Hoppa till huvudinnehåll

Ibland svårt att få service på svenska via HUS journummer: “Situationen är besvärlig”

Mobiltelefon i sjukvården.
Det borde alltid gå att få service på svenska, men man kanske måste vänta längre. Arkivbild. Mobiltelefon i sjukvården. kirurg

HUS journummer 116 117 är säkert bekant för många. Det är dit du ska ringa för att få hjälp och råd på kvällar och veckoslut då den egna hälsostationen inte har öppet.

Borgåbor har också blivit tillsagda att ringa journumret då hälsostationens eget journummer eller coronarådgivningsnummer har varit överbelastat.

Alltid har det ändå inte gått att få service på svenska, åtminstone inte direkt.

- I normala fall finns det huvudsakligen alltid någon svenskspråkig på jobb. Nu under de senaste veckosluten, när samtalsmängderna har ökat med omkring 30 procent, så har det inte alltid gått att få service på svenska just då någon svenskspråkig patient ringt, säger Hanna Vainio som är servicechef på Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS.

Litet team

Personalen som svarar i HUS jourtelefon i Nyland är uppdelade på fyra olika verksamhetsställen.

Vainio berättar att teamet som svarar på samtal är ganska litet, så det kan vara svårt att planera arbetspassen så att det alltid finns en svenskspråkig på jobb.

Om den eller de som talar svenska råkar vara sjuk kan det hända att ingen av dem som är på jobb talar språket bra.

- Våra verksamhetsdirektiv är sådana att patienten ska få service på sitt eget modersmål. Om det inte finns någon svenskspråkig att tala med just då patienten ringer, så ringer vi tillbaka om en stund och ordnar fram någon som kan tala svenska genom att använda personal från något av de andra verksamhetsställena, säger Vainio.

HUS kan till exempel be någon från kontoret i Raseborg att ringa upp patienten. Det finns också en tolkningsapp som går att använda.

Rekrytering och språkkurser

Om det är riktigt bråttom och patienten inte har tid att vänta på att bli uppringd så kopplas samtalet vidare till nödnumret 112.

- Vi är medvetna om utmaningarna och fördröjningarna i att få service på svenska. Situationen är besvärlig, säger Vainio.

Hon berättar att ett fåtal patienter har gett konstruktiv kritik om att det vore bra med fler svensktalande på andra sidan telefonluren.

HUS har försökt förbättra personalens språkkunskaper genom att skicka dem på språkkurser och genom att beakta svenskkunskaperna vid rekryteringen av ny personal.

Enligt Vainio har utbildningarna gett resultat.

- Personalen använder språket modigare än förut.

Liksom till exempel Borgå hälsostation, där köerna varit långa den senaste tiden, rekryterar också HUS hela tiden mer personal som kan svara i jourtelefonen.

Läs också