Hoppa till huvudinnehåll

Konsumentverket fick flera tusen klagomål på grund av coronan - handlade om gymmedlemskap och resor

Simone Wiklund
Många gym har hållit stängt på grund av virusrisken. Simone Wiklund Bild: Nathalie Lindvall nykarleby

Enligt Konkurrens- och konsumentverket borde konsumenten inte vara skyldig och betala för medlemskapet om gymmet är stängt, skriver Yle Uutiset.Verket har fått ta emot tusentals klagomål under våren.

Konkurrens- och konsumentverket har fått några hundra klagomål som har med idrotts- och motionsverksamhet att göra nu under coronavåren. Största delen av klagomålen har att göra med gym.

Många finländare har ett medlemskap i ett gym eller en gymkedja, men på grund av coronaviruset har många av gymmen varit stängda. Till exempel Elixia, en av de största gymkedjorna i Finland, stängde alla sina gym för nästan en och en halv månad.

Du behöver inte betala om gymmet är stängt

Också många andra gym stängde och de som hade öppet begränsade sin verksamhet. En del gym erbjöd till exempel färre gympatimmar än normalt, eller så erbjöd de timmar endast över nätet.

Raija Marttala som är ledande expert på Konkurrens- och konsumentverket säger att många har frågat om månatlig fakturering vid gymmen.

- Utgångspunkten är den, att om tjänsten inte är tillgänglig för konsumenten är hen inte heller skyldig att betala för tjänsten. Och det här påverkas inte av att orsaken till stängningen är en massiv kris, som coronaviruset, säger Marttala.

Huruvida kunden ska få en kompensation för bortfallet bedöms ändå från fall till fall. Ett gymmedlemskap knyts vanligtvis för en lång tid och att antingen frysa medlemskapet under coronan eller att fortsätta medlemskapet en längre tid kan enligt Marttala vara en rimlig kompensation för kunden.

Viktigt att informera

En del kunder har klagat på att gymmen informerat dåligt, de har till exempel inte fått höra då deras gym har öppnat igen.

Ifall ett gym varit stängt på grund av coronaviruset måste företaget eller kommunen informera om det effektivt då gymmet öppnar igen, enligt Marttala.

- Sättet man informerar på måste vara sådant att kunderna också nås av beskedet. Bäst är att skicka ett personligt meddelande, säger hon.

Det spelar också en roll ifall kunderna till exempel på förhand har uppmanats att följa med företagets webbplats.

- Om företaget inte har informerat sina kunder tillräckligt tycker jag att det är motiverat att kunden slipper betala eller åtminstone får betala mindre, säger Marttala.

Gymredskap på ett tomt gym.
Många gym har stått tomma under våren. Gymredskap på ett tomt gym. Bild: Yle / Mira Bäck gym,konditionssal,gymredskap

Också vanligtvis många klagomål gällande gym

Enligt Marttala har klagomål på gym varit vanliga även innan coronaviruset. Under fjolåret fick Konkurrens- och konsumentverket drygt 500 klagomål som gällde gym eller andra idrotts- eller motionstjänster.

Den vanligaste frågan gäller huruvida man får avsluta ett tidsbundet medlemskap innan tiden gått ut. Folk frågar även vad som händer om gymmet flyttar till en annan lokal, längre bort. Också förändringar under sommaren väcker frågor och klagomål.

Konkurrens- och konsumentverket har totalt fått ta emot nästan 3500 klagomål som gäller coronaviruset.

Flest klagomål på inställda resor

Största delen av klagomålen gäller resor, det vill säga resepaket, flyg och hotellbokningar samt biljetter till konserter, festivaler och idrottsevenemang som har blivit inhiberade.

Allt som oftast har det varit frågan om att kunderna fått vänta länge på att få sina pengar tillbaka eller om huruvida den kompensation som kunden erbjudits varit skälig. Dessutom har de tagit emot klagomål om problem med företags kundservice.

- Folk har varit i kontakt med oss också när det gäller svårigheter att få kompensation av kreditbolag, trots att det helt klart handlat om en situation där kunden har rätt att få sina pengar tillbaka, säger Marttala.

Artikeln är en bearbetad översätting av Yle Uutisets artikel "Kuluttajavirastoon tuli useita tuhansia yhteydenottoja koronan takia: moni valituksista koski kuntosalien jäsenyyksiä" skriven av Anu Leena Koskinen. Texten är översatt av Frida Holmberg.

Läs också