Hoppa till huvudinnehåll

Finnair kan börja flyga till Kronoby tidigast i november – det är för sent, anser hangarchefen

Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman terminaali.
Det är fortfarande osäkert när inrikestrafiken kan återupptas på Karleby-Jakobstad flygplats. Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman terminaali. Bild: Kalle Niskala / Yle flygfält,Karleby-Jakobstad flygplats,Finavia

Tidigast i november kan Finnair tänka sig att återuppta flygtrafiken till Karleby-Jakobstad flygplats. Men något beslut finns inte om en start ens då. Hangarchef Stig-Göran Forsman säger att näringslivet är i behov av inrikesflyg allra senast i september.

Diskussionerna med Finnair pågår kontinuerligt sedan i mitten av maj när flygbolaget meddelade att de ställer in alla flyg till Karleby-Jakobstad flygplats denna sommar.

Men ännu har man inte fått några som helst löften av flygbolaget, säger hangarchef Stig-Göran Forsman. Nu diskuterar man också med andra flygbolag som är villiga att flyga till Kronoby.

- Vi har möten ungefär varannan vecka med Finnair och diskussionerna fortsätter. Vi väntar ett beslut i medlet av augusti, så som läget ser ut nu, säger Forsman.

Finns det risk för att det inte blir några flyg i vinter heller?

- Enligt Finnair beror det på vilket flygbehov som finns i regionen. Den andra stora stötestenen är coronarestriktionerna och hur de ser ut när beslutet ska tas. Vi vill ha trafik redan i september, vilket vi hela tiden påtalat, säger Forsman.

VD Stig-Göran Forsman vid Kronoby Flyghangar Ab
Hangarchef Stig-Göran Forsman förhandlar kontinuerligt om flyg till Karleby-Jakobstad flygplats. VD Stig-Göran Forsman vid Kronoby Flyghangar Ab Bild: Yle/Kjell Vikman flygtrafik,flygplatser,Karleby-Jakobstad flygplats

Förhandlar med andra bolag

Man diskuterar även med andra flygbolag som är intresserade av att trafikera flyglinjen.

Frågan om att eventuellt ta in ett annat flygbolag har varit aktuell sedan linjen till Stockholm lades ner våren 2018, säger Forsman.

- Men läget i dag är totalt annorlunda sedan coronakrisen slog till. Tiotals flygbolag har gått i konkurs och det är därför inga enkla förhandlingar. Men vi ser positivt på framtiden och det finns bolag som är intresserade, säger Forsman.

Vilka de här bolagen är vill Forsman inte avslöja i nuläget.

Kaksi Finnairin lentokonetta Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Toinen on juuri nousemaassa.
Kaksi Finnairin lentokonetta Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Toinen on juuri nousemaassa. Bild: Toni Määttä / Yle Finnair,Finavia,Helsingfors-Vanda flygplats

Behov av flygningar redan i augusti

För att klargöra behovet av flygtrafik till och från Kronoby har man gjort en enkätundersökning bland omkring 5 000 företag. Redan inom tre dagar hade man fått drygt 600 svar.

- Där framkom det att 40 procent av dessa har behov av flyg redan i augusti och drygt 45 procent från och med september. Så vi har svart på vitt hur behovet ser ut.

- Vi har gjort vad vi kunnat här, men tyvärr verkar inte Finnair riktigt vilja lyssna på regionerna, säger Stig-Göran Forsman.

Vill inte Finnair flyga?

- Det verkar ju så, det finns fem flygplatser i landet där flygtrafiken inte kommer igång i höst och vi samarbetar intensivt med dem och söker gemensamma lösningar, säger Forsman.

"Lyssnar, men gör inget"

Forsman säger att visst lyssnar Finnair, men det händer inget.

- De vill inte ens ge ett datum och det finner vi märkligt, speciellt som de lovat att uppta trafiken om det finns ett tillräckligt behov i regionen.

Eftersom det inte finns några bokningsbara flyg från Kronoby i detta nu är det svårt från Finnairs sida att konkret se behovet av flyg till och från Karleby-Jakobstad flygplats, säger Forsman.

- Därför är vi lite frustrerade på Finnairs sätt att tackla situationen, säger Forsman.

Finnair: "För tidigt att säga något"

Vid Finnair säger kommunikationsdirektör Päivyt Tallqvist att man tyvärr inte kan fatta ett beslut om flygtrafiken till Karleby-Jakobstad flygplats förrän i augusti.

- Det är för tidigt att säga något ännu. Vi måste se hur efterfrågan på flyg återhämtar sig. Under sommaren har vi förhandlat med alla fem städer i landet dit vi inte ännu återupptagit flygningarna.

Finnairplan i luften.
I juni 2020 hade Finnair drygt 55 000 passagerare, i juni 2019 var motsvarande siffra 1,3 miljoner. Finnairplan i luften. Bild: Yle/ Henrietta Hassinen. flygplan,Finnair

Förutom Karleby-Jakobstad flygplats väntar man också vid flygplatserna i Jyväskylä, Joensuu, Kajana och Kemi på att Finnair ska återuppta flygningarna. Flygningarna till Vasa återupptogs i juli.

- Från april till juni flög vi bara till fyra inhemska städer istället för det normala 16, säger Tallqvist.

Hon påpekar också att det inte bara är inrikesdestinationer som påverkas av läget.

- Vi flyger inte heller till Beijing, New York eller Chicago.

Förstår att situationen är svår

Tallqvist konstaterar att coronaläget har påverkat flygtrafiken oerhört mycket, och att man därför är tvungen att vänta med ett beslut om när flygningarna till bland annat Karleby-Jakobstad återupptas.

- I juni hade Finnair 55 200 passagerare totalt. Det är lika många som vi vanligen har under en enda bra sommardag.

Enligt Tallqvist har man märkt under sommaren att passagerarantalet ökar lite, men det tar sin tid innan flygresandet återgår till det normala, säger hon.

Tallqvist försäkrar ändå att bolaget uppskattar den enkätundersökning som har gjorts bland företagen i Karleby-Jakobstadstrakten om behovet av flyg.

- Det är viktigt att höra åsikter från företagskunderna. Det ger oss en god inblick i behovet. Jag förstår att det är en svår situation i området.

Läs också