Hoppa till huvudinnehåll

Hektiska arbetsdagar i sikte – sjöbevakarna i Borgå väntar sig mycket båttrafik under midsommarhelgen

På sjöbevakare på en båt.
Redan förra helgen var det bråda dagar till sjöss, enligt sjöbevakarna Tommi Ihonen (till vänster) och Robert Andersson. På sjöbevakare på en båt. Bild: Yle/Hedvig Sandell sjöbevakare,robert andersson

Midsommaren ser ut att bli mycket varm och med värmen ökar båttrafiken. Dessutom har en båtboom märkts av i Borgå skärgård under våren.

– Högst antagligen kommer det vara ganska stressigt här på midsommaren. De som jobbar midsommarpassen får vara nöjda om de får sova lite på nätterna, säger äldre sjöbevakare Robert Andersson på Borgå sjöbevakning.

En båt utanför en byggnad.
Borgå sjöbevakningsstation finns i Kuggen. En båt utanför en byggnad. Bild: Yle/Hedvig Sandell sjöbevakning,borgå sjöbevakningsstation

Stressigt var det redan den senaste helgen som var varm den med.

– Det var fullt upp hela tiden.

Sjöfylleri i Östnyland

Det sjöbevakningen oftast fyller sina arbetsdagar med är att kontrollera båtar och båtförare.

– Det vill säga att föraren är i körskick och att utrustningen är i skick, specificerar Andersson.

Visst kan mindre rutinmässiga uppgifter också rymmas med.

– Det kan handla om sjuktransporter, folk som kör på grund, upp på land eller krockar med varandra.

Några drunkningsolyckor är Andersson ändå inte orolig för.

– Det sker väldigt få drunkningsolyckor här vid kusterna. De sker snarare i Insjöfinland.

Två sjöbevakare som kör en båt.
Sjöbevakningen kontrollerar båttrafiken bland annat från den här patrulleringsbåten. Två sjöbevakare som kör en båt. Bild: Yle/Hedvig Sandell Sjöbevakningen (Finland),robert andersson

I Östnyland är det vanligaste båttrafiksproblemet sjöfylleri. Andra saker kan förstås också göra färden mera otrygg.

– För det första lönar det sig att ha flytväst på sig för när det väl händer något är det för sent att börja leta reda på flytvästen.

Är det bra förhållanden behöver flytvästen inte vara på men den måste i alla fall finnas nära till hands.

Förutom att båtföraren ska vara nykter och ha flytväst ska båten också vara i skick.

– Du ska veta att släckare, åror, paddel och ankare fungerar. Då klarar du dig långt.

Båtboom i våras

Trots att båttrafiken ökar i takt med värmen har den ändå varit livligare än normalt ända sedan i våras.

– Vi har märkt att betydligt mer folk har rört sig till sjöss den här våren än den förra, säger Andersson.

En sjöbevakare som mäter hastigheten på en vattenskoter.
Oerfarna sjöfarare tenderar glömma hålla hastigheten. En sjöbevakare som mäter hastigheten på en vattenskoter. Bild: Yle/Hedvig Sandell sjöbevakning,hastighetsmätare,hastighetsövervakning

De oerfarna båtförarna verkar ändå inte ha blivit fler i privatbåtarna. Men hyrbåtarna är en annan femma.

– Vi har märkt att det speciellt är de som inte följer hastighetsbegränsningarna.

Vad det sedan beror på går att spekulera i.

– De kanske inte vet vad skyltarna vid farlederna betyder, till exempel att skyltarna anger kilometer i timmen och inte knop. Eller så koncentrerar de sig så mycket på själva framförandet av båten och navigationen att de inte märker hastighetsbegränsningar och dylikt.

Artikeln uppdaterades 17.6.2020 klockan 14.30. Anderssons citat "Enligt den nya sjötrafiklagen räcker det nämligen inte att till exempel ha flytvästarna under bänken eller inlåsta någonstans." raderades eftersom det visade sig vara okej att ha flytvästarna under en bänk, så länge de är lättillgängliga.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland