Hoppa till huvudinnehåll

Matbutikerna undantagstidens största vinnare inom näthandeln

En person i citymarket-uniform drar en kärra med matlådor inne i en matbutik.
Ett butiksbiträde plockade ihop matkassar i Citymarket i Esbo i slutet av april. En person i citymarket-uniform drar en kärra med matlådor inne i en matbutik. Bild: Lehtikuva K-Citymarket,dagligvaruhandel,näthandel,e-handel

Både Kesko och S-gruppen uppger att antalet kunder som köper sin mat på nätet är rekordhög också efter att undantagstillståndet upphört.

Enligt analysföretaget Nielsen var matens marknadsandel av e-handeln 0,6 procent i fjol.

Nu tror flera av de stora aktörerna inom branschen att coronavåren förändrat situationen beständigt.

Antti Ronkainen, chief digital officer på Kesko, tror att näthandeln kommer att hållas på en klart högre nivå än den var före coronaepidemin.

- Vi ser redan nu tecken på det här utifrån utvecklingen i juni. Även om det skett en nedgång sedan vårens toppveckor var försäljningen i juni fem gånger större jämfört med i fjol. Vi tror att det här blivit ett bestående sätt att handla för många.

Kunderna har vant sig vid nya sätt att handla

Tillväxten har varit stor också inom dagligvaruhandeln vid S-gruppen.

- Även om efterfrågan nu blivit jämnare är försäljningen fortsatt på hög nivå. Vi ligger på en tredubbel nivå jämfört med fjolåret och har fortfarande ett rekordantal aktiva kunder inom vår mathäthandel, säger Torniainen.

Ofta är sommaren en tystare tid i näthandeln.

- Nu har försäljningen hållits så här bra. Jag har tillit till att ökningen i näthandeln av mat fortsätter också på hösten. Vi ser redan nu att antalet kunder som aktivt köper mat på nätet har ökat. Det signalerar att människor har anammat nya tjänster och nya sätt att handla, säger Matti Torniainen, chef för digitala tjänster på S-gruppen.

Hisklig volymökning

Antti Ronkainen på Kesko ser att man tagit ett tydligt kliv in i den digitala åldern inom matnäthandeln. Tillväxten i Keskos näthandel var redan i fjol över 100 procent, men i våras steg den ytterligare.

- Avigsidan till den här positiva utvecklingen är att volymerna växte så enormt och så mycket snabbare än vi kunde förutse. Därför måste kunderna särskilt i början vänta för länge på sina beställningar, säger Ronkainen.

Kesko har sedan slutet av mars öppnat 300 nya nätbutiker. På några månader har antalet alltså nästan fördubblats. Nu är de 451 till antalet.

Tror på ökning också under hösten

Också vid S-gruppen har antalet näthandlar vuxit. Till en början var målet 70 butiker före slutet av året, men redan nu har nätverket vuxit över förväntningarna.

- Målet i början av året var att fördubbla nätverket av matbutiker. Nu har vi redan överträffat det målet. Vi har alltså klart ökat takten, säger Torniainen.

Torniainen tror att näthandeln av mat kan växa ytterligare på hösten.

- Jag tror att när vardagen börjar löpa efter sommaren kommer brådskan och och behovet av fritid sporra kunder att göra sina inköp på nätet.

Källa: STT

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes