Hoppa till huvudinnehåll

Familjen Bohman-Penttinen bor på en gammal trålare – båten kommer att fungera både som hem och teatersalong

En blond kvinna står vid rodret inne i styrhytten på fartyget Suukko 2.
Anitra Bohman-Penttinen älskar att vara nära havet och husbåten är en stor frihet för henne. En blond kvinna står vid rodret inne i styrhytten på fartyget Suukko 2. Bild: Marie Söderman/Yle Räfsö,anitra bohman-penttinen

Vid Räfsö utanför Björneborg ligger familjen Penttinen-Bohmans båt Suukko 2. Båten fungerar inte bara som fartyg, utan även som familjens hem. Renoveringen av båten är i full gång, och så fort det viktigaste är klart ombord kommer färden mot Berlin att påbörjas.

Anitra Bohman-Penttinen och Samuli Penttinen uppskattar båda livet på havet, och det är inte deras första husbåt. De sålde sin förra husbåt men började sakna livsstilen så mycket att de bestämde sig för att köpa en ny.

- Varför vill man inte bo på en båt? Man är så nära naturen. Speciellt nu när vi bor i Berlin saknar jag havet så otroligt mycket, så nu får man en bit av havet med sig. Känslan att man bara kan sticka iväg, friheten, den tycker jag om, säger Bohman-Penttinen.

En blåvit, medelstor båt ligger vid en kaj.
Suukko 2 ligger just nu förtöjd vid Räfsö utanför Björneborg. Båten är en gammal sovjetisk trålare, som paret hittade i Borgå skärgård. En blåvit, medelstor båt ligger vid en kaj. Bild: Marie Söderman/Yle Räfsö,Björneborg,anitra bohman-penttinen

Det är Penttinen som ansvarar för mycket av renoveringen, eftersom han är ingenjör och intresserad av smarta tekniska lösningar. Enligt honom känns ändå inget för utmanande att fixa.

- Varje dag kommer nya problem som måste lösas, men inget känns speciellt svårt. Jag tycker om havet och jag tycker om teknik. Det är utmanande, men på ett roligt sätt, säger Penttinen.

Det är viktigt att båten även fungerar bra ute till havs enligt Penttinen. Den gamla tyska SKL-motorn är fortfarande i mycket gott skick.

- På havet måste motorn vara pålitlig. Om den går sönder mitt ute på havet kan det bli farligt.

En man i blå overall står i en dörröppning på en vit metallbåt.
Samuli Penttinen är ingenjör och jobbar flitigt med att renovera båten. En man i blå overall står i en dörröppning på en vit metallbåt. Bild: Marie Söderman/Yle Räfsö,Björneborg,samuli penttinen

Familjen har varit nöjd med beslutet att renovera båten ute på Räfsö.

- På Räfsö finns en av Finlands bästa hamnar för trålare. Räfsömänniskorna är också otroligt snälla och fina, vi har känt oss så välkomna här, säger Bohman-Penttinen.

Att bo på husbåt är enligt Penttinen vanligare till exempel i Holland och England, men inte lika vanligt i Norden på grund av väderförhållandena. Eftersom båten anpassas efter tyska väderförhållanden krävs till exempel inte lika mycket isolering som det skulle krävas om båten befann sig i Finland över vintern.

Insidan av en båt som håller på att renoveras. I förgrunden två män och i bakgrunden en kvinna.
Renoveringen av båten är i full gång. Räfsöbon Tapio Solala (längst till höger) hjälper till. Insidan av en båt som håller på att renoveras. I förgrunden två män och i bakgrunden en kvinna. Bild: Marie Söderman/Yle Räfsö,fartyg

Bohman-Penttinen säger att hon inte tror att det kommer att var så stor skillnad mellan att bo på husbåt i Berlin i jämförelse med i Finland.

- Jag tror varken att det är lättare eller svårare. Vädret har inte så stor påverkan, men mindre isolering krävs och man behöver inte skotta snö från däcket. Människorna i Berlin är rätt bohemiska, så jag tror att vi kommer att smälta in hur bra som helst.

Anledningarna till att valet av hemstad föll på Berlin var flera.

- Det blev Berlin eftersom Tyskland är ett bra industriland, vilket passar Samuli som är ingenjör. Också för mig som gör teater och musik är Berlin bra, eftersom det är en stad med många finländska konstnärer. Det är en stad med givande stämning. Så småningom ska det bli en teatersalong här på båten med 50-60 sittplatser, säger Bohman-Penttinen.

Avfärd från Björneborg mot Berlin blir det i augusti längs den svenska och danska kusten. Vid Travemunde styrs Suukko 2 längs med de tyska kanalerna in mot Berlin. Eftersom de åker längs kanalerna har de varit tvungna att kapa de höga masterna på båten, eftersom båten annars inte skulle rymmas under alla broar.