Hoppa till huvudinnehåll

Svårt att få tillbaka pengarna för avbokade utlandsresor: "Vi har hört om kunder som fått vänta i flera månader"

Resenärer med kappsäckar går på Helsingfors-Vanda flygplats. I mitten syns avgående flyg på en tavla.
Semesterresor utomlands är långt ifrån populära just nu på grund av coronaviruset. Många vill ha sina pengar tillbaka istället. Resenärer med kappsäckar går på Helsingfors-Vanda flygplats. I mitten syns avgående flyg på en tavla. Bild: Yle/Laura Hyyti Helsingfors-Vanda flygplats,turism,Resa

Under våren har en stor del av de coronarelaterade kontakterna som konsumentombudsmannen tagit emot handlat om resor. Kunder har till exempel varit missnöjda över att det varit svårt att komma fram till resebolagens kundservice. Ett annat vanligt problem är att återbetalningen av inställda resor dröjt.

Enligt Annina Huolman, specialsakkunnig på Konsumentskyddet, syns coronaviruset i antalet anmälningar till Konsument- och konkurrensverket.

- Vi har kontaktats över 1 000 gånger gällande paketresor och över 800 gånger gällande flygresor. Det är betydligt mer än tidigare.

Ett vanligt problem har varit att kunden inte når kundtjänsten alls, eller att kundbetjäningen lovat återkomma men aldrig gjort det.

Många har också fått vänta oskäligt länge på att få sina pengar tillbaka.

Så här säger konsumentverket om återbetalning av resor

  • Om arrangören avbokar din paketresa har du rätt att få tillbaka dina pengar omgående, senast inom 14 dagar av avbokningen. Pengarna för en avbokning av enskilda flyg ska betalas tillbaka inom sju dagar.
  • Om du själv avbokar en paketresa har du också rätt att få tillbaka dina pengar, men en straffavgift kan förekomma.
  • Om du själv avbokar ett flyg kan det vara svårare att få pengarna tillbaka. Hur det går beror långt på vilka villkor du godkänt då du köpt biljetten.
  • Enligt lagen har man rätt att kostnadsfritt avboka en resa ifall det finns en risk för att smittas av en allvarlig sjukdom. Det kan därför vara lättare att få tillbaka sina pengar om man bokat resan för länge sedan, då coronaviruset fortfarande var okänt.
  • I stället för återbetalning kan researrangörer erbjuda vouchrar, alltså förmånssedlar eller presentkort. Du måste inte acceptera ett sådant erbjudande, utan har rätt att få tillbaka pengarna på ditt konto.

Lättast att få pengarna tillbaka om resebolaget avbokar

Lagen sen lite olika på återbetalning beroende på vem som avbokat resan.

Ifall bolaget som sålt paketresan eller flygbiljetterna avbokar, har kunden alltid rätt att få sina pengar tillbaka. Återbetalningen ska ske utan dröjsmål.

- Vi har hört om fall där kunden tvingats vänta i flera månader på sina pengar. En sådan väntetid är oskälig, även om vi har en viss förståelse för att situationen är svår på grund av de långa köerna coronaviruset orsakat. Resebolagen måste ändå aktivt försöka hålla sig inom tidsgränsen lagen förutsätter, förklarar Huolman.

Enligt Konkurrens- och konsumentverket finns det företag som uppgett att de anställt fler inom kundtjänsten för att förkorta återbetalningsköerna, men ekvationen är svår då företag allmänt taget tvingats permittera anställda.

Kvinna sitter och tittar på sin telefon med kappsäck bredvid sig.
Det är lättare att få tillbaka sina semesterpengar ifall resebolaget avbokar din resa. Kvinna sitter och tittar på sin telefon med kappsäck bredvid sig. resväskor,Resa,resande,semester,Kappsäck

Då kunden själv valt att avboka sin resa i och med coronaviruset, kan det vara ännu svårare att få tillbaka sina pengar.

Avbokar man en paketresa kan man i regel få tillbaka sina pengar, men straffavgifter kan förekomma.

- Enligt lagen har man rätt att kostnadsfritt avboka en resa ifall det finns en risk för att smittas eller smitta vidare en allvarlig sjukdom. Hit hör också coronaviruset, säger Huolman

Har man köpt enskilda flygbiljetter beror det på biljettvillkoren man gått med på då man beställt biljetterna.

Om du vill avboka en resa du beställt nyligen kan du bli utan ersättning

I dagsläget har ett stort antal länder valt att ta emot turister igen. Det här kan göra lockelsen att beställa en semesterresa stor.

Huolman påminner ändå om att det kan vara ännu svårare att få sina pengar tillbaka vid en avbokning ifall man beställer en resa nu, eftersom man vet om det rådande coronavirusläget.

Undantag finns.

- Aktörer inom resebranschen har börjat erbjuda resor med villkor som gör det lättare att avboka. Det här för att få konsumenterna att våga resa igen, förklarar Huolman.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes