Hoppa till huvudinnehåll

F1-experten sågar Mercedes taktik: ”Tycker inte det var rätt – Bottas förlorade för mycket”

Valtteri Bottas efter ett depåstopp.
Valtteri Bottas sista depåbesök var onödigt, tycker Fredrik af Petersens. Valtteri Bottas efter ett depåstopp. Bild: xpbimages.com / All Over Press Valtteri Bottas

Lewis Hamilton vann F1-deltävlingen i Ungern i överlägsen stil samtidigt som både Max Verstappen och Valtteri Bottas tvingades lappa för sina egna misstag. Nu är frågan om Hamiltons VM-ledning inte redan är avgörande.

Det höll på att gå tokigt redan innan tävlingen för Max Verstappens del – och för Valtteri Bottas var det ett blinkande ljus i ratten som ställde till det.

Då de närmsta konkurrenterna gjorde bort sig kunde Lewis Hamilton istället hur lätt som helst säkra maximala 25 poäng på Hungaroring på söndagen.

– Bortsett från hans uppvisning så var det ändå ett rätt bra lopp, säger Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens efter loppet.

– Framför allt med tanke på att banprofilen i Hungaroring är ganska brokig. Det uppstår inte lika många chanser för omkörningar som till exempel i Österrike. Det var ändå synd att Valtteri Bottas missade i starten.

Bottas hann starta lite för tidigt, men stoppade bilen och fick därför inte något straff för sin tjuvstart. Han hann däremot inte med då lamporna slocknade på riktigt och föll ner från andra till sjätte plats redan före den första kurvan.

Efter loppet förklarade Bottas att det var en lampa som började blinka på ratten i ett avgörande läge och att han därför missade i starten.

– Så man kan inte skylla på honom för det, tycker af Petersens.

"Kan ha varit avgörande"

Efter det handlade det närmast om att rädda det som räddas kundes. Med 20 varv kvar låg Bottas trea bara några sekunder bakom Max Verstappen, men hade mediumdäck under bilen. Då valde Mercedes att plocka in honom för att byta däck.

Efter det kom Bottas nära igen, men loppet tog slut ”några varv för tidigt”, som af Petersens konstaterar.

– Det är lätt att kritisera då man sitter på utsidan, men jag tycker inte det var rätt. Han förlorade mycket tid och det dessutom i ett läge då det var många bilar framför honom som han skulle varva, säger af Petersens och förklarar resonemanget:

– Då man har många bilar som ska varvas och samtidigt jagar en annan bil så är det den som ligger bakom som drar större nytta av att köra förbi klungan. Så nu gick man miste om den här fördelen för att man ville säkerställa att däcken skulle hålla.

Lewis Hamilton, Valtteri Bottas och Toto Wolff skålar efter Ungerns grand prix.
Lewis Hamilton, Valtteri Bottas och Toto Wolff skålar efter Ungerns grand prix. Lewis Hamilton, Valtteri Bottas och Toto Wolff skålar efter Ungerns grand prix. Bild: xpbimages.com / All Over Press Lewis Hamilton,Valtteri Bottas,Toto Wolff

Dessutom jagade Bottas också en bonuspoäng med tanke på VM-fajten. Men Lewis Hamilton kom in med några varv kvar och satte sen loppets snabbaste varv med mjuka däck under bilen.

– Så även den planen gick snett, säger af Petersens.

I och med resultatet steg Hamilton upp i VM-ledning förbi Bottas.

– Det kan ha varit avgörande. Det är en kort säsong, som ser ut att bli ännu kortare då den spanska regeringen stängt ner hela Barcelona. Då har man inte råd att göra misstag om man vill utmana Hamilton. Ett kraftigt nederlag för Bottas. Men, man ska aldrig säga aldrig, säger af Petersens.

Motsatta formbesked av Red Bull och Ferrari

Max Verstappens race såg i sin tur ut att grusar redan innan det ens hann börja. Banan var riktigt våt då förarna åkte ut för en första uppvärmning och Verstappen söndrade då framvingen då han körde av banan och krockade med vallen.

Men Red Bull-mekanikerna hann fixa bilen och Verstappen tackade för det med en imponerande uppvisning. Starten var fantastisk och holländaren höll bra fart genom hela loppet.

– Man får nog kalla honom en hjälte, faktiskt. Han startar som sjua och kör ändå upp sig till andra plats. Trots den där idiotiska avkörningen, säger af Petersens.

Om Red Bull visade upp lovande takter med tanke på resten av säsongen är trenden fortfarande den motsatta hos Ferrari. Sebastian Vettel fick nöja sig med att sluta sexa och Charles Leclerc som hade enorma problem tog inga VM-poäng alls.

– Säsongen är över för deras del, slår af Petersens fast.

– Det ryktas redan om att Mattia Binotto ska ersättas, de gamla karikatyrerna av stallets logo med en trött åsna som hänger med huvudet har redan dykt upp … skulle jag vara i ledande position i stallet skulle jag redan rikta all fokus på 2021. De kommer inte att kunna tävla om tätpositioner i år, avslutar han.

Läs också