Hoppa till huvudinnehåll

Framtidens konst finns i den virtuella verkligheten: “Som när jag var liten och byggde en koja”

Ett färgglatt konstverk i det virtuella museet Museum of Other Realities.
Konstverket Devalaya Rupanam av Kevin Mack i Museum of Other Realities. Namnet är på sanksrit och betyder ungefär templet av alla sorters former på svenska. Ett färgglatt konstverk i det virtuella museet Museum of Other Realities. Bild: Museum of Other Realities virtuell verklighet

Allt fler konstnärer jobbar med VR-teknik och i framtiden kommer vi uppleva konst vi inte kan föreställa oss idag. Det är redan möjligt att uppleva konst på ett museum som existerar endast i den virtuella verkligheten.

Virtuell verklighet är än så länge vanligast inom spelindustrin, men tekniken håller på att bli allt vanligare också inom konstvärlden.

Förkortningen VR kommer från engelskans virtual reality. Ett VR-kit består oftast av glasögon, handkontroller och hörlurar. Det finns sensorer på utrustningen som känner av användarens rörelser.

Ett VR-headsett på ett bord.
För att gå in i den virtuella verkligheten behövs ett VR-headset. Ett VR-headsett på ett bord. Bild: Mostphotos / Volodymyr Shtun virtuell verklighet

Coronapandemin har lett till att konstinstitutioner börjat fundera på virtuella lösningar. Det kan plötsligt vara en stor fördel att kunna besöka ett museum från soffan i vardagsrummet.

Till exempel öppnade Museet Amos Rex nyligen en virtuell version av sina utrymmen. Det är möjligt att besöka deras utställning med eller utan VR-headset.

“Som när jag var liten och byggde en koja”

Nils Titus Östbrant studerar bildkonst vid bildkonstakademin i Helsingfors. Våren 2018 hade han under en längre tid arbetat på en målning. När han deltog i en workshop där deltagarna använde programmet Tilt Brush för att måla i den virtuella verkligheten blev han frälst.

- Det kändes som när man var liten och byggde en koja av några stolar och med en filt som tak. Jag kunde bygga min egen koja i det virtuella utrymmet.

Nils Titus Östbrant fotograferad framför ett träd. Han har rödaktigt skägg och tittar rakt in i kameran.
Nils Titus Östbrant fortsätter arbeta med VR under hans sista skolår. Våren 2021 kommer hans slutarbete ställas ut på bildkonstakademins vårutställning Kuvan Kevät. Nils Titus Östbrant fotograferad framför ett träd. Han har rödaktigt skägg och tittar rakt in i kameran. Bild: Anni Tuomi konstnärer

I programmet Tilt Brush som Östbrant nämner är användaren inne i ett virtuellt tredimensionellt rum. I rummet målar användaren ungefär som i datorprogrammet Paint. Skillnaden är att målningen blir tredimensionell och den som målar kan röra sig inne i rummet.

- Det känns mera som att skulptera i ett utrymme än att måla eller rita, förklarar Östbrant om känslan av att skapa inne i den virtuella världen.

Enligt Nils Titus är det just den här känslan som gör VR intressant.

I det virtuella utrymmet kan helt andra världar skapas. När man kliver in i VR-världen kan man uppleva samma känsla som ett barn upplever när hen kryper in i kojan. En barnslig entusiasm.

En man testar VR-tekniken. Han står bland med en stenformation. På väggen finns en färggrann tavla.
Nils Titus Östbrants första verk i VR, "Kan vi nå Livets Träd? Vägen till evigt liv?" från 2018. Konstverket består av olja på duk, stentrojaborg och VR-värld. I VR-världen förvandlas stenarna till en slingrande orm. En man testar VR-tekniken. Han står bland med en stenformation. På väggen finns en färggrann tavla. Bild: Anni Tuomi Virtual Reality

Ett museum i en virtuell verklighet

Det är möjligt att gå på museum som existerar endast i den virtuella verkligheten. Ett exempel är Museum of Other Realities. Robin Stethem och Colin Northway grundade museet efter att de träffades inne i ett VR-spel.

- Museum of Other Realities är ett museum i VR med cirka 40 konstverk av över 20 konstnärer från hela världen. Museet är också ett socialt rum där du kan träffa vänner från hela världen, berättar Robin Stethem.

I museet går besökaren omkring i en gråvit byggnad som liknar ett modernt museum. Museet påminner en aning om Kiasma i Helsingfors. Det går att besöka museet helt själv eller tillsammans med andra. Museet öppnade för allmänheten i början av 2020.

Robin Stethem syns på en skärmdump från ett videosamtal. Han håller upp sin gråa katt Max framför kameran. I bakgrunden syns en gulgrön abstrakt målning. Bildern är lite suddig.
Robin Stethem visar upp sin katt Max under videosamtalet. De sitter i Vancouver och är trötta efter att ha agerat värdar för en VR-festival i museet veckoslutet innan. Robin Stethem syns på en skärmdump från ett videosamtal. Han håller upp sin gråa katt Max framför kameran. I bakgrunden syns en gulgrön abstrakt målning. Bildern är lite suddig. Bild: Axel Ridberg / Yle Virtual Reality,mor

Konstverken är utplacerade på flera våningar. Vid varje verk finns en infoskylt om verket - precis som på ett vanligt museum.

Många verk påminner om konst som finns på vanliga museer, men majoriteten utnyttjar VR-tekniken för att skapa en upplevelse som inte går att uppleva i den verkliga världen.

Till exempel kan besökaren stiga in genom en portal och plötsligt befinna sig inne i en tredimensionell tavla med tillhörande ljudvärld, eller flyta omkring i en gigantisk abstrakt komposition.

Skip Instagram post

Institutionerna vill bli virtuella

Robin Stethem berättar att konstvärlden så småningom börjar bli bekväm med att visa verk i VR, men att coronapandemin har påskyndat utvecklingen.

- Nu ser många fördelar med att kunna gå på museum hemifrån soffan, berättar Stethem.

Konstverk inne i den virtuella världen.
På det virtuella museet kan besökaren träffa andra konstvänner och se på konsten tillsammans. Till höger konstverket Baddies av Liz Edwards. Konstverk inne i den virtuella världen. Bild: Museum of Other Realities Virtual Reality

Enligt Stethem har Museum of Other Realities under våren förhandlat med flera stora institutioner i konstvärlden. De vill antingen ställa ut verk i museet eller så vill de beställa ett eget virtuellt museum.

- Sommaren 2020 agerade vi värd för Cannes XR Virtual och delar av filmfestivalen Tribeca, berättar Stethem.

Cannes XR är ett branschevenemang inom VR, XR och AR. Evenemanget är en del av världens största branschtillställningar inom filmindustrin, Marché du Film. Evenemanget ordnas parallellt med filmfestivalen i Cannes.

I år ställdes evenemanget in på grund av coronaviruset, men ordnades i stället i det virtuella museet.

Med andra ord är det möjligt att ordna festivaler och evenemang inne på museet - precis som på ett vanligt museum.

WOW-effekten kommer avta

Första gången någon testar VR-tekniken är det vanligt att man blir överraskad och överväldigad. Till exempel kan höjdskillnader i den virtuella verkligheten kännas överraskande verkliga. Det går alltså att uppleva höjdskräck också i VR.

- Första gången besökaren upplever ett VR-verk är det en väldigt annorlunda upplevelse. Det blir automatiskt en wow-effekt. När man blir mer van med tekniken förändras det här, förklarar Östbrant.

Pojke med VR-glasögon.
Många blir lätt illamående av att vara inne i den virtuella verkligheten. Då hjälper det att ta en kort paus. Pojke med VR-glasögon. Bild: Mostphotos / GioRez / Giorgio Rossi Virtual Reality

Östbrant jämför wow-effekten med när bröderna Lumiéres film L'Arrivée d'un train en gare de La Ciotat visades för första gången. I filmen anländer ett tåg till en tågstation.

Enligt myten flydde tittarna salongen när de trodde att tåget skulle köra över dem.

Vi kan inte ens tänka oss framtidens konst

Nils Titus Östbrant tror att 360-filmer kommer bli vanligare. Det är filmer där tittaren själv väljer åt vilket håll hen tittar.

- VR och 360-video passar väldigt bra. Jag såg Oleg Nikolaenkos kortfilm Forgotten Kiss. Den var väldigt inspirerande, berättar Östbrant.

Kortfilmen är gjord av gruppen TheaterVR.

I nuläget är de flesta som besöker museet intresserade av att testa på ny teknik, men han säger att det kommer förändras när tekniken blir vanligare.

Robin Stethems vision är en framtid där konstverk är allt mer interaktiva och immersiva.

När Stethem pratar om VR-konst använder han ofta ordet upplevelse. Enligt honom kommer åskådarens roll att förändras och bli mer aktiv. Det är inte frågan om att titta på konst, utan om att uppleva konst.

Stethem säger att museets uppgift i utvecklingen är att erbjuda konstnärer en plattform och nya verktyg. Då kan de skapa konst och upplevelser som vi inte ens kan föreställa oss idag.

- Konst är infrastruktur för inre dialog men också för dialog mellan individer. Vi vill vara med och förbättra den här infrastrukturen, säger Stethem.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje