Hoppa till huvudinnehåll

“Man ska vara på den modigare sidan” - i hästsporten körning gäller det att vara skicklig och inte välta med vagnen

Charlotta Turku tävlar i den lilla hästsporten körning, där man sitter i en vagn bakom en eller flera hästar. I år tävlar hon på FM-nivå igen, efter en paus på några år.

Charlotta Turku, som bor på Hållsnäs gård i Pojo, hittade sporten då hon födde upp sin allra första ponny, som nu skulle vara 22 år gammal.

- Jag ville skola honom som ung och ville börja köra före jag började rida. Och på den vägen blev vi, när vi märkte hur roligt det var.

Ponnyn visade sig vara väldigt lämplig för grenen och år 2002 tävlade de för första gången. De tog sig till landslaget och tävlade på VM-nivå två gånger, senast år 2009.

Sedan dess har Charlotta Turku hållit paus och bara tävlat sporadiskt för att hålla koll på vad som sker inom grenen. Men nu är det dags att ta sig an FM-tävlingarna igen, säger hon.

- Jag har fått tre barn här emellan och nu känns det som om vi igen ska satsa och tävla lite.

Johan fick ta över när Veere blev sjukledig

Det var egentligen meningen att Turku skulle tävla med sin häst Veere. Men eftersom Veere har blivit sjukledig är det i stället hästen Johan som står framför vagnen.

Precis som Veere är han av rasen Frieser, en holländsk ras som passar bra för körning på lite lägre nivå.

- Han är ett kallblod, så han är inte riktigt lämpad för toppnivå. Han är lite för lugn för det. Men han börjar bli en riktigt duktig och mångsidig körhäst, förklarar Charlotta Turku.

För tillfället håller Turku på och förbättrar Johans kondition. Eftersom det inte var meningen att han skulle tävla är den inte riktigt så bra som den borde vara.

- Men jag litar på att hans körbarhet är tillräckligt bra. Vi ska köra lite mera styrka och fart i honom, så att han orkar bättre och hoppas att det ger resultat.

Terrängkörningen lockar flest åskådare

Körning är en hästsport som handlar mera om skicklighet än fart. En full tävling i körning pågår i tre dagar, där deltagarna deltar i ett delprov per dag. Det handlar om dressyr, terrängkörning och precision.

För att tävla på toppnivå krävs det en hel del av en häst, säger Charlotta Turku.

- Den ska ha tillräckligt med gång för att göra ett fint dressyrprov. Den ska ha uthållighet för att hålla uppe farten och tempot i maraton, som kan bli 15 till 16 kilometer i den svåra klassen. Och så ska hästen återhämta sig så att den är bra att köra sista dagen.

Charlotta Turku med häst och vagn.
I terrängkörning är en maratonvagn fastspänd bakom hästen. Charlotta Turku med häst och vagn. Bild: Linus Westerlund / Yle Västnyland,hästsport,häst

Av de tre dagarna är det delprov nummer två som brukar locka mest åskådare. Då kör man med fart i terrängen med en maratonvagn. Bakom kusken står en så kallad groom, som hjälper till att hålla balansen i svängarna.

- Vagnen kippar inte speciellt lätt. Men desto mera guppar det finns, desto lättare kan det ske, säger Charlotta Turku.

Gammaldags kläder hör till

Då man deltar i en tredagarstävling måste man ha två olika vagnar med sig. Den ena är maratonvagnen som används i terrängkörningen.

Den andra kallas för finvagn och används i dressyrprogrammet den första dagen och i precisionen den sista dagen.

Finvagnen ska se gammaldags ut och man ska ha kläder som passar ihop med den, fortsätter Turku.

- Och så ska man ha hatt på sig!

En liten men bra elitgrupp

Körning är en av de mindre hästsporterna i Finland. Normalt brukar mellan trettio och fyrtio ekipage delta i tävlingar.

Charlotta Turku uppskattar att det finns fyra gånger så många som utöver det har körning som hobby.

- Det är en liten gren i Finland, men det har alltid funnits en bra elit som klarar sig bra på toppnivå utomlands!

Vad krävs av en bra kusk?

- Det krävs att man är mångsidig och att man ska orka träna sin häst så att den är lydig. Och man ska tycka om fart och vara på den modigare sidan!

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland