Hoppa till huvudinnehåll

Varför fattar en splitterny buss eld mitt på gatan? - Helsingfors bussbränder kan leda till uppdaterade säkerhetskrav

En buss brinner på Mannerheimvägen i Helsingfors.
Två större bussbränder skedde i Helsingfors i juni. Bilden är från en tidigare brand. En buss brinner på Mannerheimvägen i Helsingfors. Bild: Yle/ Rose-Marie Dahlström bussar,busstrafik,bussbrand

Inom loppet av en vecka fattade två bussar eld av sig själva i Helsingfors. Årligen sker tiotals bussbränder i Finland, men det är något utöver det vanliga att en helt ny buss fattar eld mitt i trafiken. Medan bussbränderna utreds har alla bussar av samma modell granskats.

I mitten av juni fattade en buss eld i i Gumtäkt i Helsingfors. Veckan därpå hände samma sak igen - en buss började brinna i Stensböle i Helsingfors.

Ögonvittnesvideorna, med tjocka svarta rökpelare och orange lågor som slukade de blåa bussarna, upprörde många.

Jourhavande brandmästare vid släckningsarbetet i Gumtäkt, Toni Fohlin, säger att man länge känt till riskfaktorer i de moderna bussarna.

Maskinutrymmet är trångt, så det blir lätt hett där. Om också dieselröret springer läck så blossar en häftig brand upp eftersom dieselgas brinner fort.

Bussen som brann i Gumtäkt var av årsmodell 2011, medan bussen som brann i Stensböle var från 2019. De var båda tvåaxlade bussmodeller och trafikerades av Pohjolan Liikenne.

Bägge bränder inträffade inom loppet av en vecka i slutet av juni. Men det är alltså inte frågan om samma bussmodell i bränderna.

HRT vill ha klarhet i Stensbölebranden

Enligt Helsingforsregionens trafik HRT hänger bränderna inte ihop.

- Vi har över tusen bussar. Det är väl bara universums lagar att när något dåligt händer en gång, så händer det snart igen, säger medierepresentanten i Helsingforsregionens trafiks växel ironiskt, och skickar frågan vidare till materialingenjören Petri Saari.

Gumtäktbranden är redan utredd. Den startade antagligen från en kortslutning i motorn. Gnistor spred sig och det blev en kraftig brand, som totalförstörde bussen.

Men Stensbölebranden ger upphov till mer omfattande utredningar.

- Det är viktigt att få klarhet i den här saken, inte minst med tanke på att det är frågan om en helt ny buss, säger Petri Saari, materialingenjör på HRT.

Bussens automatiska släckingssystem utlöstes. Men det räckte inte till för att släcka branden.

- Jag har sett hur de automatiska brandsläckningssystemen fungerar, och att de är effektiva. Men nu den här gången har systemet inte varit tillräckligt effektivt för att släcka branden.

Klart vi vill utreda om den nya bussen, som ännu är under importörens serviceprogram, har något grundfel. Det är inte troligt― Heikki Alanko, chef för bussbolaget Pohjolan liikenne

Saari säger att det är för tidigt att spekulera om bussarna ska repareras. Den nederländska tillverkaren ska komma till Finland och undersöka saken genast då coronaläget tillåter det, antagligen i augusti.

Importören har inspekterat 50 bussar och har inte hittat något alarmerande.

- För att förebygga bränder kan det bli aktuellt att uppdatera eller specificera bussarnas service- och reparationsprogram, säger Saari.

Pohjolan Liikenne litar på sina chaufförer

Bussarna som fattade eld trafikeras av Pohjolan Liikenne. Bolagets VD Heikki Alanko tillbakavisar spekulationer om typfel i bussarna.

- Det är frågan om två helt skilda bilar.

- Vi har undersökt bussar av samma modell väldigt noggrant och kollat om det finns något motsvarande fel. En del små försäkrande åtgärder har gjorts för att det inte ska hända något liknande på nytt.

Pohjolan liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko
Heikki Alanko, VD för Pohjolan liikenne, säger att man utreder vad som ledde till att bussen började brinna i Stensböle. Pohjolan liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko Bild: Petteri Juuti / Yle Pohjolan Liikenne

Alanko säger att chaufförerna handlade rätt i båda fallen, vilket HRT bekräftar.

- De får årligen utbildning och vet hur man hanterar sådana här situationer, säger Saari.

Traficom strävar efter stegvis uppdaterad säkerhet

Transport- och kommunikationsverket Traficom uppger att 50-70 bussar brinner per år i hela landet.

Timo Kärkkäinen, sakkunnig inom fordonsteknik på Traficom, säger att de två Helsingforsfallen sticker ut i år.

- Sällan brinner hela bilen, oftast kan det vara frågan om rök i motorn eller liknande.

För att i framtiden undvika bussbränder gör man på EU-nivå hela tiden förbättringar. I fokus just nu är brandsläckningsutrustningen och hur smidigt passagerarna kan ta sig ut ur bussen genom dörrar och nödutgångar.

På Traficom har man ännu inte tagit tag i fallet med de två Helsingforsbussarna.

Bara om utredningen visar att felet är i bussens konstruktion blandar sig Traficom i. Då blir det frågan om att tillverkaren ska reparera liknande fel i alla bilar av samma modell.

Traficom vill försäkra sig om att man i konkurrensutsättningen inte tävlar genom att spara på säkerhetsarrangemang.

Brandsläckare.
Tiotals bussar fattar eld varje år i Finland, och brandsäkerheten skärps genom EU-lagar. Brandsläckare. Bild: Yle/Rolf Granqvist brandsäkerhet

En utredning gällande bussbränder under tidigt 2010-tal gjordes av Traficoms föregångare Trafi.

Kontentan i utredningen var bland annat att chaufförerna, som ibland har väldigt kort utbildning, måste få utbildning i släckningsarbete och att evakuera passagerare.

Dessutom ska bilarna ha en viss lucka för släckning av brand i motorn, och vara utrustade med en handbrandsläckare på 6 kilo.

Nuförtiden finns automatiskt släckningssystem i bussen, och en brandsläckare nära till hands för chauffören.

Elbussar blir vanligare - kan de fatta eld?

Helsingfors satsar på eldrivna bussar. Fram till år 2025 ska staden ha 400 sådana. Sammanlagt kör ca 1 400 bussar på HRT:s område.

Bland annat ska Pohjolan Liikenne börja köra 24 nya eldrivna bussar för HRT fram till år 2024. Vid årsskiftet 2020-2021 kommer bolaget att trafikera 62 elbussar för HRT.

Kommer det här problemet att försvinna, när eldrivna bussar blir allt vanligare? Heikki Alanko på Pohjolan liikenne säger att kanske det.

Men man kollar väldigt noga på elbussarnas säkerhet också.

Enligt Petri Saari på HRT utbildas samtliga chaufförer till att handskas med just elbussarnas säkerhetssystem.

Det stämmer väl överens med det jourhavande brandmästare i Gumtäktbranden, Toni Fohlin säger:

- Det är ofta i nya bussar som bränder uppstår, inte i gamla.

Enligt Fohlin var bussbränder i ett skede ett mer omfattande problem.

Efter Trafis utredning 2012 har saken fått mer uppmärksamhet och säkerheten har skärpts

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen