Hoppa till huvudinnehåll

Gamla bilar firades på lördag – veteranbilshobbyn är fortsatt populär

Man med skärmmössa framför liten röd bil.
Stefan Groop granskar veteranbilar. Man med skärmmössa framför liten röd bil. Bild: Yle/Filip Stén man,Fiat,bilar,Fiat uno

Har du en över 30 år gammal bil i gott skick som du sällan kör med? Då kan du låta registrera den som ett museifordon. I dag på lördag firas den nationella veteranfordonsdagen.

Vid Vasa bil- och motormuseum står det redan ett tiotal välputsade veteranfordon uppställda då museet öppnar vid 10-tiden.

Spektret är brett – från en engelsk Alvis från 1930-talet via olika europeiska, amerikanska och japanska bilar från de följande årtiondena till en Citroën BX Van från början av 90-talet. Gemensamt för bilarna är att de alla är i gott skick och ser ut ungefär som man kan tänka sig att de sett ut som nya.

Två veteranfordon, en vit Citroen BX och en grön Alvis parkerade mot en tegelvägg.
Citroën BX Van och Alvis Speedster. Två veteranfordon, en vit Citroen BX och en grön Alvis parkerade mot en tegelvägg. Bild: Yle/Filip Stén bilar,museifordon,Vasa,Citroen,Alvis,Alvis Speedster

– Ett veteranfordon, eller en museibil, är en minst 30 år gammal bil, i gott originalskick eller renoverad till ett motsvarande skick, säger Stefan Groop, en av fem museibilsgranskare vid Vasa Veteranbilssällskap.

När en gammal bil granskas för att eventuellt få museibilsstatus är det inte fråga om en vanlig besiktning.

– Vi går igenom bilen från topp till tå, inuti och utanpå. Bilen ska inte vara modifierad och blir vi osäkra på någonting så kollar vi upp det.

Veteranbilar parkerade framför bilmuseum.
Veteranbilar på rad vid Vasa bil- och motormuseum. Veteranbilar parkerade framför bilmuseum. Bild: Yle/Filip Stén bilar,veteranbilsentusiaster,Vasa,saab 95

Oftast är det någonting som ännu behöver åtgärdas på bilen.

– Vi berättar för bilägaren vad som ännu behöver fixa och då det är gjort skriver vi museifordonsintyget, säger Stefan Groop.

Skattefritt, men högst 30 dagar per år

Det här låter som potentiellt rätt mycket besvär. Men för ett museifordon behöver man inte betala bilskatt och försäkringen kostar oftast några tior per år. Å andra sidan får man köra högst 30 dagar per år med bilen.

– Den som har en veteranbil vet att det sist och slutligen kan vara svårt att ens komma upp till de där 30 dagarna. Oftast tar man ut bilen bara under vackra sommardagar, säger Groop.

En 30 år gammal bil är i dag betydligt vanligare än för till exempel 30 år sedan. Det innebär att en bil som vad åldern och skicket beträffar är ett museifordon, kanske inte i allmänhetens ögon så lätt känns igen som ett museifordon.

– Nog är de nyare bilarna också accepterade inom hobbyn, säger Stefan Groop.

God återväxt inom bilhobbyn

För många veteranfordonsentusiaster är det bilarna från de formativa åren – tonåren och som ung vuxen – som man blir intresserad av och har som hobbyfordon.

– Återväxten är god. Man stöter nog på också unga människor som håller på med veteranbilar.

Att en modernare bil skulle vara svårare att renovera tror Stefan Groop inte.

– Delar finns, och när det börjar bli fråga om problem med databoxar och sådant är det nog något som de yngre entusiasterna lär sig.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten