Hoppa till huvudinnehåll

Hamilton och Bottas snabbast direkt, Räikkönen sladdade i gruset – Red Bull ifrågasätter Mercedes nya påfund igen: "Vill inte ha stor debatt på söndag"

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas på träning 2020.
Lewis Hamilton och Valtteri Bottas var klart snabbast när F1-helgen i Österrike startade. Lewis Hamilton och Valtteri Bottas på träning 2020. Bild: AFP / Lehtikuva Mercedes,Valtteri Bottas,Lewis Hamilton

Premiärhelgen hann bara börja innan Red Bull ifrågasatte dominanta Mercedes nya DAS-system. Till slut lämnade man också in en protest. "Jag tror alla är överens om att vi inte vill starta säsongen med en stor debatt", säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

De första varven under årets formel 1-säsong är körda. På fredagen avgjordes de två första träningarna i Österrike – och det var verkligen inget nytt under solen.

Mercedes-duon Lewis Hamilton och Valtteri Bottas var etta och tvåa under båda passen. Sexfaldige världsmästaren Hamilton var dessutom klart snabbast på banan.

– Man ska alltid ta träningsresultat med en nypa salt, säger Hamilton enligt Sky Sports.

En fråga som har dykt upp på nytt i Österrike är en anledning till att Mercedes är så snabba. Stallet har infört sitt "DAS-system" i årets bil – en funktion som gör att föraren kan räta upp hjulen på raksträckorna och lika enkelt kan föra tillbaka dem i utgångsläget – och använde det på fredagen

Det är inte helt klart vilka fördelar det ger, men experter säger att bilen är snabbare både rakt fram och i kurvorna och att däcken håller längre. Och det här har rört om i grytan i F1-världen.

Red Bull vill ha klargörande

Red Bulls stallchef Christian Horner har sagt att det finns frågetecken runt Mercedes system. Han var tveksam under vinterns tester och när säsongen ursprungligen skulle ha startat i Australien var han redo att lämna in en protest.

På fredagskvällen bekräftade Mercedes också på sitt Twitterkonto att Red Bull har lämnat in en protest som gäller DAS-systemet. Nu ska det internationella bilsportsförbundet FIA ta ställning till om Mercedes system är i enlighet med regelverket eller inte.

– Det är givet att systemet är invecklat och smart och vi vill ha ett klargörande från FIA och ställa frågor, sa Horner under fredagen till Sky Sports.

Mercedes stallchef Toto Wolff säger i sin tur att det vore på sin plats att Red Bull tänker efter två gånger.

– Alla stall vet om att det är ett känsligt läge när vi börjar köra igen. Det här är första loppet. Jag förstår att man vill ha ett klargörande, men sen är vi också medvetna om att vi inte vill få en stor debatt på söndag, säger han enligt Autosport.

– Jag tror att Christian kommer att agera på rätt sätt. Kontroverser och olika bedömningar av innovationer har alltid varit en del av formel 1. Det här är på ett sätt väntat och det är en del av risktagningen.

Räikkönen långsam

Söndagens lopp i Österrike är den första av åtta deltävlingar som ska avgöras på tio helger på banor i Europa. En första fingervisning om styrkeförhållandena kom under fredagens träningar.

Hamilton och Bottas var i en egen klass, Racing Points Sergio Perez stod för två starka pass och Ferrari hade lite problem att få fart på bilen. Under den andra träningen noterade Sebastian Vettel den bästa Ferrari-tiden när han fick till passets fjärde snabbaste tid.

Läget ser lovande ut för Valtteri Bottas inför helgens kval och lopp. För veteranen Kimi Räikkönen gick det betydligt sämre under fredagen.

Räikkönen var 15:e snabbast på första träningen och näst sist på den andra. Han förlorade båda gångerna mot sin stallkamrat Antonio Giovinazzi.

Under dagens andra träning var Räikkönen dessutom utanför banan och sladdade i gruset. Se situationen här!

På lördag väntar den tredje träningen i Österrike på förmiddagen. Klockan 16 är det dags för säsongens första kval.

Texten uppdaterad klockan 20.36 med uppgifterna om Red Bulls protest.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport