Hoppa till huvudinnehåll

Miljöprofilerade Oatly tar in riskkapital från bolag som kopplas till regnskogsskövling – forskare: "Vänstra handen bygger upp det högra handen förstör"

Reklam för oatlys havremjölk.
Havremjölk har blivit mycket populärt. En av de främsta orsakerna är att produktens miljöpåverkan är mindre än den vanliga mjölkens. Reklam för oatlys havremjölk. Bild: Mostphotos Oatly

Riskkapitalbolaget Blackstone blir delägare i Oatly. Bolaget har kopplats till skövlandet av Amazonas regnskogar. Är investeringen ett tecken på en grön investeringsboom? Eller handlar det om att Blackstone vill putsa varumärket?

Blackstone är ett av världens största riskkapitalbolag. Nyligen klarnade det att bolaget investerar 200 miljoner dollar i Oatly. Det berättigar till en andel på 10 procent. Det ger Oatly ett värde på två miljarder dollar.

Bolaget har kopplats till skövlingen av regnskogar i Amazonas.

Det uppmärksammade till exempel den demokratiske senatorn Elizabeth Warren förra året.

Oatlys kommunikationschef för Europa Linda Nordgren och forskaren Nikodemus Solitander tolkar investeringen olika.

"En signal till resten av finansvärlden"

Blackstone är inte ett bolag med en uttalad grön profil. Oatly har däremot byggt upp ett varumärke kring hållbarhet.

Ett exempel är reklamkampanjen där Oatly uppmanar andra livsmedelsföretag att redovisa för produkters klimatavtryck på förpackningarna.

Satellitbild över Brasilien. Regnskog som brinner ses i orange.
Stora mängder skog brann i Brasilien år 2019 och takten har fortsatt vara snabb. Blackstones främsta roll i det hela är att äga företag som bidrar med infrastrukturen. Satellitbild över Brasilien. Regnskog som brinner ses i orange. Bild: AFP / Lehtikuva Amazonas,Regnskog,eldsvådor

Linda Nordgren är kommunikationschef för Oatly i Europa. Hon ser ingen konflikt i att Blackstone investerar i företaget, tvärtom säger hon att investeringen är helt i linje med företagets strategi.

– Vi vill verkligen förändra världen. Det innebär att vi vill fortsätta skapa en mer hållbar livsmedelskonsumtion, men det innebär också att vi måste ställa om kapitalet i världen. Det måste bli fler gröna investeringar om världen ska förändras, kommenterar Nordgren.

Enligt Linda Nordgren är Blackstones investering i Oatly en signal åt resten av finansvärlden.

– Genom att visa stora globala investeringsföretag som Blackstone att hållbara företag som Oatly är en bra strategisk investering för framtiden, så kan vi förändra framtidens investeringar. Det är vi faktiskt helt övertygade om.

Investerare vill profilera sig som gröna

Nikodemus Solitander jobbar på Svenska Handelshögskolan i Helsingfors. Han har forskat i företags samhällsansvar. Ur hans perspektiv handlar investeringen om att Blackstone gärna polerar sitt varumärke.

– Vi ser mera av den här tendensen. Med tendensen menar jag att kapitalinvesterarna vill profilera sig med investeringar som uppfattas som miljövänliga, kommenterar Solitander.

Finansindustrin kunde tidigare isolera sig från miljödiskursen, men för ungefär tio år sedan började de intressera sig för de här frågorna. Det gäller också Blackstone.

– Blackstone grundade förra året en ny del inom sin organisation som endast fokuserar på miljöinvesteringar.

Havre i närbild.
Genom att använda havre som bas i mjölken har Oatly skapat en produkt som är populär bland veganer. Havre i närbild. Bild: Roni Rekomaa / Lehtikuva havre

Men är det inte exakt det som Oatly menar att investeringen handlar om?

– Blackstone äger fortfarande företag som bidrar till skövlandet av regnskogar och de kommer knappast sluta med det. Det är lite av en fråga om att vänstra handen bygger upp det högra handen förstör.

Nikodemus Solitander påminner om att Blackstone förvaltar ett gigantiskt kapital. Företaget förvaltar tillgångar på cirka 600 miljarder euro. Det är ungefär lika mycket som Sveriges BNP.

– Blackstone har som mål att förvalta 1 000 miljarder år 2026.

Det är alltså gigantiska summor det handlar om. Solitander berättar att det finansiella kapitalet är mycket viktigt inom den moderna kapitalismen. Finansbolagen, säkerhetsbolagen och pensionsbolagen sitter på en stor möjlighet att påverka.

– Men sanningen är att de nog inte använder sig av den sortens aktivistinvesteringar som kanske skulle behövas för att driva igenom större samhälleliga förändringar.

Det handlar om tillväxt

Linda Nordgren berättar att Oatly behöver investeringen för att tillfredställa marknaden. I nuläget är efterfrågan större än vad företaget klarar av att producera.

Nikodemus Solitander ser annorlunda på förhållandet mellan efterfrågan och företagen.

– Det handlar inte endast om efterfrågan, utan också om företagets egen tillväxtstrategi. Oatly har aktivt skapat efterfrågan med sin egen marknadsföring, påpekar Solitander.

Historien om Oatly visar enligt Solitander främst att det är svårt för företag att vara galjonsföretag för etiska och moraliska riktlinjer.

– Om man som konsument projicerar sina tankar om etik och moral på företag blir man lätt ganska besviken.

Solitander fortsätter:

– Företagen har sina värderingar, men deras främsta värdering är tanken om en årlig ackumulerad tillväxt. De måste få in mera kapital för att växa och det kapitalet är inte alltid så etiskt.

Kan ett företag kritisera sina ägare?

Linda Nordgren säger att Oatly var fullt medvetna om vilka deras nya delägare var när de bestämde sig för att ta emot investeringen.

– Vi har haft långa samtal med Blackstone. De tror verkligen på vår vision och ser att framtidens investeringar är hållbara, berättar Nordgren.

yleiskuva
Havremjök i kaffet har blivit vardag för många finländare. yleiskuva Bild: Mikko Koski / Yle Paulig,kaffe,kaffekoppar

Nikodemus Solitander ställer sig frågande till om den nya investeraren i framtiden kommer tolerera marknadsföring som kan ses som en direkt kritik av bolagets verksamhet. Han påpekar också att den kinesiska staten redan är delägare i Oatly.

– Kan Oatly säga något om till exempel Hongkong eller uigurernas rättigheter? Jag har svårt att tro det, men det här är kanske lite av ett test för Oatly.

"Vi är ännu samma företag med samma mål"

På Oatly är man ändå övertygad om att det här är rätt väg att gå.

Linda Nordgren säger att hon kan förstå att många tycker att det låter konstigt att ta in ett bolag som Blackstone, men att det är företagets strategi för att jobba för ett mera grönt kapital.

Åt finländska kunder vill hon hälsa att det fortfarande är frågan om samma företag och produkter.

– Vi är helt övertygade om att de delar vår vision om en hållbar framtid, men just nu kanske vi inte är eniga om vägen dit.

Hon fortsätter med att förklara att bolagets fokus fortfarande är att arbeta för en mer hållbar värld.

– Det gör vi genom att utmana rådande matnormer, men nu också genom att utmana rådande investeringsnormer. Det gör ont, men vi är helt övertygade om att det här är rätt riktning.

På frågan om det finns en konflikt mellan Oatlys hållbarhetsbudskap och att generera vinst åt den nya delägaren svarar Oatly så här:

– Oatly har inte gått med vinst och kommer inte göra det de närmaste åren. Om man investerar i Oatly gör man det inte för snabb avkastning, utan för att man tror på det vi vill åstadkomma och vår vision.

Men enligt marknadslogiken kommer Blackstone att vilja ha utdelning i något skede och då kommer väl Oatly bidra till det?

– Ja och vad de är för företag i det skedet får vi väl se, avslutar Nordgren.

Läs också