Hoppa till huvudinnehåll

Red Bulls protest förkastades – Bottas och Hamilton får använda uppmärksammade innovationen

Valtteri Bottas kör sin svarta Mercedes i Österrike.
Valtteri Bottas får använda DAS den här säsongen. Valtteri Bottas kör sin svarta Mercedes i Österrike. Bild: HOCH ZWEI/Pool/COLOMBO IMAGES/ All Over Press Formel 1,Valtteri Bottas

Det är fritt fram för Mercedes att använda DAS eller Dual Axis Steering den här säsongen. Det beskedet kommer internationella bilsportförbundet med efter Red Bulls protest.

I samband med vintertesterna i februari riktades formel 1-världens blickar mot Mercedes. Stallet hade uppfunnit ett nytt styrsystem där förarna kunde påverka vinkeln på framhjulen genom att flytta ratten fram och tillbaka.

Många ifrågasatte systemet som kallas för Dual Axis Steering men internationella bilsportförbundet Fia klargjorde att det skulle vara tillåtet den här säsongen.

Redan vid den tilltänkta premiären i Australien i mars hotade Red Bull med att lämna in en protest, och det gjorde man också i samband med det första träningspasset i Österrike på fredagen.

Bilsportförbundet har nu tagit en ny titt på systemet och under natten till lördag kom beskedet: Protesten förkastas.

– Domarna anser att DAS är en del av styrsystemet och uppfyller reglerna, skriver Fia i ett utlåtande.

Hoppa över Twitterpostning

Beslutet från Fia öppnar nu för att de andra stallen kan utveckla egna versioner av DAS. Enligt Red Bulls stallchef Christian Horner är det någon som man redan överväger.

– Det beror på vad systemet faktiskt gör och vad man vill uppnå. Alla delar måst förtjäna sin plats på bilen.

– Det är uppenbart ett smart system, till och med briljant men reglerna är komplexa. Det handlar om att förstå inom vilken del av regelverket det faller, säger han enligt AFP.

Redan i vintras meddelade Fia att systemet inte kommer att tillåtas från och med säsongen 2021.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport