Hoppa till huvudinnehåll

Transportbranschen hoppas slippa obligatorisk karantän – Pedersörechaufför: "Vi håller oss undan folk så gott det går redan nu"

Björn Sundqvist säger att chaufförerna numera knappt träffar någon på nära håll då man lastar och lossar.
Björn Sundqvist säger att chaufförerna numera knappt träffar någon på nära håll då man lastar och lossar. Själv har han i praktiken följt frivillig karantän så långt det bara är möjligt och uppmuntrat sina anställda att göra detsamma. Björn Sundqvist säger att chaufförerna numera knappt träffar någon på nära håll då man lastar och lossar. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Pedersöre,sundqvist

Beskedet om att alla inresande från riskländer snart kan sättas i obligatorisk karantän väcker frågor hos de som pendlar utomlands. Yrkeschaufförerna omfattas inte av rekommendationen om frivillig karantän som finns i dag, och så hoppas man att det förblir.

Ahola Transport i Karleby har 700 chaufförer som totalt har gjort närmare 18 000 utlandsresor sedan mars.

Vd Hans Ahola säger att hans chaufförer inte suttit i karantän efter arbetsresor, eftersom något sådant direktiv inte funnits för yrkeschaufförerna.

Men han säger att inte en enda av hans chaufförer har insjuknat i covid-19.

Ahola hoppas att den obligatoriska karantän efter resor till riskländer, som omsorgsminister Krista Kiuru (SDP) meddelade om i måndags, inte ska gälla yrkeschaufförer.

– Om det kommer restriktioner för våra chaufförer är det ingen bra sak.

Har följt karantänsrekommendationen frivilligt

Trots att den nuvarande rekommendationen om frivillig karantän inte har gällt transportbranschen finns det ändå företag som försökt följa rekommendationen.

På transportbolaget B&M Sundqvist i Pedersöre har ägaren Björn Sundqvist försökt ha chaufförerna i karantän så långt det bara är möjligt.

– De har fortsatt att köra i Finland när de har kommit tillbaka. Är de hemma och blir på ledigt har de försökt hålla sig ifrån folk så långt det går.

Sundqvist betonar att han och hans anställda tar ansvar och begriper situationens allvar.

- Vi håller oss helt enkelt undan folk så gott det går redan nu.

Valtatie 8, Maksamaan kohdalla
Det kan vara svårt att hitta ersättare ifall chaufförer måste sättas i karantän, säger transportbolagen.. Valtatie 8, Maksamaan kohdalla Bild: Mari Latva-Karjanmaa / Yle Riksväg 8,Maxmo,bilism,vägar,Scania,långtradare

Sunt förnuft och skilda sovrum

Björn Sundqvist jobbar också själv som chaufför och gjorde flera arbetsresor till Sverige i mars och april.

Trots att han träffade bara några truckchaufförer under dagarna i Sverige och karantänen därför kändes lite onödig, har han gjort sitt bästa för att försöka följa den.

När epidemiläget var som värst tog familjen till specialarrangemang.

– Jag och frun hade till och med skilda sovrum.

Man behöver inte springa iväg till folksamlingar genast man kommer hem från en resa

Sundqvist säger att sunt förnuft måste gälla oavsett om en chaufför åker till Nyland eller utomlands. Att tvätta händerna och hålla avstånden gäller hela tiden.

– Och man behöver inte springa iväg till folksamlingar genast man kommer hem från en resa.

Finns inga ersättare om chaufförer hamnar i karantän

Inom transportbranschen väntar man nu på noggrannare instruktioner om vad bestämmelserna om obligatorisk karantän innebär för yrkeschaufförerna.

Riikka Pakkala, verksamhetsledare för Transportföretagarnas intresseorganisation SKAL i Österbotten, tror i det här skedet att yrkeschaufförerna fortsättningsvis kommer att hållas utanför bestämmelserna om karantän, för att undvika allvarligare samhälleliga följder.

Rolf Kuula, vd för transportföretaget Kalottihuolinta från Vasa som kör frakt över Kvarken, tror inte att en obligatorisk karantän kunde gälla transportbranschen. Om det skulle gå så vore det en katastrof, säger han.

– Om chaufförerna hamnar i karantän finns inte tillräckligt många ersättare att ta till.

Läs också