Hoppa till huvudinnehåll

Lewis Hamilton vill inte skuldbelägga däcktillverkaren för punkteringarna – pekar i stället på delar från Kimi Räikkönens bil

Lewis Hamilton inspekterar sitt trasiga däck.
Lewis Hamilton körde sista varvet med punktering. Lewis Hamilton inspekterar sitt trasiga däck. Bild: EPA-EFE/Bryn Lennon/ Pool Formel 1,Lewis Hamilton

Höll däcken måttet under Storbritanniens GP? Det ska Pirelli undersöka efter tre punkteringar i slutet av loppet. Lewis Hamilton har ändå sin åsikt klar: Orsaken var skräp på banan.

Lewis Hamilton, Valtteri Bottas och Max Verstappen på pallen i Silverstone. Så trodde många att Storbritanniens GP skulle sluta efter ett ganska så händelselöst lopp.

Men i slutskedet av loppet kastades podieplaceringarna om. Först fick Valtteri Bottas punktering, sedan var det Lewis Hamiltons tur och till sist Carlos Sainz.

Bottas föll till elfte plats, Sainz tappade sin fjärdeplats och slutade på 14:e plats medan Hamilton lyckades behålla sin ledning in över mållinjen.

– Det är dålig pr för Pirelli när däcken går sönder på det här viset, säger Yle Sportens expert Fredrik af Petersens som också spekulerar i om däcken kanske inte klarade av de höga hastigheterna.

Både Mercedes och däcktillverkaren Pirelli kommer att ta en närmare titt på de trasiga däcken för att kontrollera varför punkteringarna inträffade.

Skräp på banan

Lewis Hamilton vill ändå inte skylla på Pirelli. I stället tror han att det var delar från Kimi Räikkönens framvinge som orsakade punkteringarna. Räikkönens framvinge gick sönder på det 48:e varvet.

– Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till eftersom de uppenbarligen kan se på däckmönstret vad som är orsaken. Men jag är övertygad om att det förmodligen var skräp på banan.

– Det var mycket skräp och en bil framför mig, jag tror det var Kimi, tappade sin framvinge på ett av varven. Det fanns också en del som inte städades bort ordentligt då säkerhetsbilen var ute, säger Hamilton enligt Motorsport.

Kimi Räikkönen kör med trasig framvinge.
Kimi Räikkönens framvinge gick sönder i slutet av loppet. Kimi Räikkönen kör med trasig framvinge. Bild: xpbimages.com Formel 1,Kimi Räikkönen

Även om Hamiltons däck slets mycket under loppet anser britten att han hade full kontroll.

– Däcken fungerade fint och jag kunde ha gjort några snabba varv mot slutet. Fartmässigt kunde man också se att jag tog hand om däcken på ett perfekt sätt, säger han.

Loppets tvåa Max Verstappen gjorde ett sent depåstopp eftersom man inte trodde att hans däck skulle hålla, och i slutändan kostade det också holländaren segern.

– Max blev orolig över vibrationerna på slutet. Vi kunde också se en stor repa i däcket så vi vald att byta till den mjuka gummiblandningen för att försöka ta extra poängen för snabbaste varv. Det fanns inga garantier för att han skulle ha gått i mål, säger Red Bulls stallchef Christian Horner på F1:s webbplats.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport