Hoppa till huvudinnehåll

Däcktillverkaren pekar på lång stint som orsak till punkteringarna – Silverstone lägger ny kantsten till nästa lopp

Valtteri Bottas kör med punktering.
Valtteri Bottas fick punktering i Storbritanniens GP. Valtteri Bottas kör med punktering. Bild: HOCH ZWEI/Pool/REUTERS/ All Over Press Formel 1,Valtteri Bottas

40 varv på samma däck var den främsta orsaken till punkteringarna i slutet på Storbritanniens GP. Det visar Pirellis undersökning som också tar de höga hastigheterna i beaktande.

Storbritanniens GP var länge odramatiskt i täten, men i slutet på loppet förändrades allt. Valtteri Bottas, Carlos Sainz och Lewis Hamilton råkade alla ut för punktering. För Bottas och Sainz ledde punkteringarna till att man blev utan poäng medan Hamilton lyckades köra i mål som segrare.

Däcktillverkaren Pirelli har efter loppet granskat både de trasiga och hela däcken. I sin slutsats pekar man på den långa stinten som förarna körde efter Daniil Kvjats krasch.

– Den andra säkerhetsbilen fick nästa alla att köra en lång sista stint, runt 40 varv vilket är mer än tre fjärdedelar av hela racet på en av de mest krävande banorna.

– Detta i kombination med bilarnas höga hastighet i år gjorde de sista varven särskilt tuffa. Det vänstra framdäcket var under maximal belastningen efter ett stort antal varv och det resulterade i högt slitage, skriver Pirelli i ett pressmeddelande.

Pirelli nämner däremot inget om skräp på banan som en orsak till punkteringarna. Lewis Hamilton menade i söndags att orsaken var delar från Kimi Räikkönens framvinge.

Ny kantsten i Becketts-kurvan

Pirelli kommer samtidigt att hålla sig till den ursprungliga planen att köra med mjukare gummiblandning i nästa tävling på Silverstone på söndag.

Till den tävlingen kommer arrangören, efter krav från internationella bilsportförbundet Fia, att lägga in ny kantsten i Becketts-kurvan rapporterar Motorsport.

Förra helgen hade många förare svårt att hållas på banan runt Becketts- och Chapel-kurvorna, och körde ofta ut med ett däck på gräset. Flera förare rapporterade också stora hack i däcken som enligt Pirellis chef Mario Isola kan ha orsakats av skräp i Chapel-kurvan.

– Det är en bra idé att vidta den här åtgärden, säger Isola.

Läs också