Hoppa till huvudinnehåll

Bio i bilen – coronakrisen har fått tyskarna att återupptäcka drive-in-biograferna

Skärmen vid en drive-in-biograf sedd inifrån en bil.
I kväll står filmen Good Will Hunting på programmet. Skärmen vid en drive-in-biograf sedd inifrån en bil. Bild: Johnny Sjöblom / Yle biograf,drive-in-biografer,bilar,filmer,parkeringsområden,Nürnberg,Tyskland

I Tyskland har den pågående coronakrisen också haft följder för vad folk gör på sin fritid. En fritidssysselsättning som redan nästan hade dött ut upplever nu plötsligt en ny boom.

Begreppet film är bäst på bio har i Tyskland under sommaren bytts ut mot film är bäst i bilen.

Coronakrisen har fört med sig att det ploppar upp drive-in-biografer överallt runtom i landet. En av de nya drive-in biograferna hittar man på en tom parkeringsplats vid flygfältet i Nürnberg.

En timme före filmen börjar släpps de första bilarna in och jag lyckas få en parkeringsplats i första raden.

– En stor del av filmförevisningarna har varit slutsålda så affärerna går helt bra, säger Martin Reimann från reklam- och eventbyrån roeschke & roeschke, som har satt upp biografen.

– Vi märkte i ett tidigt skede av coronakrisen att drive-in biograferna kan vara något att satsa på och det är samtidigt spännande att pröva på något nytt, fortsätter Reimann.

Bilar vid en drive-in-biograf i Tyskland sedda via sidospegeln
Nästan fullsatt är också den här gråa tisdagskvällen. Bilar vid en drive-in-biograf i Tyskland sedda via sidospegeln Bild: Johnny Sjöblom / Yle biografer (film),drive-in-biografer,filmer,bilar,nöjen,Nürnberg,Tyskland

Bion har nu haft öppet sedan slutet av maj och man räknar med att fortsätta åtminstone sommaren ut.

På programmet står framför allt äldre filmer, allt från James Bond-klassiker till Quentin Tarantinofilmer som Pulp Fiction eller Kill Bill. Eller som i kväll, filmen Good Will Hunting i originalversion utan dubbning till tyska.

Martin Reimann som varit med om att sätt upp drive-in-bion sitter vid sitt arbetsbord
Martin Reimann säger att bion hittills har varit en bra satsning. Martin Reimann som varit med om att sätt upp drive-in-bion sitter vid sitt arbetsbord Bild: Johnny Sjöblom / Yle biografer,drive-in-biografer,Tyskland,organisatör

Strikta coronaregler på parkeringen

Mer eller mindre tillfälliga drive-in-biografer hittar man för tillfället överallt i Tyskland. Vid Olympiastadion i Berlin, i centrum av Hamburg eller vid flygfältet i Paderborn, för att nu nämna några.

Efter coronatest, gudstjänster och konserter i bil var det väl mer än naturligt att också filmer nu upplevs i bil. Åtminstone så länge de vanliga biograferna är helt stängda eller bara kan ta emot en begränsad mängd besökare.

Men helt slipper man ju inte coronaregler här på parkeringsplatsen heller. Ut ur bilen får man stiga bara om man behöver gå på toaletten. Eller för att hämta den dryck och de snacks man har beställt på förhand.

Kommer man med en cabriolet måste taket förbli i stängt läge.

Med personerna som sitter i de uppskattningsvis över 150 bilarna som är parkerade här i kväll har man alltså egentligen ingen kontakt. På så sätt är det lite som att sitta i sitt eget vardagsrum, förutom att skärmen man sitter och tittar på är cirka hundra kvadratmeter stor.

– Utan coronakrisen och de regler som vi har och har haft här i Tyskland skulle vi förstås inte ha de här drive-in biograferna. Men samtidigt är de något nygammalt som i synnerhet många unga aldrig har upplevt eller ens hört talas om.

– Det är också det som nu gör dem så populära, säger Martin Reimann.

En överlevnadsstrategi

Innan coronapandemin slog till fanns i Tyskland endast ett fåtal drive-in-biografer.

De flesta som i tiderna fanns hade för länge sen satt lapp på luckan i brist på besökare. Till exempel i Nürnberg stängde drive-in-biografen redan år 2002.

För eventbyrån roeschke & roeschke handlar projektet ändå om mer än bara om att ordna fritidsverksamhet i coronatider. Det handlar också om att se till att företaget har inkomster och överlever krisen.

När alla storevenemang är inställda fram till slutet av sommaren är branschen en av de mycket hårt drabbade.

– Också hos oss har uppdragen blivit betydligt färre och därför ser vi oss förstås om efter nya möjligheter för att klara krisen.

– Drive-in-bion är en del av det här, men samtidigt gäller det att hela tiden hålla ögon och öron öppna för att komma på de nya idéer som garanterar att företaget överlever de här svåra tiderna, säger Reimann.

Hittills lönsamt

För tillfället ser drive-in-bion ut som en ekonomiskt bra satsning för eventbyrån, men man vill inte dra några längre gående slutsatser om lönsamheten innan den planerade säsongen är över.

Om det nu tillfälliga i framtiden blir något mer permanent kan Martin Reimann alltså i det här skedet inte säga.

– En del drive-in biografer kan förstås vara här för att stanna, men det är nog för tidigt att säga hur det kommer att gå.

– Vi har en stor efterfrågan och slutsålda föreställningar just nu, men ingen vet hur det ser ut om tre månader, säger Martin Reimann.

Och åtminstone i kväll var drive-in-bion igen välbesökt. Största delen av de omkring 200 platserna var sålda.

Genom bilradion som återger ljudet från filmen tackar arrangörerna för besöket och önskar en trevlig och trygg hemresa.

I den redan mörka sommarnatten töms parkeringen i maklig takt. Och den starthjälp och de startkablar, som man redan före filmen gjorde reklam för behövs till all lycka inte den här gången ...

Läs också