Hoppa till huvudinnehåll

Bara hälften saktar in vid ett skolområde – Trafikskyddet uppmanar till försiktighet då skolorna börjar igen

Barn på röd trampbil i övningslandskap för trafik, med övergångsställen, korsningar och trafikljus.
I Barnens trafikstad i Helsingfors kan barn öva på trafikregler, både som fotgängare och som bilister, om än i muskeldrivna fordon. Barn på röd trampbil i övningslandskap för trafik, med övergångsställen, korsningar och trafikljus. Bild: Yle/Simon Karlsson trafiksäkerhet,trafikregler,utbildning,Lasten liikennekaupunki

En ny undersökning från Trafikskyddet tyder på att många bilister tänjer på trafikreglerna. Både bilister, skolbarn och andra trafikanter får ha huvudet på skaft, säger Pasi Anteroinen, ny vd på Trafikskyddet.

Solen skiner på Barnens trafikstad i Tölö i Helsingfors och en skara barn trampar iväg i röda trampbilar. I trafikstaden får de öva på trafikregler som att gå över övergångsställen, stanna för trafikljus och köra på rätt sida av vägen.

Att barn lär sig trafikregler är ytterst viktigt, säger Mia Koski på Trafikskyddet. Vissa saker kan vara extra bra då det nu vankas skolstart, och många barn för första gången ska ta sig till skolan genom trafikens djungel.

- Till exempel hur man tar sig över vägen, att man går över på ett övergångsställe och att man kollar att det inte kommer bilar. Nu för tiden har vi också mobiltelefoner med oss och det är bra att poängtera för barnet att då man rör sig i trafiken har man mobilen i ryggsäcken, säger Koski.

- Man kan också påpeka att även om man rör sig med kompisar, så ska man ändå vara uppmärksam.

Jag har hört folk som säger att de inte saktar in i tätort eller innan ett övergångsställe, eftersom de upplever att det är farligt. Då kör man nog för fort helt enkelt― Trafikskyddets vd Pasi Anteroinen

På plats i trafikstaden är även landets högsta trafikledare, kommunikationsminister Timo Harakka (SDP). Harakka är själv pappa till en blivande förstaklassare, och säger att det även i ministerhemmet har repeterats trafikregler.

- Förstås har vi övat skolvägen, fastän den råkar vara samma som dagisvägen. Jag har betonat att man måste koncentrera sig då man rör sig i trafiken, och det kanske är det svåraste för barn, berättar Harakka.

Men allt ansvar ligger inte på barnen. Det största ansvaret har de vuxna medtrafikanterna, och speciellt bilisterna, säger Harakka.

- Vi föräldrar har ett stort ansvar i uppfostran för att barnen ska lära sig, men bilisterna är naturligtvis farligast i trafiken, konstaterar Harakka, och understryker att trafikanternas egna ansvar är en stor del i den nya trafiklag som trädde i kraft i juni.

“Om du upplever att du inte kan sakta in kör du för fort”

Minister Harakka förklarar att Finland har som mål, i enlighet med EU:s vision, att ha världens tryggaste och smidigaste trafik år 2030. Hit hör även målet att halvera antalet dödsfall i trafiken det kommande decenniet. Just nu sker över 200 dödsfall i trafiken per år. På sikt är målet att minska antalet dödsfall i trafiken till noll.

Ett led i att den visionen ska bli verklighet måste Trafikskyddet lyckas i sin folkfostran. På ställen som trafikstaden i Helsingfors utbildas tusentals barn varje år i trafikreglerna, och för att påverka vuxna satsar Trafikskyddet på kampanjer mot bland annat rattfylleri.

Trafikskyddets vd Pasi Anteroinen pratar med kommunikationsminister Timo Harakka.
Trafikskyddets vd Pasi Anteroinen (t.v.) och kommunikationsminister Timo Harakka. Trafikskyddets vd Pasi Anteroinen pratar med kommunikationsminister Timo Harakka. Bild: Simon Karlsson Timo Harakka,Pasi Anteroinen

Den nya undersökningen (på finska) som Trafikskyddet låtit göra visar till exempel att under en femtedel av finländarna tycker det är ett allvarligt trafikfel att köra över 10 km/h över hastighetsbegränsningen, och att bara drygt hälften brukar sakta in vid ett skolområde.

Trafikskyddets nya verkställande direktör Pasi Anteroinen säger att detta visar att trots att Finland redan har en väldigt säker trafik, finns det mycket som behöver göras. Fortkörning är ett av de stora problemen, enligt Anteroinen.

- Jag har hört folk som säger att de inte saktar in i tätort eller innan ett övergångsställe, eftersom de upplever att det är farligt. Då kör man nog för fort helt enkelt, säger Anteroinen.

Även han poängterar att det inte i huvudsak är barnens ansvar att trafiken är säker, utan att det är vuxna som måste föregå med gott exempel.

- Hur vi vuxna beter oss i trafiken förmedlas också till barnen. Förutom att vi är exempel för ungarna på baksätet, skapar vi med vårt körbeteende en bild av trafiksäkerheten. Om vi ökar farten vid trafikljusen istället för att trampa på bromsen, gör vi att trafiken känns otrygg, konstaterar Anteroinen.

Läs också