Hoppa till huvudinnehåll

Alma daghem i Jakobstad är utformat efter barnens behov: "Man njuter när man kommer hit"

Alma daghem i Jakobstad.
Daghemsföreståndare Annina From och Matilda Engström, chef för småbarnspedagogiken i Jakobstad, är väldigt nöjda med nya Alma daghem. Alma daghem i Jakobstad. Bild: Yle/Mikaela Löv småbarnsfostran,alma daghem

I mars flyttade barn och pedagoger in i nya Alma daghem i Jakobstad. Stordagiset består av 180 barn i tio grupper. Daghemsföreståndare Annina From säger att alla trivs bra i det nya dagiset.

- Barnen skulle inte ens vilja gå hem och syskonen är avundsjuka. Också personalen har funnit sig väl tillrätta och hittat system som fungerar och lösningar på hur man ska dela upp grupperna och använda utrymmena på bästa sätt, säger From.

Ännu är det inte så vanligt med stordagis i Finland. Alma är öppet dygnet runt med verksamhet både på nätter och helger.

Alma daghem i Jakobstad.
Alma daghem i Jakobstad. Bild: Yle/Mikaela Löv daghem

Alla världsdelar representerade

I mitten finns den stora salen, Afrika, med gavlar i glas som vätter mot den nya Språkbadsskolan och Pedersöre kyrka. Här samlas alla barnen för att leka.

Grupperna är indelade i fem avdelningar som alla fått sitt namn efter djur i olika världsdelar. I Sydamerika håller tamarinerna och jaguarerna till. Alla avdelningar har sina egna verksamhetsrum med sovrum.

Alma daghem i Jakobstad.
Alma daghem i Jakobstad. Bild: Yle/Mikaela Löv daghem

Inga höga ljudvolymer

Annina From säger att både barn och vuxna är stolta över sitt fina dagis. Här finns både designmöbler och inredning som är byggd av lokala leverantörer. Samma gäller tyger och möbler, ingenting är köpt rakt från de stora kedjorna, utan anpassat för just Alma.

- Man njuter när man kommer hit, det är varma färger och bra akustik. Inga höga ljudvolymer fast många barn leker samtidigt i den stora salen, säger From.

Men hur fungerar det då när många barn ska leka i stora salen samtidigt?

- I början ville de springa över de stora ytorna, men de vande sig snabbt vid att man går med sin grupp och väljer en plats där man samlas och leker med gruppen, säger From.

Utifrån barnens planer delar man sedan upp sig i smågrupper. Matilda Engström som är chef för småbarnspedagogiken säger att man exempelvis kan samla de barn som är intresserade av siffror och jobba på ett lekfullt sätt.

- Tanken är inte att vi ska undervisa dem i matematik, men göra dem bekväma och hjälpa dem att upptäcka hur de lär sig, säger Engström.

Alma daghem i Jakobstad.
Alma daghem i Jakobstad. Bild: Yle/Mikaela Löv daghem

Finns det risk att ett mera försiktigt barn drar sig undan och blir utanför leken?

- I och med smågruppsarbete ser man det enskilda barnet lättare och kan hjälpa till om någon hamnar utanför.

Intresse även i utlandet

Matilda Engström säger att det varit otroligt intressant att få ta del av planeringen av Alma och följa arbetet ända till inflytt.

- Det här daghemmet är verkligen byggt utgående från barnens behov med lagen och planen för småbarnspedagogiken ligger som grund. Nu har alla landat i den nya vardagen och jag tror att alla är väldigt nöjda och glada, säger Engström.

Alma daghem i Jakobstad.
Alma daghem i Jakobstad. Bild: Yle/Mikaela Löv daghem

På grund av coronan tar Alma daghem inte emot studiebesök utifrån, men Engström hoppas att det snart blir möjligt. Det finns intresse också i utlandet för att besöka Alma daghem.

- Finland ligger i framkanten vad det gäller barnpedagogik och vi har också en stark lagstiftning och plan för verksamheten.

Alma daghem i Jakobstad.
Alma daghem i Jakobstad. Bild: Yle/Mikaela Löv daghem

Glad över subjektiv rätt till småbarnspedagogik

I höst återinförs den subjektiva rätten till småbarnspedagogik efter en paus på fyra år. I Jakobstad blir det inga förändringar, här har barnen hela tiden fått behålla den rätten.

Matilda Engström är glad över att alla barn i Finland nu omfattas av den rättigheten.

- Barn har olika behov och daghem handlar inte bara om att barnen leker. Vi har en pedagogisk och planerad verksamhet som gör att barnen får utvecklas från den nivå där de befinner sig och vi förbereder dem också inför skolstarten, säger Engström.

Engström säger att barnen tränar grundfärdigheter inför förskolan, så som socialt samspel och att vara en del av en grupp. Alla barn har sin egen plan där man tar fasta på barnets intressen och behov, vad de är duktiga på och vilka färdigheter man kan stärka.

Barnens rätt i framkanten

Engström säger att pedagoger i dag inte enbart kan föra över kunskap till barn.

- När de här barnen kommer ut i arbetslivet om drygt tjugo år så har antagligen en stor del ett yrke som vi inte känner till i dag, säger Engström.

Det är barnens rätt det handlar om, säger Engström, inte förvaring.

- Det är klart att föräldrarna behöver ha en plats att föra sina barn när de ska jobba eller behöver avlastning, men det är barnens rätt som är i framkanten med den här lagändringen, säger Engström.