Hoppa till huvudinnehåll

Sjöräddare i Ingå: Vattenskoterkörandet är “vilda västern”

Tre personer åker på en vattenskoter.
Vattenskotrarna har börjat synas till mera än förut I Ingå skärgård. Bilden är från Lojosjön. Tre personer åker på en vattenskoter. Bild: Petteri Bülow / Yle Lojo sjö,vattenskoter,Vattenskoter

I allmänhet är båtförarna ganska noggranna med hur de rör sig, säger sjöräddare Wiktor Mangström vid Ingå sjöräddare på tal om sjövettet. Men många som kör vattenskoter far kors och tvärs lite hur det passar.

Sjöräddare Wiktor Mangström har varit med i 14 år i Ingå Sjöräddare, som verkar i Ingå skärgård från Gästans till Porkalafjärden.

Under den tiden har tröskeln blivit lägre att skaffa båt, eftersom det bland annat finns mobila sjökort.

– Så man kanske lättare ger sig ut fastän man inte har så mycket erfarenhet.

Ingå sjöräddare rf vid Ingå småbåtshamn ombord på Fagerö.
Ingå Sjöräddare verkar i Ingå skärgård från Gästans till Porkalafjärden. Ingå sjöräddare rf vid Ingå småbåtshamn ombord på Fagerö. Bild: Sofia Kajander / Yle Västnyland,Ingå,sjöräddning,sjöräddningsfartyg

Vattenskotrarna vanligare i Ingå skärgård

I allmänhet är båtförarna ganska noggranna med hur de rör sig. Men vattenskotern är ett bra exempel på “vilda västern”, enligt Mangström.

– Man tycker att man kan göra lite hur man tycker och var som helst, för vattenskotern behöver inte så mycket vatten, tycker man. Och då far man kors och tvärs lite hur det passar.

Vattenskotrarna har börjat synas till mera än förut, enligt Mangström.

I Finland är åldersgränsen för att få köra vattenskoter 15 år. Det krävs ingen utbildning av förarna.

Brist på sjövett hos oerfarna båtförare

Hos båtförare som far omkring till sjöss utan större erfarenhet, märker han bristerna i sjövettet.

– Man kör mitt i farleden och man följer inte den goda seden som man är van med på sjön utan man kör där som man vill – och andra ska väja.

Wiktor Mangström märker brist i sjövett mest då han rör sig till sjöss privat, eftersom båtförarna i allmänhet har respekt för sjöräddarna och visar sin bästa sida för dem.

Sättet hur två båtar möts i trånga farleder är inte alltid det bästa, enligt honom.

– Man kör inte på ena sidan av farleden utan mitt i.

På Ingå Sjöräddares område har man ändå ganska bra klarat sig undan allvarliga olyckor till sjöss, berättar Mangström.

Vanligare att bränslet tar slut till sjöss

På sista tiden har det blivit vanligare med sjöräddningsuppdrag i still med att båtfararna har fått slut på bränsle eller inte beaktat vinden då man angör bryggan, vilket har lett till att repet har trasslat in sig i propellern.

Sjöräddaren Wiktor Mangström ger tips till dem som rör sig till sjöss.

– Man ska vara observant och iaktta andra båtförare på havet, då kommer man långt.

Läs också