Hoppa till huvudinnehåll

Streetwearentusiast: “Ansiktsskydd fanns som mode redan före pandemin”

Artisten Billie Eilish bär ett genomskinligt ansiktsskydd.
Billie Eilish i en sidenmask på Grammygalan. Artisten Billie Eilish bär ett genomskinligt ansiktsskydd. Bild: /All Over Press Billie Eilish,Gucci

Regeringen rekommenderar att man börjar använda ansiktsskydd på offentliga platser och under pandemin har en marknad för masker vuxit fram. Streetwear-entusiasten Joel Kotivuori hoppas att de inte bara tillverkas för att mätta hajpen.

Ansiktsskydden är här för att stanna, åtminstone ett tag. Och det här har också modevärlden märkt. I sociala medier bombarderas användare av reklam för olika sorters masker som ska hjälpa dig att klara av pandemin, på ett snyggt sätt. Kändisar bär också masker som ett modestatement, exempelvis bar artisten Billie Eilish en genomskinlig sidenmask gjord av Gucci på Grammygalan tidigare i år. Att myndigheter varnar för att maskerna inte alltid håller den standard som krävs är inte det viktigaste.

Joel Kotivuori grundade för några år sedan tillsammans med sina vänner Hypend. De beskriver sig själva som ett sorts streetwearkollektiv som importerar och distribuerar kläder och gör medieinnehåll runt det i Finland.

Han förklarar att ansiktsskydd började märkas av som modefenomen redan före coronapandemin.

– Jag flyttade tillbaka från London i februari och där såg man masker. Det finns märken som gjort masker för en asiatisk marknad redan i många år, säger Kotivuori.

till höger sitter joel kotivuori vid en mikrofon. han har blont hår och svarta kläder
Joel Kotivuori, till höger, säger att ansiktsskydden blivit ett större modefenomen tack vare pandemin. till höger sitter joel kotivuori vid en mikrofon. han har blont hår och svarta kläder Människa

Som känt har många asiatiska storstäder problem med luftkvaliteten, men enligt Kotivuori har åtminstone Londonbor tagit till sig masker helt som accessoarer.

Popkulturen gett trenden luft

Masktrenden började enligt Kotivuori i olika skidmasker och hajpen fortsatte med hjälp av popkulturen.

– Till exempel rapparen Ski Mask The Slump God har burit olika skidmasker. Nu då masker blir obligatoriska blir det intressant att följa med vilka märken som hoppar på tåget, säger Kotivuori.

Tror du att ansiktsskydd skulle ha blivit ett större modefenomen utan en pandemi?

– Jag har svårt att tro att människor för skojs skull vill dölja sina ansiktsdrag och försvåra andningen.

Det som Kotivuori själv oroar sig över är att många märken och tillverkare av masker rider på en våg av hype mer än vad de tillverkar masker som faktiskt stoppar spridningen av viruset.

– På instagram ser man många influencers som gör reklam för masker som de inte vet nånting om. Alla som vill tjäna enkla pengar hoppar på masktåget, säger Kotivuori.

Joel Kotivuori gissar att världens stora modehus just nu sitter och planerar hur de ska ta in ansiktsskydden i sina kollektioner. Det här väcker förstås frågor om etik - är det moraliskt försvarbart att modehus gör dyra ansiktsmasker för medvetna konsumenter?

– Så länge som själva produkterna fungerar som de ska och folk vill betala extra för att skilja sig ur mängden så är det väl inte fel. Men om man säljer masker bara för hajpens skull så förstår jag mig inte på det, säger Kotivuori.

Anmäl produkter som lovar mer än de håller för

På Säkerhets- och kemikalieverket Tukes fick man redan i slutet av våren in många frågor om vilka masker man kan lita på.

I riktad marknadsföring i våra sociala medieflöden marknadsförs många masker helt enkelt som ansiktsskydd. Enligt Tukes är det en stor skillnad mellan andningsskydd och tygmasker.

Tukes påminner om att en tygmask inte skyddar användaren. Det ska gärna framgå vilket användningsändamål masken har, till exempel att minska på spridningen av droppar i miljön.

I första hand rekommenderar Tukes att konsumenterna är i direktkontakt med försäljarna om konsumenter stöter på felaktigheter. Om det inte hjälper kan man anmäla produkterna till Tukes.