Hoppa till huvudinnehåll

Coronaepidemin ledde till svåra tider för kollektivtrafiken - också Borgåbussar har kört tomma

Parkerad buss
Borgå trafik började köra enligt sommartidtabellerna redan i slutet av mars. Parkerad buss Bild: Yle/ Katarina Andersson Buss,busstationen i borgå

En eftermiddag i juli är det många som står och väntar på bussen i Borgå. En av dem är Nina Patanen, som ofta åker kollektivt, men som har minskat på sitt åkande under coronaepidemin.

— Jag åker varje dag. Mellan Helsingfors och Borgå en eller två gånger per vecka.

Patanen säger att hon inte behövt åka någonstans med kollektivtrafiken under tiden för epidemin.

Jenny och Atle, som också står och väntar vid busstationen, säger också att de har åkt mindre kollektivt under coronatiden.

— Jag har bara använt min egna bil, säger Jenny.

Atle berättar att han under normala omständigheter använder kollektivtrafiken dagligen, men inte alls lika ofta nu, då han tillbringat mer tid hemma.

Svåra tider för Borgå Trafik

Dick Wallenius, verkställande direktör på Borgå Trafik, berättar att april och maj har varit två tunga månader, då ungefär åttio procent av passagerarna har fallit bort i lokaltrafiken. Han är ändå hoppfull inför framtiden.

— Från och med mitten av mars när passagerarantalet minskade, och nästan föll bort helt, blev vi ju också tvungna att dra in lite turer och permittera personal.

I brist på passagerare drog Borgå Trafik in ungefär hälften av sina bussturer både inom lokaltrafiken och på linjen mellan Borgå och Helsingfors.

— Den 30 mars ändrade vi över till att börja köra enligt sommartidtabellerna.

Busstrafiken börjar återhämta sig

Wallenius säger att busstrafiken börjar återhämta sig, tack vare att restaurangerna nu håller öppet, då situationen börjar normaliseras. Enligt honom har antalet passagerare redan ökat.

— Vi försöker följa med hur det artar sig och vi har satt in turer. Både från början av juni, och nu första juli, kommer det några avgångar till under början av kvällen mellan Borgå och Helsingfors.

Wallenius säger att utvecklingen av passagerare var stabil innan epidemin slog till i Finland. Det är många som åker linjen mellan Borgå och Helsingfors, men i lokaltrafiken är antalet passagerare färre.

Dick Wallenius, trafikchef vid Borgå trafik
Dick Wallenius är hoppfull för framtiden Dick Wallenius, trafikchef vid Borgå trafik Bild: Yle / Leo Gammals Porvoon Liikenne - Borgå Trafik,bussar,kollektivtrafik,dick wallenius

— Vi har jättebra med pendlare mellan Borgå och Helsingfors. Här åker många och bussar går det med tio minuters mellanrum.

Wallenius hoppas att Borgå Trafik kan få sin trafik att fungera normalt igen i höst, då skolorna öppnas.

— Vi har tänkt positivt och hoppas på att passagerarna kommer tillbaka till bussarna.

Hur fungerar kollektivtrafiken i Borgå?

Hanna Linna-Varis, trafikingenjör på Borgå Stad, förklarar att både lokaltrafiken i Borgå och linjerna mellan Borgå och Helsingfors fungerar på marknadsvillkor.

Det här innebär att de bolag som har hand om kollektivtrafiken själva ansvarar för planeringen och prissättningen.

Behöriga myndigheter har därför begränsade möjligheter att reglera kollektivtrafiken. Borgå stad köper kollektivtrafik och har i sin helhet en budget på en halv miljon euro för sina bidrag till kollektivtrafiken.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland