Hoppa till huvudinnehåll

Svårt att få fart på västnyländsk handel på nätet: ”Går inte att sköta med vänster hand och be grannens barnbarn sätta upp bilder”

En nätbutiks sida syns i en mobiltelefon.
För till exempel en lokal skobutik är det svårt att förtjäna på en webbutik när man tävlar mot de stora, internationella jättarna. Det ska vara en unik produkt och ett unikt budskap, säger några västnyländska företagare inom näthandel. En nätbutiks sida syns i en mobiltelefon. Bild: Copyright (C) Andrey Popov näthandel,Mobiltelefoner och -apparater

Den här våren, när vi alla varit försiktiga med att röra oss ute bland folk, har många västnyländska företagare, i synnerhet butiksägare, på allvar övervägt att starta webbutiker vid sidan av den fysiska butikslokalen.

På kort tid, i samma veva som coronapandemin nådde Finland, har det också grundats två lokala handelsplatser på nätet, men med lite olika utgångspunkter.

Den ena fungerar som en enda gemensam webbutik för alla företag som gått med.

Den andra är mera en samlingsplats för företag från Raseborg, Hangö och Ingå som alla redan har sin egen webbutik.

Ramona Lindberg är försäljningschef för den senare handelsplatsen, Place2shop som grundades så sent som i slutet av april.

- Vi startade den som en följd av att företag och många representanter för företagarföreningar och också från kommunerna började prata om att webbutiker är lösningen på vägen ut ur krisen för de lokala företagen, säger Ramona Lindberg.

En ganska folktom gågata i Ekenäs en solig dag  i början av juni 2020
Kungsgatan i Ekenäs en vardag i början av juni 2020. En ganska folktom gågata i Ekenäs en solig dag i början av juni 2020 Bild: Yle / Tiina Grönroos Ekenäs,gågator,Raseborg,Västnyland,kungsgatan i ekenäs

Företagets mål har varit att samla alla lokala nätbutiker på ett och samma ställe.

- Vi är ingen webbshop utan mera en handelsplats och en digital anslagstavla där man hittar alla lokala nätbutiker, säger Ramona Lindberg.

Intresset var stort före starten, men efter drygt en månad har intresset svalnat betydligt.

- Vi har inte fått så många med som vi hoppades. En orsak är att det inte är så utbrett med webbutiker här i våra knutar. Intresset har kanske också svalnat i och med sommaren och att det har lättats på coronarestriktionerna, säger Ramona Lindberg.

Ramona Lindberg vågar inte sia desto mer om framtiden än att hon tror att rätt få västnyländska företag startar en webbutik. Situationen kan ändra om det kommer en ny, andra epidemivåg i höst.

Artikeln fortsätter efter arenaklippet.

Stenhård, global konkurrens om skoköpare på nätet

Tapio "Tapsa" Viljanen som säljer skor och väskor på Kungsgatan i Ekenäs är något av en föregångare inom näthandel.

Redan för 15 år sedan startade han en webbutik som enbart säljer arbetsskor av ett enda märke. Den här webbutiken har gått bra, men han har också satsat både tid och pengar på den.

En man med kort hår, glasögon och blå kortärmad pikeskjorta inne i en sko- och väskbutik.
Tapsa Viljanen har koncentrerat sin skohandel till butiken i Ekenäs. Dessutom säljer han arbetsskor av ett visst märke på nätet. Den näthandeln fungerar bra, men det är för att det är fråga om specialskor som man inte hittar så där bara i webbutiker. En man med kort hår, glasögon och blå kortärmad pikeskjorta inne i en sko- och väskbutik. Bild: Yle / Tiina Grönroos köpman,företagare,affärer,Ekenäs,Raseborg,Västnyland,skoaffärer,skor,rörelseidkare,tapsa viljanen

- Vi har också provat med en näthandel för våra vanliga skor. Det var för åtta år sedan när vi förnyade vårt kassasystem. Det kostade 37 000 euro, men tävlingen är så superhård att man måste satsa stenhårt för att synas i Finland, säger Tapsa Viljanen och tillägger att den nätbutiken är lagd på is.

Tapsa Viljanen tror att en lokal näthandel, med skor som går att köpa i princip i hela världen, inte är någon lönsam affär. I stället tror han mera på en slags bilderbok där man bara bekantar sig med urvalet i en affär.

- När man är i Pojo, Tenala, Ingå eller fast i Rösund och sitter i soffan en fredagskväll och funderar om man ska åka nästa dag och shoppa, så vill man i förväg se vad butikerna har. Sådant tror jag på, säger Tapsa Viljanen.

En gemensam, lokal näthandel är en god idé, men ...

Trots att Viljanen är mycket tveksam till lokal näthandel för produkter som finns överallt, så har han ändå gått med i den andra västnyländska handelsplatsen som verkar på nätet, Shop Locally.

- Idén är jäkla bra, det är lätt och kostar oss företagare i princip ingenting att ladda upp bilder på nätet. Problemet är att kunderna ska hitta sidan och det kan inte vi som enskilda företagare påverka. Det är de som upprätthåller sidan som ska marknadsföra den, säger Tapsa Viljanen.

Tapsa Viljanen säger att hans butik inte har sålt något via den här webbutiken.

Artikeln fortsätter efter arenaklippet.

... marknadsföringen måste bli bättre

Pia Stenroos, som driver en bokhandel, inrednings- och leksaksaffär ett stenkast från Tapsa Viljanens butik, har också gått med i samma handelsplats som alltså fungerar som en enda gemensam webbutik för alla företag som gått med.

Också hon tycker att marknadsföringen av webbutiken har varit mindre lyckad och hon har inte heller sålt just något via nätet.

- Tyvärr har det inte tagit fart och jag har hört av kunder och andra människor jag pratat med att de inte känner till den här lokala handelsplatsen, säger Pia Stenroos.

En kvinna med mörkt, brunt hår och beige kofta inne i en inredningsaffär.
Pia Stenroos anser också att den gemensamma, västnyländska webbutiken borde marknadsföras bättre för att nå kunderna. En kvinna med mörkt, brunt hår och beige kofta inne i en inredningsaffär. Bild: Yle / Tiina Grönroos köpman,företagare,affärer,rörelseidkare,Ekenäs,Raseborg,Västnyland,Dekorationer i heminredning,bokhandel,pia stenroos

Pia Stenroos säger att hon har fått respons av företagarna som upprätthåller den gemensamma webbutiken.

- De säger att det nog rör sig folk på sidan, men när kunderna kommer så långt att det skulle gälla att slutföra köpet så blir det inte av, säger Pia Stenroos.

Pia Stenroos tror att frakterna kan vara en orsak. Trots att det är en gemensam webbutik så ska kunden ändå betala skild frakt till alla enskilda företag hen beställer från.

Också en lokal webbutik ska fungera om sortimentet är unikt

Monica Javanainen är en grundarna bakom webbutiken Shop Locally. Idén kom i mitten av mars när coronaepidemin svepte över Finland.

På knappt två veckor hade hon och den andra delägaren, Simon Gottberg, skapat ett nytt koncept där de hoppas att kunderna ska välja att handla lokalt, också via nätet.

- Man kan egentligen tänka det som ett shoppingcentrum. Vi har grundat det och vi marknadsför det varje dag och använder också lite egna pengar. Men som shoppingcentrum kan vi inte marknadsföra enskilda företag. Det är företagaren själv som ska marknadsföra sig och bestämma vilka produkter som läggs upp, säger Monica Javanainen.

En kvinna med långt blont hår, svart tröja och solglasögon står ute på en uteservering. Hus och parkerade bilar i bakgrunden.
Monica Javanainen säger att det är de enskilda företagarna som ska marknadsföra sin produkter så att de lockar till köp på nätet. Förutom att man ska skilja sig från mängden, ska man också marknadsföra sig på minst två, allra helst flera språk, tillägger hon. En kvinna med långt blont hår, svart tröja och solglasögon står ute på en uteservering. Hus och parkerade bilar i bakgrunden. Bild: Yle / Tiina Grönroos företagare,affärer,Ekenäs,Raseborg,Västnyland,Digitala tjänster,näthandel,handel via internet,monica javanainen

Monica Javanainen säger att hon gärna ger stöd och råd, men sedan gäller det för de enskilda företagarna att jobba med sina produkter.

- På det sättet känns det bra att vi inte har tagit några avgifter för företagen att komma med, säger Monica Javanainen.

Det är först när företagarna säljer något via nätbutiken som de betalar provision av sin försäljning.

Monica Javanainen tror att också ett litet företag, med en liten webbutik på liten ort kan klara sig bra i konkurrensen mot de stora, världskända jättarna.

- Det gäller att ha en unik produkt och unikt budskap, så som i all affärsverksamhet. Vi kan förstås hjälpa varandra här, stöda och ge goda tips, säger Monica Javanainen.

Eftersom konceptet är nytt i Västnyland och den lokala webbutiken bara har några månader bakom sig, tror Monica Javanainen ännu på affärsidén.

Grejen, enligt henne, är att man ska skilja sig från mängden.

- Nu i och med coronaepidemin kom boomen att alla ska vara på webben. Det är ett bra digitalt hopp för alla. Hit måste vi fara, men det återstår mycket jobb, säger Monica Javanainen.

Det är alltså inte någon enkel sak att hålla igång en bra webbutik.

En webbutik blir aldrig färdig, det gäller att uppdatera hela tiden

Anna Fromond har en affär i Hangö där hon säjer bland annat heminredning, trädgårdsprodukter, krukor och utemöbler.

Hon driver också en webbutik sedan årsskiftet.

- Vi har nog haft en stark tillväxt under coronatiden, man kan så att säga gå till butiken när som helst, säger Anna Fromond.

Vit gammal trähusbyggnad i ett parkområde.
Anna Fromond har sin affär i en del av restaurang Casino i Hangö. I början av det här året (2020) köpte hon för sitt företags räkning den så kallade Parkbyggnaden på andra sidan av Appelgrensvägen. Vit gammal trähusbyggnad i ett parkområde. Bild: Hangö stad Hangö,Västnyland,trähus,casinoparken i hangö

Hennes varor går till kunder både lokalt i Västnyland, men också till övriga delar av Finland och en hel del också utomlands.

- Vi vill vara en lokal aktör och arbetsgivare i Hangö, men vår strategi har hela tiden varit att vår nätbutik ska vara global, säger Anna Fromond.

Att hålla igång en webbutik kräver inte nödvändigtvis så mycket pengar om man själv klarar av att sätta upp sin nätbutik, men tid kräver den desto mer, säger Anna Fromond.

En nätbutik blir aldrig färdig, det gäller att uppdatera, uppdatera och uppdatera, säger Anna Fromond.

Artikeln fortsätter efter arenaklippet.

En webbutik kräver tid, men också pengar

Tapsa Viljanen i Ekenäs säger för sin del att det också krävs en hel del pengar att hålla igång en bra webbutik.

- I marknadsföringen är det inte fråga om några hundra euro i månaden, vi pratar om tusentals euro och it-människor som kostar hundra euro i timmen före skatt, säger Tapsa Viljanen som driver en näthandel för arbetsskor.

- Det går inte att driva en näthandel med vänster hand eller fråga grannens barnbarn om han kommer och hjälper med att sätta in någon bild, konstaterar Tapsa Viljanen.

Artikeln fortsätter efter arenaklippet.

Pia Stenroos, butiksägare i Ekenäs funderar på att öppna egen webbutik i höst.

- Många säger att alla borde ha en webbshop, men man kanske inte vet hur mycket tid det tar, säger Pia Stenroos.

Pia Stenroos har under coronavåren haft ett system som visat sig fungera bra trots att kunderna inte har besökt hennes affär.

- Folk har ringt och frågat efter en viss sak eller bok och sedan har vi i butiken tagit bilder på vad vi har. Kunden har valt, vi har skrivit ut en räkning och efter det kört hem varan till kunden, berättar Pia Stenroos.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland