Hoppa till huvudinnehåll

Dystert dygn med dödsolyckor i sommartrafiken - fler bilar på vägarna och mänskliga faktorer ofta orsaker

Två stora röda brandbilar och en huvudsakligen vit polisbil på en smal väg omgiven av träd och en åker.  Brandkåren och polisen på olycksplatsen i Borgå.
En person omkom i en motorcykelolycka i Borgå på torsdag kväll. Två stora röda brandbilar och en huvudsakligen vit polisbil på en smal väg omgiven av träd och en åker. Brandkåren och polisen på olycksplatsen i Borgå. Bild: Yle / Mikael Kokkola Tjusterby,Borgå,trafikolycka,motorcyklar

Sommaren är högsäsong för dödsolyckor i trafiken, då mer människor än vanligt rör sig ute på vägarna. Trenden talar sitt tydliga språk: Antalet dödsolyckor i Finland har minskat stadigt under de senaste årtiondena, men den här veckan inträffade ett svart dygn i trafiken.

På 24 timmar, mellan onsdag kväll och torsdag kväll, omkom minst åtta personer i trafiken.

I Parkano i Birkaland skadades sju personer och två personer omkom i en kollision mellan en personbil och en lastbil. I Torneå omkom en person som krockade med betongpelare och i Strömfors omkom en person då en personbil körde in på filen för mötande trafik och krockade med en lastbil.

I Borgå dog en motorcyklist som krockade med en personbil. Också i Lahtis omkom en person i en motorcykelolycka och i Kumo dog två personer i en krock mellan en motorcykel och en cykel.

Graf över antalet omkomna i trafiken 2019 och 2020.
Målet för år 2020 är att inte fler än 136 personer ska omkomma i trafiken. Graf över antalet omkomna i trafiken 2019 och 2020. Bild: Samuli Huttunen / Yle trafiksäkerhet

Det är ovanligt med så här många omkomna på bara ett dygn, säger Esa Aaltonen, chef för fordonstjänster vid transport- och kommunikationsverket Traficom.

- Åtta omkomna på ett dygn låter onekligen som ett högt antal, men jag tror att det har att göra med slumpen. Men det är något vanligare med dödsolyckor i trafiken om somrarna än under resten av året, så det är bra att vi talar om frågan, säger Aaltonen.

Vad beror det då på?

- Mängden trafik är en stor orsak. Om somrarna ökar trafiken på vägarna och då ökar också risken för olyckor, säger Aaltonen.

Dåliga vägar, bilar i dåligt skick och väderförhållanden är förstås också riskfaktorer.

- Men allra oftast ligger en mänsklig faktor bakom olyckorna. Det handlar om hastighet och särskilt situationshastighet, om personerna använder säkerhetsbälte och så förstås alkohol och droger.

"Enskild dålig dag visar ingen trend"

Den finländska trafikkulturen är överlag rätt positiv, tycker Esa Aaltonen vid Traficom. Under 2000-talet har antalet dödsolyckor i huvudsak minskat och målet är att högst 100 personer omkommer i trafikolyckor år 2025.

Graf som anger antalet omkomna i trafiken under de senaste 12 månaderna.
Trafiksäkerheten gjorde en vändning mot det sämre år 2014. Graf som anger antalet omkomna i trafiken under de senaste 12 månaderna. Bild: Samuli Huttunen / Yle trafiksäkerhet,Statistik

- En enskild dålig dag som den som inträffade den här veckan är inte tillräckligt för att dra några slutsatser, anser Aaltonen.

Mycket har gjorts för att få ner antalet allvarliga olyckor i trafiken. Infrastrukturen har gjorts säkrare, man har minimerat risker med att till exempel göra synligheten bättre i korsningar och byggt viltstängsel.

Däremot har den sjunkande trenden avtagit sedan år 2014. Vid Trafikskyddet säger forskningsdirektör Juha Valtonen till Yle Uutiset att det fortfarande krävs attitydfostran för att få ner antalet olyckor.

Trafikbeteendet sämre under våren

Under coronavåren minskade trafiken på vägarna, särskilt i södra Finland, men beteendet på vägarna blev inte lugnare.

- Polisen har noterat bland annat grov överhastighet och grovt äventyrande av trafiksäkerheten på vägarna. Det verkar som att det finns ett samband mellan de här observationerna och de allvarliga olyckorna, säger kommissarie Asko Sartonen vid Östra Nylands polisinrättning till Yle Uutiset.

Eftersom små överraskningar kan leda till förödelse i trafiken är det viktigt att vara förutseende, säger Esa Aaltonen. Och för det behövs en sak framom allt annat: koncentration.

- Oberoende av om du kör bil eller något annat motorfordon, cyklar eller promenerar är det a och o att du koncentrerar dig på det du håller på med, påminner Esa Aaltonen på Transport- och kommunikationsverket Traficom.