Hoppa till huvudinnehåll

Intetsägande, tam och vem vill bo i en OK stad – förslagen till nytt varumärke för Karleby möter rungande kritik

kokkola 400 lippu
I år firar Karleby 400 års-jubileum kokkola 400 lippu Bild: Ville Viitamäki / Yle Karleby

Karleby ska få ett nytt varumärke och ett konsultföretag har tagit fram två alternativ till ett nytt grafiskt uttryck eller logo. Många invånare verkar ändå ogilla båda alternativen lika mycket.

Stadsstyrelsen valde ett av alternativen, men beslöt att det ska omarbetas.

Fullmäktiges ordförande Tiina Isotalus (SDP) har gått igenom nästan ettusen kommentarer som kommit via olika kanaler på sociala medier.

Hennes sammanställning visar att de flesta verkar tycka att förslagen inte beskriver Karleby och att de är tråkiga och intetsägande.

En grön ruta och en persikofärgad ruta bredvid varandra. I den gröna står detKokkola Karleby med en krona ovan på. På den persikofärgade står det bara Kokkola Karleby.
De två alternativen. En grön ruta och en persikofärgad ruta bredvid varandra. I den gröna står detKokkola Karleby med en krona ovan på. På den persikofärgade står det bara Kokkola Karleby. Bild: Karleby stad Karleby,varumärken

Själv ser hon också positiva sidor hos alternativen, men:

- OK som brand är så utspätt och oinspirerande att det knappt ens existerar.

Inte lätt skapa brand utgående från ord som ”trygg” eller ”hem”

Under våren har konsultbolaget gjort intervjuer och undersökningar för att stöda arbetet med att utveckla ett nytt varumärke. Mer än 50 intervjuer gjordes kring olika teman och material samlades in från sociala medier.

Enligt Isotalus kunde man på grund av coronaviruset inte gå ut på gatan och intervjua vanliga invånare.

- Själv tycker jag det är beklagligt att det i materialet fanns mycket sådant som kan upplevas som tråkigt.

Karlebyborna ansåg till exempel att ordet ”trygg” var det som bäst beskrev staden.

- I tidigare undersökningar i Vasa och Seinäjoki kom det flodvis med ord. Men i Karleby var det ord som ”Tankar”, ”Neristan” och ”hem”, ”trygg” och till och med ”mamma”.

- Om man ska göra ett nytt brand utgående från de orden så är det utan tvekan lite svårt.

Isotalus påpekar att staden uttryckligen vill att Karlebyborna deltar i skapandet av varumärket.

- Brandet ska vara sådant att Karlebyborna känner igen sig i det och tar det till sig.

Enligt Isotalus hade man för tajt tidtabell, i synnerhet eftersom coronaviruset förstörde de ursprungliga planerna på intervjuer med vanligt folk.

Isotalus anser ändå att det finns goda sidor med de två alternativen. Hon gillar speciellt kronan och fonten på det ena alternativet.

- Det är enkelt att vara efterklok men det är klart, här kom ingen tjärdoft, inget båthusrött, inget ”kolkko bra”, säger Isotalus.

”Karleby har aldrig varit färglöst, man undersäljer staden”

Enligt Isotalus sammanställning önskar de som har gett kommentarer att staden använder starkare färger som rött och gult. Andra önskar att man tar fram humorn, havet och det unika med Karleby.

- Det känns som att det här undersäljer staden, skriver Isa Lindgren-Backman i en Facebook-diskussion.

- Jag tycker Karleby är allt annat än ”vanligt”. Här har man kunnat se det mest galna, som sjungande träd i december, opera ute på vattnet och i ett cirkustält, skriver Lindgren-Backman vidare.

- Karleby har aldrig varit färglöst, skriver Agneta Kallis. I det finns historia, fart och färg.

- På riktigt, med tanke på turismen, vem vill komma till en OK stad, skriver Jessica Riippa.

Tina Hagnäs är inte heller alls övertygad

- Jag har bott på många orter och som återflyttare ser jag min hemstad som betydligt mer mångsidig än de här förslagen ger uttryck för.

- Det här är underbara Karleby, Finlands om inte världens bästa stad, med en fascinerande historia, rikt kulturliv och massor av potential, fortsätter Hagnäs.

Kan bli ett helt annat alternativ

Stadsstyrelsen ska nu diskutera varumärket och på grund av kritiken är det möjligt att det inte blir någondera av de nuvarande alternativen som slutligen väljs.

Enligt marknadsförings- och kommunikationschef Päivi Korpisalo är det i sådana här processer mycket vanligt att man omarbetar en grundidé.

Å andra sidan påminner Korpisalo om att det man nu diskuterar bara är en liten del av helheten kring nya det nya varumärke som staden håller på att skapa.

Stadsborna har också fått rösta på vilket alternativ de tycker är bättre. Mer än 4000 röster har kommit in.

Styrelsen valde alternativ ett

Stadsstyrelsen tittade på alternativen på sitt möte på onsdag kväll och beslöt sig för att gå in för det första alternativet, det med kronan ovanför namnet.

- Vi gav ganska fria händer till konsultbolaget att omarbeta logon och varumärket, så det kan hända att det blir något helt nytt, säger styrelsens ordförande Reino Herlevi (C).

Nu har arbetsgruppen på sig till början av september att omarbeta logon och varumärket.

Uppdaterad 21.07 med kommentar av Herlevi.

Läs också