Hoppa till huvudinnehåll

Analys: ”Washington Redskins” kan snart vara ett minne blott – diskussionen i NHL tog också fart efter den senaste tidens protester

Washington Redskins logo på en hjälm.
Hur länge kommer logon att synas? Washington Redskins logo på en hjälm. Bild: All Over Press Washington Redskins

Såväl FedEx, Pepsi som Nike har satt ner foten. Washingtons NFL-lag kan inte längre heta Redskins. Nu återstår det bara för den kritiserade ägaren att agera, skriver Yle Sportens Mattias Simonsen och tar också en titt på läget i bland andra NHL.

Sponsorerna har sparkat över bollen till Washington Redskins. Nu är det upp till dem att visa vad de vill göra.

Natten till fredag finsk tid tog flera av Redskins största sponsorer och samarbetspartners kraftigt ställning till en långkörare: lagets namn.

Efter att ha blivit pressade av sina investerare kom såväl FedEx, Pepsi som Nike fram till att de inte kan stöda ett lag som har ett rasistiskt namn. FedEx, vars namn också pryder lagets hemmaarena, konstaterade att tiden är inne nu.

– Vi har kommunicerat till laget att vi ber dem byta namn, sa FedEx i ett uttalande enligt AP.

Bakom den byråkratiska och diplomatiska formuleringen döljer sig ett ultimatum. Nike slutade redan sälja lagets produkter på sin webbplats.

Nu är det upp till ägaren Dan Snyder att agera.

Rasistiskt namn

Problemet är att Redskins, i motsats till andra lag med namn som har kopplingar till ursprungsbefolkningen i USA, är en uppriktigt nedvärderande term.

Enligt AP uppfattar nästan 70 procent av alla som tillhör urfolket namnet som stötande.

Ägaren Snyder har hållit i trådarna sedan slutet av 90-talet, men har vägrat byta namn. Det är sannerligen inte heller den första gången som frågan lyfts upp på bordet – men den här gången har kritikerna en stark BLM-rörelse bakom sig.

Protest mot laget år 2014.
Organisationen "Change the Mascot" försökte övertala Snyder att ändra namn och logo redan 2014. Protest mot laget år 2014. Bild: Jim Lo Scalzo / EPA / All Over Press Washington Redskins

Enligt Snyder representerar namnet ”ära, respekt och stolthet”. Samtidigt drar representanter av olika stammar paralleller mellan ”Redskins” och att döpa ett lag till n-ordet.

Nu verkar det ändå bara vara en tidsfråga innan lagets ägare tvingas tänka om.

De andra då?

Som sagt är Redskins sannerligen inte det enda sportlaget i USA med ett namn med koppling till ursprungsbefolkningen. Chicago Blackhawks i NHL, Kansas City Chiefs i NFL, Atlanta Braves och Cleveland Indians i MLB … listan blir ännu längre om man tar med lag från amatörserier.

MLB-laget Indians tvingades redan för två år sedan slopa sin logo ”Chief Wahoo”, som enligt många var en rasistisk karikatyr av en ursprungsinvånare.

I Chicago har frågan också diskuterats i samband med den antirasistiska rörelsen som fått fart under sommaren.

Diskussionen är inte lika svartvit som när det kommer till Redskins, men enligt en granskning som sajten The Athletic (bakom betalmur) gjorde i juni finns det många som motsätter sig namnet och logon.

Olli Määttä jublar.
Olli Määttä spelar för Blackhawks. Olli Määttä jublar. Bild: Jeanine Leech/Icon Sportswire ishockey,NHL,Olli Määttä

Namnet härstammar från ett smeknamn för ett truppförband i den amerikanska armén, som i sin tur tagit namnet av en indianhövding, som kallades ”Black Hawk”. Truppförbandet använde en svart hök som logo, men NHL-laget valde att porträttera personen.

Blackhawks har tidigare samarbetat med lokala organisationer, men takförbundet för ursprungsbefolkningsfrågor AIC bröt enligt The Athletic kontakten 2017 på grund av framför allt logon.

Men än så länge verkar det inte finnas en vilja att ändra på logon där heller. Till The Athletic säger laget endast att de är ”stolta över att representera en viktig och historisk person vars ledarskap och liv har inspirerat generationer av ursprungsbefolkningen”.

Det är något som Heather Miller, som hör till Wyandotte Nation-stammen, inte har förståelse för.

– Det som stör mig är att de här lagen alla tar ställning mot rasism och stöder George Floyd. Samtidigt värnar de om sina rasistiska logotyper. Det är vansinnigt, äckligt, rasistiskt och så tondövt att det gör allt de sa om rasism tidigare värdelöst för mig, säger hon till sajten.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport