Hoppa till huvudinnehåll

Tre års dragkamp över – regelpaket för åkerier och yrkeschaufförer klubbades igenom i Europaparlamentet

En lastbil står parkerad på en parkeringsplats.
Enligt de nya reglerna får den obligatoriska och regelbundna veckovilan inte längre ske i lastbilen - om chauffören inte kan åka hem bör arbetsgivaren betala boende. En lastbil står parkerad på en parkeringsplats. Bild: AFP / Lehtikuva lastbilar,Déols

EU-parlamentet har godkänt ett nytt omfattande regelpaket för landsvägstransporter och yrkeschaufförer. Parlamentet har röstat ned alla försök till ändringar av reglerna.

Syftet med det nya regelpaketet, som beretts i drygt tre års tid, är att förbättra yrkeschaufförernas arbetsförhållanden och skapa sund konkurrens inom transportbranschen.

De nya reglerna medför bland annat att finländska löner och avtal ska gälla för dem som kör inrikestransporter i Finland, också om chauffören eller fordonet kommer från ett annat EU-land.

Det införs också krav på att utländska chaufförer regelbundet bör återvända till det land där fordonet är registrerat.

Åkeriernas ansvar ökar

Det är åkerierna som ska se till att förare inom internationella godstransporter regelbundet kan åka hem. Beroende på schemat ska chauffören kunna åka hem var tredje eller fjärde vecka.

Den obligatoriska och regelbundna veckovilan får inte heller längre ske i lastbilen – om chauffören inte kan åka hem bör arbetsgivaren betala boende.

Själva fordonet måste köras tillbaka till hemlandet minst sex gånger per år.

Reglerna ska förhindra att chaufförer livnär sig på att köra i länder där de inte betalar skatt eller är registrerade. Östeuropeiska länder har motsatt sig reglerna.

Virkkunen: Det var inte lätt att enas om gemensamma regler

Europaparlamentariker Henna Virkkunen (Saml) har fungerat som EU-parlamentets huvudförhandlare om förordningen som gäller chaufförernas kör- och vilotider samt smarta färdskrivare.

Färdskrivare ska placeras i fordonen så att exempelvis gränsövergångar registreras. Från och med 2026 ska färdskrivare förutom i långtradare finnas också i större skåpbilar.

Virkkunen säger att det inte har varit någon enkel match att enas om gemensamma spelregler. Debatten om de sista detaljerna pågick i parlamentet ända fram till omröstningen.

– Mest motstånd väckte bestämmelsen om att en chaufför måste få åka till sitt hemland minst var fjärde vecka om hen så önskar. Det motsattes hårt av många länder i Östeuropa, säger Virkkunen till STT.

"De nya bestämmelserna är bra för Finland"

Pasi Moisio, vd för trafikbranschens EU-intressebevakning SKAL, säger att de nya reglerna är bra för Finland.

Enligt honom har transportföretag som registrerats i medlemsländer med lägre kostnadsnivå fram tills nu kunnat utnyttja det som en konkurrensfördel att de systematiskt skött transportuppdrag i medlemsländer med högre kostnadsnivå.

– Då är det ju fråga om serviceexport, säger Moisio.

– När vi får de grundläggande bestämmelserna i skick kan vi börja blicka längre ut i framtiden - mot grön hållbar utveckling, mot digitaliseringens och automatiseringens möjligheter, säger Moisio till STT.

För finländska chaufförers del kommer till exempel tiden ombord på en färja under ett arbetsuppdrag att räknas som vilotid om chauffören har en hytt till sitt förfogande.

I sin helhet introduceras det nya regelpaketet under 1,5 års tid; de första reglerna om vilotider tas i bruk 20 dagar efter att förordningarna träder i kraft.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes