Hoppa till huvudinnehåll

Naturmöten: Ta steget och cykla långt i naturen – lär dig om bikepacking av mannen som cyklat över isen till Åland

Terrängcykling skogen då solen sjunker i horisonten.
Terrängcykling kombinerat med skogsövernattning, så kallad "bikepacking", är ett smidigt sätt att röra sig långa sträckor i skog och mark. Terrängcykling skogen då solen sjunker i horisonten. Bild: Peter Nylund naturvandring,Naturmöten

Peter Nylund är vildmarksguide och friluftsmänniska med passion för uteliv, oavsett om det gäller paddling i dess olika former eller terrängcykling. Han cyklade fatbike i terrängen långt innan någon annan hört talas om cyklar med breda däck.

För honom är övernattningsturer ett sätt att upptäcka naturen. Äventyret ligger bakom hörnet, och upplevelserna väntar på den som tar sig ut genom hemmets ytterdörr.

Peter Nylund som sysslar med bikepacking.
Hjälm är ett måste då man sysslar med bikepacking. Peter Nylund som sysslar med bikepacking. Bild: Ilse Klockars terrängcykling,bikepacking

– Fördelen med cykel att du kan hoppa på cykeln hemifrån, du behöver inte åka med bil någonstans, och så cyklar du 40 km till närmaste nationalpark, säger Peter Nylund.

Är det ett nytt sätt att uppleva din närnatur?

– Det är ett sätt att utöva friluftsliv. Man kan inte alltid resa till fjällen, eller man ska inte alltid resa till fjällen. Det finns mycket natur i sydvästra Finland, men den är splittrad på olika öar här och där. Med cykel kan du lätt röra dig mellan områdena, konstaterar Peter.

Vad är bikepacking?

Den relativt nya termen inom friluftsliv som heter bikepacking har sin motsvarighet i backpacking, det är alltså fråga om vandring med terrängcykel. Tält, trangia och fiskespö kan ju vara hyfsat svårt att lasta på en cykel och därför krävs en viss planering av utrustning och sättet att packa. En stor och fullpackad ryggsäck är inte att rekommendera.

En fullastad så kallad fat bike.
Exempel på hur man kan packa sin cykel för bikepacking. En fullastad så kallad fat bike. Bild: Peter Nylund terrängcykling,Naturmöten

– Utrustningen måste vara nedbantad och packad i speciella väskor som passar på cykeln. Det gäller att inte ta med sig alltför mycket, då kan man inte cykla i terrängen, varnar Peter.

Vad kan man då räkna med att få plats med på cykeln? Så här packar Peter för en övernattningstur under sommaren.

– Jag har ett lätt tält, för att undvika myggorna, och en jättelätt sovsäck samt liggunderlag. Ett litet lätt gaskök, ett kärl eller flera för matlagning, cykelkläder och ett torrt ombyte som jag också sover i. Och mat samt vatten eller vattenreningsutrustning.

– Dessutom behövs reparationsutrustning för cykeln: en reservinnerslang, några lappar, däckjärn, en pump, ett multiverktyg, en kedjebrytare och några kedjelänkar.

Planering av cykelturen är en del av drömmen

För Peter är cykling i terrängen framför allt ett sätt att njuta av naturen. Och en stor del av tjusningen är planeringen och drömmen om den fantastiska cykelturen med alla upplevelser. 

– Jag tycker otroligt mycket om kartor. Jag är inte mycket för GPS eller applikationer, men riktiga kartor ser jag gärna på och drömmer mig bort. Det innebär att jag alltid har hundra turer på lager som jag kan förverkliga vid passligt tillfälle, skrattar Peter.

Det har även hunnit bli en hel del turer ute i naturen. På cykel gör han minst tio övernattningsturer per år och också längre veckolånga turer. Öppna landskap och den karga ytterskärgården tilltalar honom.

En terrängcyklist på berg.
Öppna landskap bjuder på vackra vyer och lättare terräng. En terrängcyklist på berg. Bild: Ilse Klockars terrängcykling,peter nylund

– Det är något extra att sitta vid en sjö eller myr där du ser lite längre. Sitter du i en skog ser du tallar på fem meters avstånd men vid en sjö kan du se vad som händer med fåglarna på andra sidan. Speciellt under övernattningsturer är det skönt laga middag och njuta av solnedgången, säger Peter.

Hur gör du din turplanering?

– Det beror på årstiden, under senhöst och vinter sover gärna i ett vindskydd eller på ett ställe där jag får göra upp eld. Jag tycker att eld på kvällen ger ett otroligt stort mervärde under kallare årstider, myser Peter.

Drivkraften bakom att cykla långt

För en del människor handlar terrängcykling om den fysiska prestationen och om att utmana sig själv. För Peters del är naturupplevelsen det primära; han både fotograferar och skriver blogg om sina naturupplevelser.

– Drivkraften när jag vill cykla långt är att jag vill se nya platser. Visst finns det också ett litet moment av fysisk utmaning, det är inte det viktigaste men finns nog där, erkänner Peter.

– Svårare terräng är också tyngre, och jag tycker det är intressant att se hur man klarar sig när tröttheten kommer. En gång på en lång tur i Lappland spydde jag upp allt jag ätit, och var tvungen att cykla ytterligare 2-3 timmar. Det gick bra att cykla men när jag skulle slå upp tältet, var jag så trött att jag fick krypa fram, berättar Peter.

En längre tur Peter gjorde år 2011 gick till de nordligaste delarna av vårt land. En mäktig naturupplevelse som erbjöd tekniskt lätt terräng och det blev en tur på 400 km på sex dagar.

En kotte på marken, och i bakgrunden en terrängcyklist.
En kotte på marken, och i bakgrunden en terrängcyklist. Bild: Peter Nylund terrängcykling,peter nylund

– I Pöyrisjärviområdet norr om Enontekis är terrängen inte tekniskt sett svår, så vem som helst kan cykla där. Det är ett vidsträckt och öppet område, det måste vara ett av de bästa ställena att cykla i Finland, konstaterar Peter.

Cyklade över isen till Åland

För Peter är hela året ett cykelår, han gör ingen skillnad på årstider. År 2018 var isförhållandena gynnsamma för långfärdsskridskoåkning och då passade han på att tillsammans med vänner från Åbo cykla över isen till Åland. En upplevelse som han inte gömmer i första taget.

En terrängcyklist som cyklar på skaren vintertid.
Med terrängcykel tar man sig fram också på is och skare. En terrängcyklist som cyklar på skaren vintertid. Bild: Peter Nylund terrängcykling,fatbike

– Det var helt otroligt, minns Peter. Den öppna isvidden och äventyret började efter farlederna i den inre skärgården. Färden gick förbi bekanta sommarställen som Nagu, Korpo och Houtskär.

– Efter Houtskärs skärgård kändes det ganska otroligt att cykla över Skiftet. Just där är det ganska brett och en öppen vidd, det var ganska häftigt. Sen cyklade vi till Kumlinge, där vi vilade tre timmar. Vi fortsatte i mörkret mot Lumparland. Det var nog en speciell upplevelse, minns Peter som ansvarade för hela gruppens säkerhet under cykelturen.

Tips för dig som vill cykla långt

För dig som kanske gjort cykelturer på ett par timmar men nu drömmer om att göra övernattningstur i terrängen ger Peter följande råd:

– Jämfört med en cyklingsrunda på ett par timmar måste du sänka tempot. Och det viktigaste om du är lite längre borta från hjälp, är att känna sina gränser! Var försiktig, så att du inte gör dig illa. Anpassa din cykling så att du inte skadar dig, understryker Peter.

– Ta reda på att man får cykla där du tänkt cykla, och att visa respekt för både naturen och andra du möter på din cykeltur.

I serien Naturmöten möter vi åtta olika personer med en stark relation till naturen. De delar med sig av tips och berättar om vad naturen betyder för dem. Redaktör för serien är Ilse Klockars.

Karta över Finland med Kullanvuori och Kurjenrahka markerat.
Karta över Finland med Kullanvuori och Kurjenrahka markerat. Bild: Henri Salonen Karta,Naturmöten

Peter Nylunds blogg om bikepacking kan du läsa mera om här.

Ett blogginlägg om att ta sig till Åland över isen kan du läsa här.

Här kan du se ett videoklipp från Peters tur till Pöyrisjärvi.

Här finns två exempel på turer du kan göra:

Dagstur: Ringleden från Åbo centrum till Kullanvuori i Reso (ca 4h)

Övernattningstur: från Åbo till Kurjenrahka nationalpark, 35 km norr om Åbo.

Läs också