Hoppa till huvudinnehåll

Mikaela Sonck är ny mediechef för Svenska Yle

Porträtt av Mikaela Sonck
Mikaela Sonck har jobbat sedan år 2018 som ansvarig producent för Svenska Yles barnredaktion. Porträtt av Mikaela Sonck Bild: Yle Kuvapalvelu Mikaela Sonck,Svenska Yle,micko sonck

Svenska Yle har utsett Mikaela Sonck till ny mediechef. Hon inleder sitt arbete i augusti.

Som mediechef på Svenska Yle ansvarar Mikaela Sonck för utgivningsplaneringen och profilen på Yle Fem, Yle Vega, Yle X3M, Yle Arenan, Svenska.yle.fi och BUU-appen.

Mediechefen ansvarar också för att olika specialgrupper bland finlandssvenskarna ska ha möjlighet att ta del av Yle:s innehåll. Tillsammans med de andra medlemmarna i Svenska Yle:s styrgrupp fattar Sonck beslut om innehåll och produktioner.

Sonck jobbar sedan år 2018 som ansvarig producent för Svenska Yle:s barnredaktion.

Hon har tidigare arbetat på bland annat SVT, TV3 Sverige, Utbildningsradion och Svenska Yle som reporter, manusförfattare och programledare. Sonck var också med om att starta streamningstjänsten Viaplay i Sverige och var då sajtchef för Finland och Danmark.

- Mycket är på gång inom mediebranschen just nu och jag ser fram emot att få vara med och säkra Svenska Yles position i den utvecklingen. Vi behöver fundera på hur vi kan nå ut till dem vi inte når i dag, men också värna om den publik som helst tar till sig innehållet via tv och radio. Målet är att vi ska vara relevanta för alla och det kräver att vi har en nära kontakt med publiken, säger Mikaela Sonck.

Sonck tar över efter Johanna Törn-Mangs som är ny direktör på Svenska Yle.

- I Mikaela Sonck får vi en modig ledare och en driven förnyare med starkt kunnande inom streamning, drama och barn, några av de områden som är centrala för Svenska Yles verksamhet framöver, säger Törn-Mangs.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes