Hoppa till huvudinnehåll

Mercedes förkrossande överlägsna i kvalet på Hungaroring – Bottas startar som tvåa, Räikkönen längst bak i fältet: ”Blir drag racing”

Valtteri Bottas i farten.
Valtteri Bottas i farten. Valtteri Bottas i farten. Bild: HOCH ZWEI/Pool/COLOMBO IMAGES/All Over Press Valtteri Bottas

Det stod klart redan efter Q1 att Mercedes är i en klass för sig i Ungern. Nu finns det inte mycket som talar för något annat än en dubbelseger på söndag. Lewis Hamilton knep pole position då de närmsta konkurrenterna drabbades av stora problem.

Kommer någon att kunna rå på Mercedes i år? Efter kvalet i Ungern på lördagen lutar det mot att svaret är nej – åtminstone inte ännu.

Mercedes-förarna stod för fantastiska insatser i det avgörande kvalskedet och klockade in nästan en sekund snabbare tider än trean och fyran – Lance Stroll och Sergio Perez från Racing Point.

– Det är galet. Jag måste nypa mig själv. Det är ödmjukande. Utan stallet skulle jag inte ha gjort det här och jag kan bara tacka dem. Att kvala på det här sättet är något jag njuter av mest av allt, säger Hamilton i tv-intervjun.

Det var brittens 90:e pole position i formel 1.

Valtteri Bottas bjöd ändå upp till dans. Finländarens sista varv var oerhört starkt – men Hamilton var själv en tiondelssekund snabbare med sitt sista försök.

– Man vet ju alltid att det blir jämnt med Lewis. Mina varv var helt okej. Nu får jag se fram emot lite drag racing in i den första kurvan i morgon. Det är alltid kul. Det första varvet är alltid intressant, säger Bottas.

Racing Point på hugget – motsatt trend för såväl Ferrari, Red Bull som Alfa Romeo

Kanadensaren Stroll verkade i sin tur så överraskad av tredjeplatsen att han missade med att köra fram bilen tillsammans med Mercedes-duon, som är kutym då man placerar sig i topp 3.

– Bilen var glödhet i dag, ropade han glatt i stallets radio efter att han säkrade tredjeplatsen.

De andra förhandsfavoriterna hade stora problem under hela kvalet. Ferrari-duon såg stundvis ut att vara riktigt illa ute, men lyckades hämta upp sig i tid till Q3. Där såg de röda bilarna till att parkera sig i det tredje ledet i startfältet.

Red Bulls problem fortsatte också i tidskvalet och Alex Albon åkte ut redan i Q2. Max Verstappen – som var uppenbart frustrerad i stallets radio under hela kvalet – fick nöja sig med sjunde plats.

Alfa Romeo hade likaså enorma problem med aerodynamiken på Hungaroring. Kimi Räikkönen kunde inte ens slå stallkamraten Antonio Giovinazzi utan får – förutsatt att inga andra förare förpassas längre ner i fältet – starta längst bak.

Hoppa över Twitterpostning

Läs också