Hoppa till huvudinnehåll

Till havs finns inga officiella kunskapskrav – lärare i Skärgårdsskepparkurs välkomnar kurskrav för båtförare

Björn Friberg på bryggan i Nagu hamn.
Björn Friberg uppmanar alla till att ta det lugnt när man rör sig ute på havet. Björn Friberg på bryggan i Nagu hamn. Bild: Isabel Nordberg / Yle Nagu,björn friberg

På måndag rapporterades det om två segelbåtar som krockade vid Kimitoön. Därefter har debatten på sociala medier blåst upp gällande om man borde införa kunskapskrav för båtförare för att sjöfarandet ska bli tryggare.

På Kyrkbacken i Nagu var det så gott som fullsatt i båthamnen på onsdagen trots det blåsiga vädret. Också Björn Friberg, lärare för navigationskurser för skärgårdsskeppare och kustskeppare vid medborgarinstitutet Kombi i Pargas och Åbo svenskspråkiga arbetarinstitut, var på plats med sin segelbåt.

Enligt Friberg har de flesta båtförare koll på hur man rör sig till sjöss. Han berättar att det trots allt är rätt sällan som han råkar ut för farosituationer till havs, däremot finns det undantag.

- Det sägs dock att det finns alltmer folk ute på havet som inte riktigt vet vad de sysslar med. Det beror på att det har blivit lättare och billigare att hyra båt och det finns ju inte egentligen några officiella krav på att man ska kunna hantera båten.

Segelbåt seglar ut från Nagu gästhamn
De flesta känner till reglerna till havs. Segelbåt seglar ut från Nagu gästhamn Bild: Isabel Nordberg / Yle segelbåtar,nagu gästhamn

Han berättar att han återkommande observerat situationer då folk glömmer bort att det inte finns några rättigheter på sjön.

- Det finns inget som rätt till väg på sjön, utan det finns väjningsplikt. Olika båtar har olika väjningsplikt, man måste faktiskt undvika en kollision, säger han.

Ifall en båtförare med väjningsplikt av någon anledning inte väjer, övergår väjningsplikten till den andra båten som till en början inte hade väjningsplikt. Därmed är det enligt Friberg viktigt att folk i första hand tänker på sitt personliga ansvar till sjöss.

Friberg välkomnar införande av obligatorisk utbildning

- Jag tycker det borde vara obligatoriskt att gå någon form av utbildning innan man kör båt, precis som före man åker ut på bilvägen.

Han påpekar att skadorna på sjön kan bli enorma ifall man begår större misstag.

Björn Friberg uppmanar sjöfararna att ta det lugnt när de är ute på sjön. Han påpekar att det finns mycket utrymme ute på havet och att man inte behöver åka så nära varandra.

Segelbåtar i Nagu gästhamn.
Skadorna på sjön kan bli enorma ifall man begår stora misstag. Segelbåtar i Nagu gästhamn. Bild: Isabel Nordberg / Yle segelbåtar,nagu gästhamn

- Vi är ute på sjön för att ha det trevligt och skönt, vi är inte ute för att vara förbannade på varandra. Kom ihåg att lyfta handen och vinka till varandra, speciellt om det är barn i båten. Det är viktigt att man svarar på deras hälsningar.

På skärgårdsskepparkurs lär man sig grundläggande kunskaper för båtfarande

På skärgårdsskepparkursen får folk lära sig hur de ska röra sig till havs på ett säkert sätt. Bland annat undervisas det om väjningsregler, lagtexter, hur symboler på sjökorten ser ut och på vilken sida om sjömärken man ska åka.

- Kursen är egentligen mest teoretisk, det praktiska måste man själv utföra genom att ge sig ut på sjön.

Friberg påpekar att man går genom alla delområden noggrant. Majoriteten av kursdeltagarna brukar klara av tenten.

Kursernas popularitet varierar från år till år. Friberg berättar att intresset trots allt varit snäppet nedåtgående eftersom materialet blivit gammalt och inte riktigt motsvarar moderna krav.

- Nu jobbar vi med att förnya kursmaterialet, det har redan kommit ut en ny bok på finska och snart kommer en svenskspråkig version.

Båtgästerna i Nagu hamn tycker ett kunskapskrav skulle vara på sin plats

I gästhamnen i Nagu anser de båtförare Yle Åboland talat med att det skulle finnas ett behov för att göra kurser i sjökunskap obligatoriska. Däremot anser de liksom Friberg att de flesta är medvetna om hur man rör sig till havs.

Bent Andersson har rört sig med båt sedan långt tillbaka och har också gått navigationskurserna skärgårdsskeppare och kustskeppare. Han har allt mer börjat anse att det finns behov för obligatoriskt kunskapskrav för båtförare.

Bent Andersson på en brygga med segelbåtar i bakgrunden.
Bent Andersson har allt mer börjat anse att det finns behov för obligatoriskt kunskapskrav för båtförare. Bent Andersson på en brygga med segelbåtar i bakgrunden. Bild: Isabel Nordberg / Yle Voxpop

- Förut har jag varit emot det, men nu på senaste tiden har jag mer och mer blivit för det. När man rör sig på sjön märker man att alla inte har tillräckliga kunskaper för att röra sig där, berättar Andersson.

Han lyfter upp ett exempel från förra sommaren då han var nära på att bli påkörd av en liten båt vars förare inte såg vart han körde.

Bengt Sohlberg från Sjundeå anser att alla borde kunna sjövett.

- Under min barndomstid fick man det vid barnsben, men numera kommer det mycket båtförare som för första gången hoppar in i en stor och snabb båt. Då borde man se till att man vet hur man rör sig till sjöss. Hur det ska gå till vet jag trots allt inte.

 Bengt Sohlberg och Tua Sohlberg i Nagu hamn.
Tua Sohlberg och Bengt Sohlberg har åkt med båt till Nagu. Bengt Sohlberg och Tua Sohlberg i Nagu hamn. Bild: Isabel Nordberg / Yle Voxpop,Tua Sohlberg

Sohlberg påpekar att de flesta är vana på sjön och respekterar andra sjöfarare.

- Men sen finns det ju de som tror att de kör på landsväg och ska alltid köra och inte räkna med kurser och väderstreck, berättar Sohlberg.

Pia och Atte Mattlar är av samma åsikt. Pia Mattlar anser att man absolut borde införa en obligatorisk kurs för att folk ska lära sig hur man anländer i hamnar, för att lära sig sjömärken och att ta andra i beaktande.

Pia och Atte Mattlar på en brygga med båtar i bakgrunden.
Pia och Atte Mattlar var med om en potentiell farosituation några dagar sedan. Pia och Atte Mattlar på en brygga med båtar i bakgrunden. Bild: Isabel Nordberg / Yle Voxpop,Atte Mattlar

Atte Mattlar säger att kunskaperna bland sjöfarare överlag är bra men att det också finns flera med bristfällig kunskap.

- Ett par dagar sedan åkte en motorbåt rätt nära vår båt, avståndet mellan båtarna var bara några meter. Vi åkte sex knop medan motorbåten åkte cirka 35, det var ganska nära att situationen skulle ha blivit farlig.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland