sundqvist har redan länge idkat påtryckningar på beslutsfattare och Finnair för att understryka vikten av att bibehålla reguljärflygen till Kronoby.

Det starkt exportdrivna näringslivet i nejden behöver flygförbindelserna för att få ut eget folk och kunderna influgna. Så reguljärrutterna måste öppna igen, menar han.

En man med glasögon står i ett kontor och tittar in i kameran
Jag kan inte föreställa mig ett läge utan flygtrafik till Karleby-Jakobstad, säger Jarl Sundqvist på Concordia En man med glasögon står i ett kontor och tittar in i kameran Bild: Mårten Wallendahl / Yle Jarl Sundqvist,Jakobstadsregionen

- Jag utgår från att vi får tillbaka dem. Bland annat är vi i dialog med näringslivet i vår region. Det är vårt ryggstöd att vi lobbar med hjälp av åsikterna vi får in och vidarebefordrar dem till Finnair. Här finns resepotential. Här finns bra pengar att hämta för Finnair och här finns trogna resenärer, summer Sundqvist läget.

Av de 600 företag i trakten som deltagit i enkätundersökningen, svarade 85 procent att de har behov av flygtrafik från Karleby-Jakobstad redan strax efter semestrarna.

Få har ro att vänta till november, då Finnair planerar att eventuellt återuppta rutten.

Flyget toppar agendan

Ett av flera företag med många anställda med över 100 årliga resdagar är kalibreringsutrustningstillverkaren Beamex i Jakobstad. För dem är trafiken till Karleby-Jakobstad livsviktig för affärerna.

- Flyget betyder mycket för mig, då vår styrelse sammanträder i Helsingfors. Just de resorna skulle gå att göra med andra färdmedel, men flyget behövs för att få ut försäljare och framför allt för att flyga in kunder hit, säger Jan-Henrik Svensson, som är Beamex vd.

Som styrelsemedlem i den lokala handelskammaren är Svensson medveten om att intresse för och behovet av flyglinjen är stort bland företagen.

- Av alla de saker vi diskuterar i handelskammaren, är det här den vanligaste. Det visar på hur viktig fråga det är, säger Svensson.

Ett annat företag som varje vecka normalt använder sig av Finnairs flyg mellan Kronoby och Vanda är båtvarvet Nautor i Jakobstad.

Dels behöver de snabbt få ut servicepersonal till båtägare runt om i världen. Men även behovet att flyga in kunder som vill besöka båtprojekten är stort.

- Kunderna är ofta företagsledare som har fullspäckade kalendrar. De har kanske några timmar på sig då de kan komma hit för att besöka oss. Det är viktigt att de får ett bra intryck och att de smidigt kan resa hit, annars kanske de väljer en annan tillverkare, säger Anders Byggmästar, som är ansvarig för eftermarknaden på Nautor.

En man står och pekar på en världkarta med markörer över affärsområden
Vi måste snabbt få ut servicepersonal i världen, för att leva upp till våra löften till kunderna, säger Anders Byggmästar på Nautor. En man står och pekar på en världkarta med markörer över affärsområden Bild: Mårten Wallendahl / Yle export,Världen,anders byggmästar

Exportindustrin från regionen beräknas årligen omsätta kring fyra miljarder euro. Det här lyfter man från Concordia upp som ett argument för att bibehålla Kronobyrutten.

Många av de exportdrivna företagen har ändå försäljningskontor och agenter ute i världen som står för businessen på plats på de viktigaste marknaderna.

- Men många kunder vill komma och bekanta sig med byggnadsprocessen, känna på trät och se hantverkarna jobba med projektet, flera gånger under processen. Även om man kan visa en del på video över nätet, så kan det inte jämföras med att komma hit till Jakobstad och uppleva det själv, säger Byggmästar.

Videomöten bara komplement

På Concordia har man sett samma tendens hos många av företagen.

Mycket kan göras på distans, men för att hitta kunder och etablera nya affärskontakter och få service och underhåll att fungera måste man skicka ut personal.

En man står i en fabrikshall vid en jättestor segelbåt
Vissa kunder kommer många gånger för att titta till arbetet med båten - och då behövs smidiga flygförbindelser, säger Anders Byggmästar på Nautor. En man står i en fabrikshall vid en jättestor segelbåt Bild: Mårten Wallendahl / Yle Nautor's Swan,anders byggmästar

Frågan är, vad Finnair framöver prioriterar då verksamheten sakta övergår mot normalitet. Hur man räknar lönsamhet på en viss rutt är också en linje ritad i sanden, menar man på Concordia.

- Jag tycker att Finnair borde titta på Karleby-Jakobstad och förbindelsen ut i världen och våra passagerares intäkter som en helhet. Och då tror jag - eftersom vi reser långt och vi reser ofta, så finns det nog en lönsamhet i att flyga från Karleby-Jakobstad ut i världen, säger Jarl Sundqvist.

Statsstöd till Finnair borde gynna regionen

Flygbolagen blöder av tappet i trafik under coronamånaderna. Men Finnair har lovats statsstöd genom en nyemission. Det borde räcka för att statsägda Finnair ska trygga regionens flygtrafik, anser Sundqvist.

- Vi har i allt lobbande och i diskussioner med Finnair utgått från att trafiken ska vara marknadsdriven. De stora emissioner man siktar på, där staten aviserat att man tecknar en betydande del, är samhällets sätt att stöda Finnair. Och det ska synas här ute i regionerna också, säger han.

På företagen är man rädd för att Kronobyflyget inte återupptas, efter den långa pausen på rutten.

- Jag kan inte tänka mig att flygtrafiken skulle sluta. Flyget måste nog fortsätta där, säger Anders Byggmästar.

Företag kan tvingas flytta

På Concordia vill Jarl Sundqvist inte heller föreställa sig en verklighet utan flygtrafik mellan Kronoby och Vanda.

- Om den slutar, så det är nog en katastrof för den här regionen. Många företag är beroende av flygfältet. De börjar då aktivt fundera på att flytta verksamhet härifrån, säger han.

På Beamex flaggar man för just den faran.

- Klart man måste fundera på en plan B. Jag är orolig för att trafiken kommer att sluta helt till Kronoby. I så fall måste vi möjliggöra för våra kunder att bekanta sig med vårt utbud någon annanstans. Vi måste också tänka på att många av företagens ägare finns inom ring tre eller utomlands. Så de har inte samma känsla för vikten att företagen ska finnas just här, säger Jan-Henrik Svensson.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten