Hoppa till huvudinnehåll

Johanna Tuuri blir Yles chef för samhällsrelationer och Janne Saarinen Yles varumärkeschef

Potretit Johanna Tuurista ja Janne Saarisesta
Johanna Tuuri och Janne Saarinen Potretit Johanna Tuurista ja Janne Saarisesta Bild: Liisa Takala ja Juho Heikkinen personal

Tuuri tillträder den 17 augusti och Saarinen den 1 september. Uppgifterna är nya och hänför sig till en mer omfattande förnyelse av ledningen, med vilken Yle eftersträvar beredskap för allt snabbare förändringar i omvärlden.

Johanna Tuuri övergår till Yle från sin uppgift som ansvarig producent för SuomiAreena. Hon har tidigare bland annat arbetat som redaktör och nyhetsproducent för MTV Uutiset. Hon börjar sitt arbete på Yle den 17 augusti 2020.

Som chef för samhällsrelationer bygger Tuuri upp Yles nätverk av intressenter och svarar för bolagets mediepolitik. Hon för en dialog om Yles betydelse och roll i samhället samt följer med och analyserar bolagets omvärld tillsammans med andra experter. Chefen för samhällsrelationer rapporterar till Marit af Björkesten, direktör för strategi och publikrelationer.

”Jag tar emot stafettpinnen med öppet sinne och entusiasm. Jag tycker att det är viktigt och betydelsefullt att få komma till Yle för att främja en öppen dialog med medborgare, myndigheter och beslutsfattare och i sista hand mellan hela verksamhetsområdet och samhället”, säger Johanna Tuuri.

”Johanna Tuuri har en lång och mångsidig bakgrund som redaktör, hon känner till både det finländska samhället, påverkarna samt mediernas omvärld. Jag är mycket glad över att Johanna kommer för att bistå Yle i vår viktiga verksamhet kring samhällsrelationer”, säger Marit af Björkesten.

Janne Saarinen övergår till Yle från sin uppgift som kunddirektör vid markandsföringsbyrån SEK. Han har över tio års erfarenhet av mångsidiga och krävande projekt inom varumärke och kommunikation. Saarinen har tidigare bland annat arbetat som kommunikationsdirektör på Pöyry.

I sin uppgift som varumärkeschef ansvarar Saarinen för genomförandet av Yles varumärkesstrategi externt och internt. Saarinen bistår det varumärkesstrategiska beslutsfattandet och utvecklar varumärket Yle på ett helhetsmässigt sätt. Saarinen tillträder den 1 september 2020. Han rapporterar till kommunikations- och varumärkesdirektör Jere Nurminen.

”Jag är otroligt stolt över denna möjlighet att få tillhöra Yles skara av medarbetare som jag uppskattar så oerhört mycket. Varumärken växer fram via människor och en gemensam värdegrund. Jag tror att vi tillsammans har utmärkta möjligheter att bibehålla och stärka vår ställning, även om konkurrensen om människornas tid och uppmärksamhet är hård. Ett tillförlitligt, betydelsefullt mediebolag som följer sin tid uppnår även framgång i framtiden”, säger Janne Saarinen.

”Det är fint att få ett erfaret och visionärt proffs som Janne för att utveckla Yles starka varumärke. Vi vill säkerställa att varumärket som snart fyller hundra år upplevs som nära och värdefullt även i framtiden”, säger Jere Nurminen.

Bolaget