Hoppa till huvudinnehåll

Busstrafiken i Västnyland drabbades hårt av pandemin - just nu går inga bussar till Lojo: "Det är nästan komiskt att Karis fick ett nytt fint resecentrum och så tog busstrafiken slut"

insidan av en buss
Det var länge oklart om bussar går till och från Lojo när skolorna börjar igen. insidan av en buss Bild: Filip Snellman Buss,transport,trafik

Busstrafiken påverkades kraftigt då coronarestriktionerna slog till i våras. Återhämtningen sker på sina håll långsamt.

I Västnyland syns det här bland annat så att det under sommaren inte går några bussar alls mellan Lojo och de sydligare delarna av Västnyland, det vill säga Raseborg och Hangö.

Länge var det också oklart hur det blir med höstens trafik. Men nu finns det i alla fall förbindelser.

För de studerande i Hangö och Raseborg som pendlar till yrkesutbildaren Luksia i Lojo är det viktigt att trafiken löper.

Den som söker bussar på Matkahuoltos söktjänst kammade (23.7) fortfarande noll på avgångar mellan Lojo och de sydliga delarna av Västnyland. Det gällde också för datum i slutet av augusti när skolorna har börjat.

Men bussbolaget Vainion Liikenne har nu beslutat om en avgång klockan 6.40 från Karis till Lojo och en klockan 16.05 från Lojo till Karis. De här bussarna kör från och med skolstarten.

- Vi följer med situationen och strävar efter att få trafik på basservicenivå för studerandena. Vi är i kontakt med trafikanterna och försöker förhandla inför hösten, säger Tapio Heinonen som jobbar med persontrafikfrågor på Lojo stad.

Diskuterar med Raseborg om en lösning

Heinonen säger att det är pandemin som gjort att hösten länge var oklar.

Från Hangö och Ekenäs kan man åka med rälsbussen till Karis. Därför är huvudfokus på en busslinje mellan Lojo och Karis, men målet är en linje hela vägen från Hangö till Lojo.

Det är marknaden som styr eftersom det inte finns någon köptrafik på sträckan. På grund av coronaläget kan det ändå hända att bolagen inte anser det lönsamt med trafiken.

En lila och vit buss som står på en busstation. I bakgrunden en stor grå byggnad.
Studerandena har tidigare kunnat anlita Pohjolan Liikenne. En lila och vit buss som står på en busstation. I bakgrunden en stor grå byggnad. Bild: Pohjolan Liikenne Buss,kollektivtrafik,Skolbuss,Pohjolan Liikenne

- Vi är i kontakt med Raseborg och Närings-, trafik- och miljöcentralen och kan förhandla om det finns behov av möjlig köptrafik. Än så länge är det svårt att säga vad läget är, men tanken är att trygga trafiken på något sätt, konstaterar han.

- Vi hoppas att vi vet hur det blir senast i slutet av juli.

Förutom Vainion Liikenne är det Pohjolan Liikenne som betjänat studerandena.

Pohjolan Liikenne har nu också meddelat att de lägger in en tidig avgång mellan Hangö och Lojo samt en eftermiddagstur, så att eleverna kan ta sig till skolan och hem. Den startar 10 augusti.

Familj i Åminnefors: Inte lätt att klara sig med kollektivtrafik i Västnyland

Det är redan nu svårt att bo i regionen och bara åka kollektivtrafik, säger bildkonstnären Juha Sääski.

Sääskis familj har länge bott i Åminnefors, mellan Pojo och Karis. Mamman i familjen har körkort och det finns en bil i hushållet.

Familjen har två tonåriga söner och är helt beroende av en fungerande kollektivtrafik. De behöver också Lojolinjen.

- Bussen till Lojo är livsviktig för oss eftersom vårt yngre barn inleder sina studier i Lojo den 6 augusti.

En man står invid gatukonst på en tillfälllig träbro. Det står "Red Alert" på väggen. Mannen har fritidskläder och ryggsäck. Han ler lite.
Juha Sääski på den tillfälliga gångbron 2019. Träbron med gatukonst gick över järnvägen i Karis medan den nya bron och resecentrumet byggdes. En man står invid gatukonst på en tillfälllig träbro. Det står "Red Alert" på väggen. Mannen har fritidskläder och ryggsäck. Han ler lite. Bild: Pessi Kyander konst,gatukonst,Karis,juha sääski

Om Lojobussarna inte gick, skulle alternativen vara ganska få anser pappan.

- Då borde vi hitta ett tillräckligt stort gäng unga som går i samma skola i Lojo och försöka få dem att samåka på något vis.

Sääski funderar också om bildningssektorn eller någon motsvarande borde ordna med skoltaxi men vet inte om det hör till kommunens uppgifter.

"Förbindelserna har småningom blivit sämre"

Sääski berättar att pandemivåren inte var första gången som kollektivtrafiken blev sämre. Bussförbindelserna har försvagats småningom.

Den andra sonen i familjen studerar i gymnasiet. Han behöver bussen till och från Karis vid varierande tidpunkter. Men alternativen är få, säger pappan.

Uppfarten på en bro intill en stenbelagd gata och några skyltar för bussar.
Resecentrumet är nu färdigt. Men Karis nya "busstation", en plan med plats för bussarna, är ofta tom. Uppfarten på en bro intill en stenbelagd gata och några skyltar för bussar. Bild: Nicole Hjelt / Yle Karis,resecentrum,busstationer,järnvägsstationer,väggmålningar,karis järnvägsstation

Bristerna har också drabbat Sääski själv som på grund sitt arbete ofta har behövt besöka huvudstaden. För det behöver han både buss och tåg.

Nu börjar läget vara kritiskt.

- Det är nästan komiskt att Karis fick ett nytt fint resecentrum och så tog nästan all busstrafik slut!

Har man ärenden att uträtta i Karis så kommer man hem först åtta timmar senare!― Juha Sääski, raseborgare utan körkort

Familjen är också förvånad över att bussförbindelserna eller bristen på dem inte verkar ha väckt diskussion.

- Hur är det möjligt att den lokala busstrafiken dör ut så här?

Sääski berättar att det lokala bussbolaget Amper inte längre trafikerar linjen Fiskars-Pojo-Karis-Ekenäs. Familjen har inte hittat information om det här på bolagets webbplats, inte fått svar per telefon och på Matkahuolto har man heller inte vetat något om situationen.

- Hangö Trafik eller Friman har två dagliga avgångar från Pojo till Ekenäs och två tillbaka. Men det räcker inte riktigt. Har man ärenden att uträtta i Karis så kommer man hem först åtta timmar senare!

En bild på en fiskeväg som går längs en tegelbyggnad.
Kraftverket vid Svartån i Åminnefors. Fiskarna har nu fått en ny väg men kollektivtrafiken för människor fungerar inte perfekt. En bild på en fiskeväg som går längs en tegelbyggnad. Bild: Piia Nordström Åminnefors, Raseborg,Västnyland,Pojo, Raseborg,fiskvägar,kraftverk,vattenkraft,Svartån

Avståndet mellan Åminnefors och Karis är cirka sju kilometer. Sommartid är det överkomligt, tycker Sääski.

- Nu kan sönerna och jag cykla så vi klarar oss. Men om det regnar eller om det är halt så funkar det inte.

Busshållplats
Kvällsbussar existerar på många håll inte alls. Busshållplats Bild: Yle / Veronica Montén Sjundeå,Västnyland,busshållplats

- Jag behöver bussen för att ta mig till stationen i Karis och kunna hoppa på tåget till Helsingfors. Och så vill man ju komma tillbaka på kvällen. Ofta har jag en del grejer med mig som jag inte får med på cykeln.

Sääski ger ett exempel på vad han i en sådan situation saknar.

- En buss från Karis mot Pojo vid halv nio på kvällen. Då kunde jag ta mig hem från Helsingfors med tåget som avgår 19.37.

Läs också