Hoppa till huvudinnehåll

Viking Glory i Åbo tidigast hösten 2021

Viking Line
Fartyget är liksom Grace LNG-drivet. Passagerarkapaciteten på det 218 meter långa fartyget är 2 800 resenärer och ombord finns 922 hytter. Viking Line Bild: Viking Line Viking Line

Coronavirusets framfart har satt käppar i hjulet för Viking Lines nybygge i Kina. Redan i början av året var det klart att fartygsbygget försenas, nu utgår rederiet från att Viking Glory kan vara leveransklar hösten 2021.

Viking Glory byggs på XSI-varvet i Xiamen, Kina. Ursprungligen var det tänkt att fartyget skulle sättas i trafik mellan Åbo och Stockholm i början av år 2021. Men på grund av coronapandemin har arbetet inte kunnat framskrida som planerat på varvet.

Viking Lines vd Jan Hanses berättar att man för tillfället arbetar utgående från att fartyget ska vara leveransklart under hösten 2021.

- Nu är produktionen igång och går väl framåt. Men vi vet inte ännu hur stora konsekvenserna blir för leveranstiden, så vi räknar med att det är under hösten 2021, säger Hanses.

- De sista två månaderna har det gått riktigt bra framåt, coronasituationen har inte påverkat. Men före det var arbetsstyrkan kraftigt reducerad.

Interiörskiss från Viking Lines nybygge som byggs i Kina.
Interiörskiss från Viking Lines nybygge som byggs i Kina. Bild: Viking Line Viking Line

Blocken i skrovet är sammanfogade och man håller på att inreda fartyget. För tillfället sätter man in hytterna. Även om arbetet nu löper kan coronapandemin fortsättningsvis komma att påverka. En del byggnadsskeden hänger på situationen i andra länder än i Kina.

- Det kommer skeden då bland annat inredningsunderleverantörerna för de publika utrymmena ska leverera. De är inte kinesiska, de kommer utomlands ifrån, och hur situationen då påverkar tidtabellen är svårt att säga nu för tillfället, konstaterar Hanses.

Enligt Hanses innebär förseningen visserligen en del kostnader för rederiet, men med tanke på marknadsläget tar han förseningen med ro.

- Vi har en stab där som innebär kostnader förstås, men som situationen är nu på vår marknad på grund av corona så är det inte till skada att fartyget kommer senare än vad vi hade planerat, säger Hanses.

Till vilken grad det är frågan om förseningar som varvet i Kina är skyldigt att ersätta klarnar i ett senare skede.

- Det finns förseningsbotsklausuler i avtalet, samtidigt finns det också bestämmelser om force majeure. Här är det både försening och tillfällen av force majeure. Vi får utvärdera det då vi får den slutliga leveranstiden, då ser vi hur mycket förseningsböter som kommer att utgå, säger Hanses.

Åbo Underrättelser var först med nyheten om att Viking Glory levereras tidigast hösten 2021.