Hoppa till huvudinnehåll

Viking Lines fartyg förtöjs i fortsättningen med hjälp av sugkoppar i Åbo hamn – förtöjning med tross blir ett minne blott

En Viking Grace-båt i hamnen i Åbo.
Arkivbild. Viking Line tar i bruk nytt system för att förtöja fartygen i hamn. En Viking Grace-båt i hamnen i Åbo. Bild: Alamy / All Over Press M/S Viking Grace,Åbo,Viking Line

Åbo hamn tar i bruk ett nytt förtöjningssystem som ska minska på miljöpåverkan i hamnen.

Fartyget kan köra långsammare in till kajen och sparar på så sätt bränsle och minskar på utsläppen.

Tack vare det nya systemet är det möjligt att stänga av fartygets huvudmaskin i ett tidigare skede när fartyget kommer in i hamnen, och starta maskinen först strax innan fartyget återigen kör iväg.

Sugkoppar håller fartyget på plats

Viking Lines hamnplats ska ta i bruk det nya Automooring-systemet i slutet av året. Både M/S Viking Grace samt det kommande fartyget M/S Viking Glory kommer att använda sig av systemet. Viking Glory ska börja trafikera mellan Åbo och Stockholm nästa år.

Åbo hamns tekniska chef Matti Alahäme säger att sex sugkoppar kommer att fästas i sidan av fartyget. Sugkopparna skapar ett undertryck som håller fartyget fast i kajen.

– Det här betyder i praktiken att vi överger användningen av tross och således mänsklig kraft, säger Alahäme.

Initiativet till det nya Automooring-systemet kommer från Viking Lines rederi. Maskinen kostade 3 miljoner euro, och Åbo hamn fick finansiering av EU på 30 procent.

Enligt Alahäme kommer man att utreda ifall också andra platser i hamnen kan ta i bruk det nya systemet.

Artikeln är en översättning av Yle Turkus artikel:"Köysikiinnitykset jäävät historiaan Viking Linen aluksilla Turun satamassa – laiturikiinnityksen hoitavat imukupit", skriven av Tarja Hiltunen. Översättningen är gjord av Pontus Nyqvist.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland