Hoppa till huvudinnehåll

Den nya Kvarkenfärjan snart redo för sjösättning

Första sektionen av nya kvarkenfärjan på väg ner i torrdockan i Raumo.
Arkivbild. Första sektionen av den nya Kvarkenfärjan på väg ner i torrdockan i Raumo. Första sektionen av nya kvarkenfärjan på väg ner i torrdockan i Raumo. Bild: Yle/Filip Sten Raumo,wasaline

Bygget av den nya Kvarkenfärjan framskrider enligt planerna och i september är det dags för sjösättning på varvet i Raumo.

Det har gått knappt ett år sedan byggandet av den nya Kvarkenfärjan inleddes vid varvet i Raumo. Trots coronan har bygget fortsatt enligt planerna och nästa milstolpe i byggprocessen är sjösättningen den 11 september.

Då släpps vattnet in i dockan. Vattnet forsar in och efter några timmar är bassängen fylld.

- Då hoppas vi att färjan flyter, säger marknadsföringsdirektör Catarina Fant på Kvarken Link med ett skratt.

Nöjda med arbetet så här långt

Det pågår ännu mycket innan färjan är klar för sjösättning. Bland annat ska några block ännu läggas på plats, svetsfogarna ska kontrolleras och sedan ska färjan ännu målas.

- Men allt har gått enligt tidtabell. Vi är mycket nöjda med arbetet så här långt, säger Fant.

Den nya färjan ska vara mer miljövänlig än sin föregångare och drivas av ett hybridsystem med eldrivna roderpropellrar. Något som är ganska nytt för bil- och passagerarfärjor.

Aurora Botnia kommer när den är klar att vara 150 meter lång, 26 meter bred och ha ett djupgående på 6,1 meter. Den rymmer 800 passagerare.

Tanken är att den ska börja trafikera mellan Vasa och Umeå under våren 2021.

Läs också