Hoppa till huvudinnehåll

KSF Medias nyhetstidning för unga får 200 000 euro i stöd – den skräddarsydda tidningen utkommer i höst

Hjälp person läser åt sin patient
KSF Medias nyhetstidning för unga lanseras i höst och får nu ett stöd på 200 000 euro. Hjälp person läser åt sin patient Bild: Yle/Carolina Husu sjukhus,Jorv sjukhus,Esbo,äldreomsorg,terminalvård,läsare,tidningar,Hufvudstadsbladet

KSF Media, som äger bland annat Hufvudstadsbladet, får ett stöd på 200 000 euro från fem finlandssvenska fonder för utveckling av bolagets nyhetstidning för unga läsare.

KSF Medias papperstidning för barn och unga utkommer efter skolstarten och får nu ett betydande stöd. Pålitliga nyheter för barn och unga behövs mer än någonsin, skriver Svenska kulturfonden i ett pressmeddelande.

– Läsning, verksamhet för barn och unga och att stärka språk är tre områden som vi ofta har fokus på. Vi är övertygade om att den här finansieringen träffar rätt, säger Svenska kulturfondens verkställande direktör Sören Lillkung.

Svenska kulturfonden står för bidraget tillsammans med Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne, Konstsamfundet, Stiftelsen Tre smeder och Svenska folkskolans vänner.

Vardera fond satsar 40 000 euro på den nya tidningen, vilket gör att det totala understödet blir 200 000 euro.

"Nyheterna ska vara lätta att ta till sig"

Under höstens lopp får svenskspråkiga hem i hela Svenskfinland några gratisnummer av tidningen. Efter det blir tidningen tillgänglig endast för prenumeranter.

Susanna Landor som är Hufvudstadsbladets chefredaktör ansvarar också för den nya tidningen.

– Vårt viktigaste mål är att erbjuda pålitliga nyheter som är roliga att läsa. Sedan är det ett plus om vi dessutom lyckas stärka de ungas känsla för sitt språk, inbjuda till läsning och inlärning och skapa ett bra inslag i familjernas vardag på svenska, säger hon.

Hon berättar att målgruppen är 7–13-åringar i svensk- och tvåspråkiga familjer. Det kan vara utmanande att nå just dem.

– Nyheterna ska vara lätta att ta till sig, men samtidigt måste vi komma ihåg att barn och unga är vana att handskas med information. För att bättre förstå de ungas behov, har vi intervjuat både barn och unga och deras föräldrar. Den här referensgruppen var jätteviktig då vi planerade tidningens upplägg och innehåll.

Skräddarsydda nyheter för unga

Tidningen kommer innehålla allt från skräddarsydda nyheter och reportage till pyssel och frågespalter. Nyheter som HBL publicerar ska också anpassas för unga läsare.

Vuxna medarbetare står i första hand för innehållet, men barn och unga kommer delta i produktionen på olika sätt. Maria Saaristo är projektchef för tidningen och Lena Bergholm står för layouten.

– Många unga har redan meddelat att de vill samarbeta med oss, säger Landor.

Tidningen kommer alltså att ges ut på papper – trots att allt mer information publiceras endast digitalt. Det här beror enligt Landor på att tidigare projekt och tidningens testgrupp föredrog nyheter på papper.

– Barn och unga är vana att själva publicera digitalt, men upplever att det som är tryckt på papper är ”på riktigt”. Föräldrarna tycker dessutom att barnen redan har för mycket skärmtid och att de själva har dålig insyns i vad barnen ser via sina digitala kanaler, säger Susanna Landor.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes