Hoppa till huvudinnehåll

Snart har motocrossåkarna i Vörå en egen bana igen

En pojke sitter på en motocrossmotorcykel, bakom honom står två män.
Robin Bystedt, Nico Bystedt och Glenn Prest på det som ska bli motocrossbanans parkeringsområde. En pojke sitter på en motocrossmotorcykel, bakom honom står två män. Bild: Yle/Roger Källman motocross,Motocrossmotorcyklar,motorcyklar,motorsport,Glenn Präst

Motocrossentusiasterna i Vöråtrakten kommer – kanske redan i år – att än en gång kunna träna och tävla på en egen bana. Mijötillstånd är beviljat och nu inleds arbetet med att bygga den nya banan.

Tidigare hade man en bana på ett markområde som ägdes av Destia. Destias föregångare, Väg- och vattenverket, hade gett muntligt lov för verksamheten som inleddes år 1986.

År 2017 meddelade Destia att man inte längre tillät motocrossbanan. År 2018 blev motorcrossförarna, varav en del tävlar på FM-nivå, utan hemmabana.

Förening grundades

Efter att motocrossbanan stängdes bildades Vörå motorklubb, med syftet att finna en ny lösning för att kunna fortsätta motocrossverksamheten. Efter aktivt letande fick man fram ett antal möjliga områden.

- Vi hittade faktiskt flera ställen som markägare bjöd ut, så vi fick börja sålla och välja då, säger säger Glenn Prest, klubbens viceordförande.

Valet föll på ett knappa fyra hektar stort hyggesområde mitt mellan Pensala, Kimo och Oravais. Området har bra mark som lämpar sig för ändamålet och ligger långt från bebyggelse, vilket är viktigt med tanke på bullernivån.

- Problemet med förra banan var att den låg på ett grundvattenområde, säger ordförande Robin Bystedt. Det gör inte den här.

Fullstor bana

Efter att miljötillståndsansökan godkändes av kommunen så har arbetet på området så smått kört igång. Parkeringsplatsen har förberetts och i månadsskiftet augusti-september blir det mer jobb.

- Då ska vi jobba aktivt en vecka och se hur långt vi kommer på banan, säger Robin. Sen ser vi var vi ligger.

Banan kommer att bli omkring 1,3 kilometer lång, det vill säga en fullstor bana. Efter att banan är klar så kan det också bli aktuellt med läktare och allt annat som kan behövas.

- Ska det vara en läktare så bygger vi en läktare, säger Glenn Prest.

Motorklubben har fått både hjälp och ekonomiskt stöd från kommunen för att kunna förverkliga planerna. Det mesta arbetet sker förstås på talko.

- Jag är själv grävmaskinsförare till yrket, så jag kommer också att sitta mycket i maskin här, säger Robin Bystedt.

Till den förra banan kom det folk ända bortifrån Seinäjoki, Härmä, Vasa, Jakobstad... Robin tror nog att också den nya banan kan locka långväga folk.

- Får vi till en riktigt bra bana så tror jag nog den kommer att bli aktivt använd.

En junior med framtidsutsikter

Nico Bystedt är bara 11 år, men har redan kört motocross i sju år. Det hela började med att han fick en hoj i födelsedagspresent av pappa Robin.

- Till en början var han rädd för att köra, men rätt snart började det gå fort, säger Robin.

Nico har också talang för motocross. I fjol körde han i MX65-klassen, som är den högsta i landet för 7-11 åringar.

- I förra helgen var vi till Iisalmi och då knep han en andra plats i heat 2.

En pojke sitter på en motocrossmotorcykel.
Nico på sin 65 kubiks KTM. En pojke sitter på en motocrossmotorcykel. Bild: Yle/Roger Källman motocross,Motocrossmotorcyklar,motorcyklar,motorsport,Nico Bystedt

Vad är då roligast med att köra motocross? Hoppen, tekniken, balansen, hastigheten svarar Nico.

Det är inte en helt riskfri sport, förstås. Nico har ändå klarat sig utan benbrott, men sträckningar har det blivit

- Jag kom ner snett på ett hopp, så jag voltade och flög av cykeln, beskriver han en olycka

För att hålla uppe konditionen så ägnar Nico sig också åt slalomåkning och innebandy.

- Jag tränar tre till fem dagar i veckan.