Hoppa till huvudinnehåll

Yle Sportens F1-expert hyllar Red Bulls genidrag: ”Hamilton och Bottas såg ut som om de sålt mjölken och tappat pengarna”

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas.
Två besvikna Mercedes-förare efter söndagens lopp. Lewis Hamilton och Valtteri Bottas. Bild: Bryan Lennon / EPA-EFE / All Over Press Lewis Hamilton,Valtteri Bottas

Däcken blev avgörande i jubileumsloppet på Silverstone på söndagen. Mercedes tampades med enorma problem samtidigt som Red Bull inledde loppet våghalsat – och fick därför fira segern. Äntligen, säger Fredrik af Petersens.

Frågar man Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens fälldes avgörandet redan på lördag morgon.

– Då satte sig några kloka människor hos Red Bull ner och började diskutera hur deras chanser såg ut. Kunde de överraska Mercedes och offra placeringar i kvalet? Det ansåg de och inledde med hårda däck, säger han och tillägger:

– Sådana här diskussioner är synnerligen intressanta och man skulle gärna lyssna på dem. Men det är lättare att få veta hur mycket guld det finns i Fort Knox i USA.

Många förväntade sig att Verstappen skulle ha svårt med att hålla samma fart som framför allt Mercedes-duon Valtteri Bottas och Lewis Hamilton i början just därför – men de hårda däcken visade sig vara minst lika bra som mediumvarianterna som Mercedes-bilarna hade under sig.

Då det dessutom snabbt visade sig att Mercedes fortsättningsvis hade problem med att hålla däcken i spelskick var det inte tu tal om saken. Red Bulls Max Verstappen var till slut i en klass för sig.

– Jag vill inte vara taskig mot någon – men yes! Det var faktiskt skoj att Mercedes fick stryk. De har ju vunnit alla lopp så här långt och för spänningens skull var det bra att Max tog hem segern. Det håller nog många med om, säger af Petersens.

"Valtteri gav upp utan fight"

Men det gör inte att förlusten är lättare att svälja för Mercedes-duon.

– Det var två riktigt sura förlorare man såg efter loppet. Lewis och Valtteri stod vid sina bilar och såg ut som att de sålt mjölken och tappat pengarna, konstaterar af Petersens.

Den interna kampen mellan Hamilton och Bottas avgjordes i sin tur under mittenstinten. Bottas plockades in samtidigt som Verstappen, medan Hamilton stannade ute i nästan tio varv till.

Britten hade sedan mycket färskare däck och kunde snabbt ta sig förbi Bottas.

– Det är inte som det var som då Nico Rosberg var med eftersom Lewis och Valtteri är ungefär så bra kompisar man kan vara då man sitter i samma stall, säger af Petersens.

– Vi såg under de sista varven – då de hade lov att köra mot varandra om de lämnade utrymme – och de gjorde det också. Valtteri gav upp utan fight då han visste att han inte hade någon chans med sina däck, fortsätter han.

Punkteringen fanns fortfarande i bakhuvudet, tror af Petersens

Bottas verkade efter loppet kritisera stallets strategi då han sa att de ”sov”. Men af Petersens påpekar att Bottas själv också bär ett ansvar.

– Det är i syvende och sist föraren som känner hur slitna däcken är. Det är ungefär 50-50 mellan dem som sitter på kommandobryggan och föraren. Men jag förstår mer än väl att han är besviken. Han kommer säkert att kräva en förklaring på stallets möte som pågår just nu, säger af Petersens.

– Men kan kommer knappast att slå med knytnäven i bordet utan han kommer att acceptera förklaringen och sedan tänka på nästa lopp, fortsätter han.

Tror du då att punkteringen förra veckan påverkade hans beslut – att han inte vågade trotsa stallets analys då han visste hur det kan gå om han har fel?

– Det tror jag. Det fanns säkert i bakhuvudet, säger af Petersens.

Formel 1-säsongen fortsätter redan nästa vecka med Spaniens grand prix i Barcelona. Max Verstappen vågade inte efter dagens seger lova att Red Bull är lika slagkraftiga där – och af Petersens är lika skeptisk.

– Så vitt jag kommer ihåg så är Barcelona inte lika taskig mot däcken som Silverstone. Så risken är nog stor för att Mercedes ska kunna slå tillbaka. Men – det är nya däck och nya gummiblandningar i jämförelse med i fjol. Blir det varmt så vet man inte hur det kommer att påverka.

Läs också