Hoppa till huvudinnehåll

Taksi Helsinki ska sköta färdtjänstcentralen i Östnyland

Invataxi
Färdtjänsten i Östnyland centraliseras. Arkivbild. Invataxi Bild: Yle/Roger Källman taxi,invataxi

Taksi Helsinki ska sköta färdtjänstcentralen i Borgå, Askola, Lovisa, Lappträsk och Sibbo. Det bestämde Borgås social- och hälsovårdsnämnd på tisdagen.

Taxiförarna väljs i ett senare skede.

Tidigare har kommunerna ordnat färdtjänstservicen var för sig, nu kommer ett stort område att skötas av samma beställningscentral och förare.

Färdtjänstens användare har varit oroliga för att de ska ha mindre rörelsefrihet efter centraliseringen, att det till exempel inte går att flexa och göra spontana stopp längs vägen.

Svenskakunskaperna och lokalkännedomen har också oroat.

Kenneth Ekholm, synskadad och vice ordförande i Sibbo handikappråd, ser både bra och dåliga sidor med att Taksi Helsinki valts för att sköta färdtjänstcentralen.

Kenneth ekholm
Kenneth Ekholm använder ofta färdtjänst tillsammans med sin ledarhund. Arkivbild. Kenneth ekholm Bild: Carina Bruun/Yle morgonöppet,synskadade

– Det är ju betydligt bättre att det är en central som redan kan de här sakerna. Om det blir på det här sättet så är det bättre än ingenting, säger Ekholm första gången vi talas vid.

Vi rings på nytt senare under kvällen, efter att Sibbo handikappråd haft möte. Valet av tjänsteleverantör har förstås lett till en hel del diskussion.

– Vi är inte nöjda med Taksi Helsinki. Det är jättetråkigt att det inte blev Lähitaksi som hör till vårt område, säger Ekholm.

Hittills har Lähitaksi skött färdtjänstservicen i Sibbo, och enligt Ekholm har det fungerat bra.

Han är ändå lättad över att valet inte föll på en tredje aktör som inte har så mycket erfarenhet av taxitrafik.

Valet av operatör för färdtjänstcentralen är ändå bara en del av pusslet.

– Nu är det bara färdtjänstcentralen som valts. Sedan är det en annan sak när man konkurrensutsätter trafikanterna. Blir det jättemycket Helsingforsbor eller Vandabor som kör?

Ekholm tar upp att det finns många vägaddresser i regionen som GPS-apparater inte alltid hittar, vilket kan göra det svårt att hitta rätt för chaufförer som inte känner till regionen, och för färdtjänstcentralen som skickar ut bilarna.

Chaufförerna kommer att väljas i höst. Det är meningen att det nya, gemensamma systemet ska börja fungera från och med början av nästa år.

Erfarenhet från området

Jari Kantonen, vd för Taksi Helsinki, säger att kunderna inte behöver oroa sig för bristande lokalkännedom eller svenskakunskaper.

– Vi har mycket tidsenliga system och kan använda teknologi för att ordna lokalkännedomen. Svenskspråkig service får man nog. För tillfället tar vi emot flera miljoner samtal och förmedlar skjutsar till 2 000 bilar runtom i Finland, så svenskan är nog i användning i det dagliga arbetet, säger Kantonen.

Han nämner att man förmedlar taxibilar också till exempel i Södra Karelen, så företaget har erfarenhet av att verka också utanför huvudstadsregionen.

– Dessutom gick Taxi Östnyland med i vår förmedling i början av maj, så vi förmedlar redan privata resor på området, säger Kantonen.

Systemet förnyas

Tapani Eskola (SDP) är ordförande i social- och hälsovårdsnämnden i Borgå.

Han berättar att man valde Taksi Helsinki eftersom aktören helt enkelt fick de bästa poängen i konkurrensutsättningen.

– Det var ungefär hälften priset och hälften kvaliteten som gav poäng, säger Eskola.

Han förstår att användarna är oroliga men säger att man beaktat till exempel språkkunskaper i konkurrensutsättningen.

– Vi har varit i en situation där det inte har funnits några kvalitetskriterier eller spelregler. Jag tror vi går mot ett bättre håll nu när kriterierna görs upp, säger Eskola.

Han påpekar att flera av de sakerna som användarna oroar sig för är sådant som bestäms i verksamhetsanvisningarna för färdtjänsten som ska bli klara i höst.

Vi har varit i en situation där det inte har funnits några kvalitetskriterier eller spelregler― Tapani Eskola, SDP

Till exempel har användare varit oroliga för att det inte längre ska gå att göra korta spontana stopp längs med resan. Bland annat om det bestäms i verksamhetsanvisningarna.

– Jag anser att handikappråden har fått vara med och utveckla verksamhetsanvisningarna, och när de till slut slås fast måste användarna få vara med, säger Eskola.

Kommunernas handikappråd har hörts under flera steg av processen med att göra om färdtjänsten.

Kenneth Ekholm har tidigare sagt att det ändå känts som om deras åsikter inte påverkar besluten så värst mycket.

Frivillig skjutsdelning

Att mot sin vilja behöva dela taxi med någon annan är också en sak som användare tagit upp. Enligt Eskola behöver man inte oroa sig för det.

– Att dela taxi görs som ett försök och helt på frivillig basis, säger Eskola.

I en tidigare artikel tog Kenneth Ekholm upp frågan om det är lönsamt att slå ihop färdtjänstservicen för kommunerna, eller om det egentligen blir dyrare än att använda nuvarande system.

En person med gul munkjacka håller i en svart telefon.
I fortsättningen ska Ekholm och andra som använder färdtjänst ringa Taksi Helsinkis central. Hittills har Ekholm kunnat ringa direkt till en bekant taxichaufför. Arkivbild. En person med gul munkjacka håller i en svart telefon. Bild: Mostphotos / Igor Stevanovic, Bits And Splits mobiltelefoner,smarttelefoner,Användaridentifikation av nätbank,Mobil identifikation,Instagram,telefonsamtal,textmeddelanden,identifikation,Online identifikation

Eskola kan inte på rak arm säga om det blir billigare eller dyrare med den nya beställningscentralen.

Ibruktagandet av den nya beställningscentralen kostar 12 000 euro, varpå aktören får 1,50 euro per beställning och 0,10 euro per elektronisk beställning.

– Vi har kommit i mål med första skedet av processen, och jag är hoppfull inför att vi ska få det andra skedet gjort i höst, att vi kan standardisera systemet så att vi kan garantera kvalitet och pris, säger Eskola.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland