Hoppa till huvudinnehåll

Yle Sportens F1-expert om Valtteri Bottas insats: "Han var sur efter loppet men kan bara skylla sig själv"

Trean Valtteri Bottas på prispallen.
Trean Valtteri Bottas på prispallen. Trean Valtteri Bottas på prispallen. Bild: EPA-EFE/Al​bert Gea Valtteri Bottas

Formel 1-experten Fredrik af Petersens tyckte inte att Valtteri Bottas gjorde någon vidare insats i Spanien. Mercedes hade stora problem med däcken i de föregående loppen på Silverstone. Bekymren var nu som bortblåsta och af Petersens hade en teori om varför.

Mercedesföraren Valtteri Bottas slutade trea i Spaniens grand prix. Att han inte kunde utmana stallkamraten Lewis Hamilton var ingen stor överraskning, men många hade förväntat sig att finländaren skulle ha klarat av att ge tvåan Max Verstappen en match.

Hade Bottas i dag förutsättningar att knipa en topp-2-placering?

– Chansen finns ju alltid, det är helt klart. Nu gick det inte. Man försökte med overcut, då föraren stannar ute längre än den man kör emot, säger Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens.

– Max var bättre och hans däck höll bättre. Det gick inte att göra något åt det och Valtteri fick nöja sig med en tredjeplats. Han var sur efter loppet men kan bara skylla sig själv.

Starten var dålig då Bottas, som startade tvåa, tappade två placeringar och plötsligt var fyra.

Varför misslyckades starten?

– Det kan man fråga sig, tyvärr var det andra gången i år. Första gången började lampan på ratten blinka, vilket distraherade Bottas.

– Jag vet inte vad som hände. Det var en totalt misslyckad start.

Valtteri Bottas tappade mark i starten.
Valtteri Bottas tappade mark i starten. Valtteri Bottas tappade mark i starten. Bild: imago images/HochZwei/ All Over Press Valtteri Bottas

På Silverstone hade Mercedes enorma problem med sina däck. Med god tur hade Verstappen kunnat vinna båda loppen i Storbritannien men fick nöja sig med en seger och en andraplats.

Mercedes verkade nu ha fått bukt med sina däckproblem – eller hur tolkar du det?

– Jag tippar att mycket beror på banans layout. På Silverstone var det vänstersvängar och då fick vänster framdäck mest stryk. Dessutom är det två olika underlag, konstaterar af Petersens.

– Sedan hade väl Mercedes tänkt till lite och ändrat här och där på bilen. Man lärde sig nog viktiga detaljer.

Är VM-titeln i praktiken nu avgjord?

– Man ska aldrig säga aldrig. Men allt pekar på att Hamilton vinner. Det återstår inte så många tävlingar, trots att man försöker lägga till ett par lopp på slutet.

– Valtteri ger inte upp förrän det är matematiskt omöjligt. Hamilton kan misslyckas, motorn kan gå sönder eller så kan han bli påkörd. På två lopp kan man ta in 50 poäng.

Ställningen i VM-sammandraget

Förare:

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 132
2. Max Verstappen (Red Bull) 95
3. Valtteri Bottas (Mercedes) 89
4. Charles Leclerc (Ferrari) 45
5. Lance Stroll (Racing Point) 40

Stall:

1. Mercedes 221
2. Red Bull 135
3. Racing Point 63

Kimi Räikkönen slutade på 14:e plats, vad kan man säga om hans lopp?

– Ett litet fall framåt, men det sista saknas fortfarande. Förra året blev det massor med poäng, nästan i vartannat lopp. I år är poängsaldot noll.

– Fast det är inte hans fel. Något stämmer inte med chassit, för annars kan man inte tappa så mycket. Det är svårt att göra förändringar under säsongen. Ändrar man på framvagnen vet man inte hur bakvagnen reagerar, säger af Petersens.

Läs också