Hoppa till huvudinnehåll

Skattebeskeden fyllde Folkes postlåda - nytt system är orsaken till dubbelpostningen

En skäggig man med glasögon och rutig skjuta står ute på asfalt.
Att skicka fyra tjocka brev med identiskt innehåll är slöseri med resurser, anser Folke West. En skäggig man med glasögon och rutig skjuta står ute på asfalt. Bild: Mårten Wallendahl / Yle skattskyldiga,folke west

Inom loppet av två veckor postades fyra identiska skattebesked med olika dateringar till Folke West i Pedersöre. Det verkar som om Skatteförvaltningen inte har riktigt koll. Och dessutom är det slöseri med resurser, tycker han.

- Jag fick skattebeskedet hemskickat fyra gånger: 16, 17, 18 och 30 juni. Fyra tjocka kuvert med samma innehåll. Det som förvånade mig var att alla uppgifter var identiska. Jag gick igenom alla brev med alla åtta sidor och insåg att alla var exakt likadana, säger West.

På Skatteförvaltningen uppger man att nya system som trätt i kraft i fjol lett till nya rutiner som kan leda till att man får flera skattebesked.

- Om man ändrat eller korrigerat uppgifterna, eller ens make eller maka gjort ändringar skickas ett nytt brev. Eller om en tredje part, som exempelvis arbetsgivaren gjort förändringar, kan man få flera brev, säger Mirva Sauna-Aho som är processanvarig inom betalningsrörelsen på Skatteförvaltningen.

Dividender förorsakar dubletter

Dessutom har det nu i sommar skickats dubbla brev till personer som lyft dividender från onoterade bolag. I Folke Wests fall, verkar det vara skälet till dubbel- eller som nu fyrdubbelpostningen.

- Jag tycker bara det verkar en smula slarvigt och ouppmärksamt. Det är säkert fråga om en knapptryckning på en dator.

På Skatteförvaltningen vill man inte ta ställning till om dubbelpostningen är en vettig användning av resurser.

- Vill man minska pappersmängden och antalet postade brev, kan man ta i bruk tjänsten suomi.fi så man framöver mottar alla brev elektroniskt, säger Mirva Sauna-Aho.

Folke West lyfte upp saken med dubbelpostningen i sociala medier och fick intrycket att rätt många i hans bekantskapskrets hade drabbats av samma fenomen.

- Det var också en bekant som skulle få skatteåterbäring och fick brev efter brev med nya datum för utbetalningen av skatteåterbäringen, säger West.

Uppgifter på nättjänsten riktiga

Även den saken beror enligt Sauna-Aho på förändringar som någon gjort i förhandsuppgifterna. Hon poängterar ändå att dubbelpostningen inte förutsätter några åtgärder från skattebetalarens sida, så länge alla uppgifter är korrekta.

Har uppgifterna ändrats från besked till besked, är det alltid det sista budet som gäller. Och i nättjänsten Min Skatt hittas alltid de aktuella uppgifterna.

- Man går alltid enligt sista beslutet man mottagit. Det finns ingen orsak att oroa sig för att man missar ett datum, om man kontrollerar webbtjänsten Min skatt. Där finns alltid de sista uppdateringarna, säger Mirva Sauna-Aho.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten