Hoppa till huvudinnehåll

Förlossningskomplikationer och spöstraff: Över 200 ljudeffekter behövdes för audiodramat "Barnmorskorna 1759"

Julia Korander och Nina Hukkinen som barnmorskorna Maria Lizelia och Catharina Aspelin år 1759.
Julia Korander och Nina Hukkinen spelar barnmorskorna Maria Lizelia och Catharina Aspelin i 1700-talets Åbo. Julia Korander och Nina Hukkinen som barnmorskorna Maria Lizelia och Catharina Aspelin år 1759. Bild: Ilmari Fabritius. Grafik: Ilmari Fabritius och Henri Salonen. barnmorska,Nina Hukkinen,Svenska Yle drama

“Blod, svett och tårar” kan man säga att Svenska Yles nya audiodramasatsning “Barnmorskorna 1759” bjuder på när serien nu efter två års gediget arbete är klar att lanseras.

Dramat handlar om två barnmorskor på den tiden då det var nytt att kunna studera till och verka som legitimerad barnmorska.

Miniatyrmodell i elfenben över en gravid kvinnas anatomi, från 1700-talet.
Barnamord eller inte? Det måste barnmorskorna ta ställning till. Miniatyrmodell i elfenben över en gravid kvinnas anatomi, från 1700-talet. Bild: CC BY 4.0 Science Museum, London människans anatomi,1700-talet

Den unga Maria Lizelia återvänder från Stockholm, där hon har utbildats till barnmorska. Hennes första uppdrag för Åbo stad blir att avgöra ifall änkan Lisa Johansdotter har väntat barn.

Om Johansdotter har varit gravid betyder det att hon har fött sitt barn i smyg och dödat och gömt undan det.

Straffet för barnamord är halshuggning.

Julia Korander och Nina Hukkinen i fotosession i 1700-talsdräkter. Julia tittar mot kameran, Nina tittar bort.
Barnmorskorna hade en viktig ställning i samhället på 1700-talet. Julia Korander och Nina Hukkinen i fotosession i 1700-talsdräkter. Julia tittar mot kameran, Nina tittar bort. Bild: Ilmari Fabritius Yle Radioteatern,Åbo,1700-talet,barnmorska

Dramat är inspirerat av Kirsi Vainio-Korhonens bok "De frimodiga".

- En konflikt mellan lag och moral finns med som ett starkt tema. Jag har alltid fascinerats av människor som anser att de gör rätt, trots att de i andras ögon inte gör det, säger regissören Jessica Edén.

Råa broilrar och piskor för rätt ljudeffekter

För att få lyssnaren att resa tillbaka till året 1759 i Åbo behövdes det förutom skådespelare och regi också över 200 ljudeffekter och statister för att uppnå den rätta stämningen.

Jessica Edén med sår i pannan.
Regissören bankade huvudet i asfalt för ljudeffektens skull och så gick det så här. Jessica Edén med sår i pannan. Bild: Jessica Edén panna,Sår,Yle Radioteatern,jessica eden

Hur låter en förlossning? Hur låter en förlossning med svåra komplikationer?

Hur får man det rätta soundet av plågade lungsjuka patienter?

Hur lät stadsmiljön i Åbo före bilar, pipande trafikljus och steg av gummitossor mot slät asfalt?

Jessica Edén
Jessica Edén älskar att göra ljudeffekter. Jessica Edén Bild: Barbro Ahlstedt Jessica Eden
Broiler med två fingrar som sticks in i den.
Två råa broilrar fick sätta livet till för dramaserien. Broiler med två fingrar som sticks in i den. Bild: Svenska Yle / Jessica Edén Ljudeffekt,Yle Radioteatern,Barnmorskorna 1759

Den scen som starkast fastnat på regissören Jessica Edéns näthinna var när de skulle banda in ett spöstraff.

- Skådespelaren Iida Kuningas blev spöad. Eftersom man på den tiden stod bunden vid en påle när man fick ett spöstraff byggde ljuddesignern Niko Ingman upp en anordning av en stege mot en ribbstol. Iida hängde mot stegen, hennes manuskript var fasttejpat på ribbstolen och mellan stege och ribbstol hängde mikrofonen. Bakom Iida stod Markus Riuttu och slog med piskan i luften, berättar hon.

Piskan gick för övrigt sönder under den inspelningen.

Som regissör ser hon klara fördelar med att skapa audiodrama istället för tv-drama.

- Framför allt är det billigare att göra. Vi behövde inte stänga av halva Åbo och bygga upp kulisser, utan allt är inbandat i vår audiodramastudio i Böle, konstaterar hon.

Julia Korander sitter bredbent på golvet i 1700-talskläder.
Julia Korander fick klä sig i tidsenlig klänning för promobilderna. Men också för ljudeffektarnas del strävar man efter att använda rätt sorts tyger och skor t.ex.. Julia Korander sitter bredbent på golvet i 1700-talskläder. Bild: Ilmari Fabritius. barnmorska,Yle Radioteatern,julia korander

- Skådespelarna behöver förstås inte sminka sig till en audiodramaproduktion, men alla hade egna kavajer, kjolar och underkjolar. Kläderna och rekvisitan finns där både för att ge rätt ljud och för att hjälpa skådespelarna i deras rolltolkningar, berättar Jessica Edén.

Men trots att det är frågan om ljud så krävs det riktig rekvisita för den här sortens audiodrama.

Studion var under produktionens gång proppfull av rekvisita: Borgmästarens stora skrivbord, förlossningsstolar och sängar för de födande kvinnorna, vattenkannor och porslinskoppar, fjäderpennor och biblar och kanske hundra andra prylar.

Central för intrigen var också en bebisdocka som fick spela både döda och levande barn.

Förlossningsstol från 1700-talet.
Förlossningsstol från 1700-talet. Förlossningsstol från 1700-talet. Bild: CC BY 4.0 Wellcome Collection förlossning,barnmorskor

Regissörens favoritjobb kommer när skådespelarna gått hem och man får ta itu med att börja skapa ljudvärlden.

Tillsammans med ljuddesignern Niko Ingman samlades över 200 ljudeffekter in.

En del ljud bandades in på Sveaborg för att slippa ljuden av bilar, som ju inte kan finnas med i en 1700-talsserie. Resten gjordes i studion.

- Det kanske mest tidskrävande var att göra fotsteg till alla personer. Alla roller hade sina egna skor och varje steg som hörs i serien är gjort för just den scenen och de replikerna, berättar hon.

Julia Korander spelar den yngre barnmorskan Maria Aspelin, som nyutexaminerad anländer till Åbo för att jobba som stadens andra barnmorska.

Nina Hukkinen spelar den äldre barnmorskan Catharina Aspelin. Andra skådespelare är bl.a. Iida Kuningas, Tobias Zilliacus, Markus Riuttu och Ole Øwre.

Historisk, tecknad bild: Tångförlossning 1792.
Diverse grova verktyg behövdes för att få ut bebisen ur magen på 1700-talet. Historisk, tecknad bild: Tångförlossning 1792. Bild: CC BY 4.0 Wellcome Collection förlossning,Barnmorskorna 1759

Barnmorskorna 1759 är regisserad av Jessica Edén. Ljuddesignen är gjord av Niko Ingman och musiken av Timo Hietala.

Manuset är skrivet av Hanna Åkerfelt. Själva händelserna i serien är inte historiskt dokumenterade utan ren fiktion, men huvudpersonerna har funnits på riktigt och tack vare grundlig research kunde det som berättas vara sant.

Den sexdelade serien publiceras i sin helhet på Arenan den 10 juni och kan också laddas ner som podd.

Avsnitten är ca 20 minuter långa. Avsnitten sänds ett per vecka i Vega, första sändningen på onsdagar kl 19.22 med repris på söndag kl 19.22.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje